Nová Škoda Superb uzrela svetlo sveta. Čo ponúka?

Nová Škoda Superb uzrela svetlo sveta. Čo ponúka?

3. novembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Ak nerátame autá vyrobené pred druhou svetovou vojnou, tak v novodobej histórii Škody ide už o štvrtú generáciu vlajkového modelu Superb. A ocente prelom histórie: prvá moderná Škoda Superb, model 2001, bola variáciou sedanu Volkswagen Passat B5 s dlhým rázvorom a samotný najnovší „štvrtý“ Superb sa stal darcom pre Passat generácie B9. Áno, auto pod značkou Volkswagen debutoval pred dvoma mesiacmi, no pri vývoji tejto rodiny stála práve Škoda. A ak Passat B9 príde len ako kombi, Superb už tradične ponúka na výber dva typy karosérie: liftback a kombi.

Škoda sa vydala cestou evolúcie: korporátny dizajn, modulárna platforma MQB (teraz v modernej iterácii Evo) a dokonca aj rázvor (2841 mm) zostali zachované. Všetky vonkajšie prvky karosérie sú však nové, svetlá sa stali kompaktnejšie a navyše sa mierne zvýšil sklon čelného skla. Pre liftback je koeficient aerodynamického odporu Cd znížený o 10 % (teraz 0,23) a pre verziu Combi o 15 % (na 0,25).

Základný Superb pribral 43 mm na dĺžku (až 4912 mm) a 12 mm na výšku (až 1481 mm) a kombi je o 40 mm dlhšie (4902 mm) a o 5 mm vyššie (1482 mm) ako jeho predchodca. Zároveň sa šírka v oboch prípadoch zmenšila o 15 mm (teraz 1849 mm). Ponuka kolies sa pohybuje od 16 do 19 palcov v priemere. Už aj tak obrovský kufor je teraz ešte priestrannejší: pre liftback sa objem priestoru zväčšil zo 625 na 645 litrov a pre verziu Combi zo 660 na 690 litrov.

Kabína sa stala ešte priestrannejšou a pohodlnejšou, aj keď hlavný nárast je v priestore nad hlavami cestujúcich (plus 6-11 mm na rôznych radoch sedadiel). Nová palubná doska má zamaskované ventilačné deflektory a prístroje sú teraz virtuálne (10-palcová obrazovka je už štandardom), ale sú zakryté priezorom. Medzi príplatkami sa po prvýkrát objavila plnohodnotná projekcia na čelné sklo, multimediálny systém môže mať displej s uhlopriečkou 10 alebo 13 palcov (hoci Passat má 13 alebo 15 palcov).

Ovládanie prevodovky DSG je teraz priradené pravému spínaču na stĺpiku riadenia: už nebudú existovať žiadne manuálne verzie a ľavá páka je zodpovedná za smerovky a stierače čelného skla. Ovládanie vonkajšieho svetla je teraz tlačidlové. Box na stredovom tuneli má zabudované bezdrôtové nabíjanie pre smartfóny: ​​má výkon 15 wattov a je chladený. Zo značkového zoznamu Simply Clever pribudli tri nové vychytávky (teraz ich je 28) – ide o elektrický kryt batožiny (len pre kombi), dvojité vrecká na zadnej strane predných sedadiel a držiak na tablet v zadnej stredovej lakťovej opierke.

Na rozdiel od Passatu si Superb zachoval klasické ovládanie klimatizácie s tromi otočnými gombíkmi. Toto ovládanie sa však teraz nazýva Škoda Smart Dials: displeje sú zabudované v rukovätiach a nejde len o podsvietené časti, ale o plnohodnotné farebné displeje s priemerom 32 mm. Centrálna rukoväť je multifunkčná a môže byť zodpovedná za rýchlosť ventilátora, smer prúdenia, režimy klimatizácie, hlasitosť audiosystému, prepínanie jazdných režimov či zoomovanie mapy navigácie. Prepínanie medzi funkciami sa vykonáva dlhým stlačením rukoväte a v systéme médií môžete naprogramovať súbor a postupnosť týchto funkcií (nie viac ako štyri naraz).

Hlavnou aktualizáciou platformy MQB Evo je voliteľné adaptívne odpruženie DCC Plus. Nové tlmiče majú dva riadené ventily (oddelene pre kompresiu a odskok) namiesto len jedného, ​​takže rozdiel medzi komfortným a športovým režimom by mal byť výraznejší. Toto odpruženie je štandardom pre vrcholnú verziu pod tradičným názvom Laurin & Klement. Medzi jeho ďalšie prvky patrí kombinované čalúnenie (koža a koženka), drahé predné sedadlá (s ventiláciou a masážou), audio systém Canton so štrnástimi reproduktormi či matricové svetlomety.

Čo sa týka ponuky motorov, Passat a Superb sú takmer totožné, ale Škoda má menej variácií výkonu. Napríklad turbodiesel 2.0 TDI je ponúkaný len v dvoch výkonových variantoch (150 alebo 193 k), hoci Passat má aj najjednoduchšiu verziu so 122 k. Autá so 150-koňovým motorom majú pohon predných kolies, výkonnejšie Superby pohon všetkých kolies.

K dispozícii sú dve čisto benzínové verzie a majú turbomotor 2,0 TSI s výkonom 204 koní (pohon predných kolies) alebo 265 koní (pohon všetkých štyroch kolies). Do ponuky po prvý raz pribudol „mild hybrid“: má benzínový turbomotor 1,5 eTSI (150 k, 250 Nm) doplnený o systém vypínania polovice valcov pri nízkom zaťažení a 48-voltový remeňom poháňaný štartér-generátor. Všetky uvedené benzínové a naftové verzie disponujú sedemstupňovým automatom DSG s dvomi spojkami.

V ponuke zostáva aj dobíjateľný hybrid, no už to môže byť len kombi Superb Combi, pretože takéto pohony sú žiadané hlavne v krajinách západnej Európy a tam uprednostňujú Superby s karosériou kombi. Hybrid má turbomotor 1,5 TSI (150 k) a šesťstupňového „robota“ DSG, ktorý má integrovaný elektromotor. Špičkový výkon systému je 204 koní (hoci Passat má aj verziu s výkonom 272 koní), ale je to len predný náhon. Kapacita batérie je 25,7 kWh oproti 13 kWh u predchádzajúcej generácie hybridu a dojazd v elektrickom režime presahuje 100 km v cykle WLTP.

Na európskom trhu sa nový Superb objaví až na jar 2024, takže ceny zatiaľ neboli zverejnené. Odchádzajúci model v rodnej Českej republike teraz stojí od 881-tisíc korún. Mimochodom, autá novej generácie sa už nebudú vyrábať v Česku, ale na Slovensku na rovnakej montážnej linke ako Passat.