Najvýkonnejšia verzia Maserati GranTurismo má 829 koní.

Najvýkonnejšia verzia Maserati GranTurismo má 829 koní.

4. októbra 2022 0 Od spiatocka.sk

Tri roky po ukončení výroby GranTurismo predstavilo Maserati druhú generáciu tohto kupé. Projekt s interným kódom M189 má ťažký osud, pretože spočiatku Taliani pripravovali kompaktnejšie kupé Maserati Alfieri, ktoré ako koncept debutovalo už v roku 2014. Plány boli opakovane upravované, ale teraz je rozhodnuté. Výklenok klasického kupé v ponuke bude opäť obsadený modelom s názvom GranTurismo.

V druhej generácii si dvojdverák zachoval svoju rozpoznateľnú siluetu a štvormiestny interiér, ale línie sa zjemnili. Kľučky dverí sú teraz zapustené a držiaky bočných zrkadiel boli posunuté nižšie na panely dverí. Predné a zadné svetlá sa zmenšili, zmenil sa tvar predného prívodu vzduchu. Rázvor sa znížil o 13 mm (teraz 2929 mm), ale samotné auto je o 78 mm dlhšie ako jeho predchodca (teraz 4959 mm). Nárast šírky je ešte výraznejší, plus 110 mm (až 1957 mm) a iba výška zostala nezmenená (1353 mm).

V štruktúre karosérie sa výrazne rozšírilo použitie zliatin hliníka a horčíka. Tvoria 65 % kovu. Zvyšok tvorí prevažne ultravysokopevná oceľ. A najväčšia časť karosérie má samostatný názov Cofango, odvodený z talianskych slov „cofano“ („kapota“) a „parafengo“ („krídlo“). Plocha kapoty v kombinácii s krídlami presahuje tri metre štvorcové. Vpredu má 20″ kolesá a vzadu 21″.

Maserati Gran Turismo Folgore

Maserati Gran Turismo Folgore

Maserati Gran Turismo Modena

Maserati Gran Turismo Modena

Maserati GranTurismo Trofeo

Maserati GranTurismo Trofeo

Benzínová aj elektrická verzia boli vo vývoji súčasne, takže nová platforma je prispôsobená maximálnemu zjednoteniu áut s rôznymi typmi pohonných jednotiek. Už v základe má GranTurismo vzduchové odpruženie namiesto predchádzajúcej pružiny. Vpredu sú dvojité priečne ramená, vzadu viacprvkové, štandardne sú inštalované adaptívne tlmiče.

Atmosférické motory sú minulosťou. Druhá generácia Maserati GranTurismo má motor Nettuno V6 3.0 biturbo, známy už z modelov MC20 a Grecale. Navyše, podobne ako SUV, aj tu sa používa „civilná“ verzia motora s mokrou kľukovou skriňou a systémom vypínania polovice valcov pri nízkom zaťažení. Namiesto šesťstupňového „automatu“ alebo „robota“ tu je moderná osemstupňová automatická prevodovka ZF 8HP75. Napokon, namiesto pohonu zadných kolies má teraz kupé štandardne pohon všetkých kolies. A zároveň sa ukázalo, že auto druhej generácie je ľahšie ako predchádzajúce. 1795 kg v prevádzkovom stave oproti 1880 kg pre základnú verziu starej rodiny.

Prvé kupé Maserati GranTurismo Modena je vybavené verziou motora Nettuno s najnižším výkonom 490 k a 600 Nm. Ale stále je to viac ako ktorákoľvek z úprav predchádzajúcej generácie. Toto kupé má zadný samosvorný diferenciál. Maximálna rýchlosť je 302 km/h, čas zrýchlenia na stovku je 3,9 s a na 200 km/h je 13 sekúnd.

Verzia GranTurismo Trofeo má posilnený biturbo motor (550 k, 650 Nm), elektronicky riadený zadný diferenciál a agresívnejšie nastavenie jazdy. Maximálna rýchlosť je 320 km/h, zrýchlenie na 100 km/h trvá 3,5 sekundy a druhá stovka je za 11,4 sekundy. Vonku sa verzia Trofeo odlišuje odlišnými nárazníkmi a dodatočným aerodynamickým bodykitom. Oba benzínové varianty majú jazdné režimy Comfort, GT, Sport a Corsa plus s možnosťou úplne vypnúť stabilizačný systém.

Elektromobil Maserati GranTurismo Folgore je vybavený tromi elektromotor mi. Jedným na prednej náprave a dvoma na zadnej náprave, pričom všetky sú individuálne ovládané a to vám umožňuje ovládať vektor ťahu. Každý motor má maximálny výkon 408 koní, celkovo však 1224 koní. Tento výkon je však nedosiahnuteľný. Faktom je, že výstupný výkon batérie, dokonca aj na krátky čas, môže dosiahnuť iba 610 kW (829 k) a v nominálnom režime nie viac ako 560 kW (761 k). Ide o maximálny elektrickej sústavy, ktorý elektronika rozdeľuje medzi tri motory. Maximálny krútiaci moment je 1350 Nm.

Samotná batéria má zložitý tvar. Bloky sú umiestnené vo vysokom stredovom tuneli, pod prednými sedadlami a za operadlom zadného sedadla. To umožnilo zachovať výšku auta, sústrediť hmotu batérie pozdĺž karosérie a tiež maximálne zjednotiť karosérie benzínových a elektrických verzií. Je pravda, že objem kufra trpel. 270 litrov oproti 310 litrom pre benzínové kupé.

GranTurismo Folgore má 800-voltovú elektrickú sústavu a kapacitu batérie 92,5 kWh (použitých 83 kWh). Pri nabíjaní z 800-voltového terminálu môže výkon dosiahnuť 270 kW, ale 400-voltový terminál dá len 50 kW. Pohotovostná hmotnosť kupé je 2260 kg, ideálne je rozloženie hmotnosti pozdĺž osí (50/50), pričom benzínové verzie majú 52 % na prednej náprave. Dojazd ešte nebol špecifikovaný, boli však zverejnené dynamické parametre: maximálna rýchlosť – 320 km/h, čas zrýchlenia na stovku iba 2,7 s, do 200 km / h – 8,8 s.

Elektromobil má na výber z jazdných režimov Max Range (nie viac ako 130 km/h), GT, Sport a Corsa. Stupeň rekuperácie si môžete nastaviť. V najvýkonnejšom režime dosahuje 400 kW. Všetky modifikácie GranTurismo majú zároveň rovnaké brzdy Brembo so šesťpiestikovými strmeňmi na predných kolesách a štvorpiestikovými na zadných. Elektrické kupé sa zvonku líši od benzínového kupé inými nárazníkmi (so zníženými prívodmi vzduchu) a kolesami. Takéto jemné doladenie umožnilo znížiť koeficient odporu Cx z 0,28 na 0,26.

Čo nám ešte neukázali, je interiér. Aj keď už bolo uvedené, že GranTurismo bude mať minimum tlačidiel a minimálne tri obrazovky. Prístrojový panel má uhlopriečku 12,2 palca, multimediálny systém MIA (Maserati Intelligent Assistant) má uhlopriečku 12,3 palca a navyše 8,8-palcový displej ovládania klimatizácie. Za príplatok bude premietacie plátno a displej v spätnom zrkadle. Na volante sú tlačidlá pre voľbu jazdných režimov a štartovanie motora. Audiosystém Sonus Faber môže mať 14 alebo 19 reproduktorov.

Celý rad druhej generácie Maserati GranTurismo sa bude vyrábať v závode Fiat Mirafiori v Turíne (teraz tam vyrábajú SUV Levante), hoci autá bývalej rodiny sa vyrábali v Modene. Začiatok predaja je naplánovaný na začiatok roka 2023. Základná verzia Modeny bude podľa predbežných informácií stáť asi 150-tisíc eur, za elektrické kupé si vypýtajú minimálne 200-tisíc eur.