Mercedes prináša na trh Autopilota tretej úrovne.

Mercedes prináša na trh Autopilota tretej úrovne.

6. mája 2022 0 Od spiatocka.sk

Od 17. mája bude možné si na nemeckom trhu objednať Mercedes s autopilotom tretej úrovne. Systém Drive Pilot je zatiaľ ponúkaný len pre dva modely. V prípade sedanu triedy S bude musieť zákazník zaplatiť 5 000 eur a pri elektrickom liftbacku EQS bude takýto autopilot stáť 7 430 eur, pretože v tejto cene je zahrnutý aj balík asistenčných služieb pre vodiča Plus, ktorý S- trieda už má v základe.

Mercedes

Mercedes-Benz hrdo hovorí, že Drive Pilot je prvým autopilotom úrovne 3, no je tu veľa otázok. Podrobne sme o nich hovorili už vlani v decembri, keď bol systém certifikovaný v Nemecku. Po prvé, priekopníkom v oblasti legalizácie autopilota tretej úrovne bol na jar 2021 sedan Honda Legend. Honda však vyrobila len 100 týchto áut pre japonský trh, takže formálne má Mercedes všetky dôvody na získanie medzinárodného prvenstva v priemyselnom meradle. Výroba „bezpilotných“ Mercedesov nie je obmedzená a do konca tohto roka spoločnosť počíta s certifikáciou Drive Pilot v štátoch Kalifornia a Nevada.

Po druhé autopilot Mercedesu má stále veľmi obmedzenú funkčnosť. Podľa osvedčenia má právo pracovať len pri rýchlosti do 60 km/h, len v rámci jedného jazdného pruhu (prestavba je zakázaná) a len na povolených úsekoch ciest. V čase certifikácie v Nemecku na to vyhovovalo len 13 191 km ciest. Ide o diaľnice bez križovatiek s deliacou bariérou medzi protiidúcimi prúdmi, kde je pohyb chodcov a cyklistov zakázaný. Zjednodušene povedané, Drive Pilot je životaschopný iba v pomalých dopravných zápchach na diaľniciach.

Mercedes

A ešte jeden dôležitý bod. Vodič musí zostať na svojom sedadle, byť pripútaný a pripravený vrátiť sa k jazde na prvú výzvu systému. Samostatná kamera v kabíne monitoruje jeho aktivitu, takže nebudete môcť spať v dopravnej zápche. Ak do desiatich sekúnd po tom, čo si elektronika vyžiadala zásah vodiča vodič nezasiahne, tak Drive Pilot zapne núdzový režim a bezpečne zastaví auto v odstavnom pruhu.

Technicky sa autopilot Mercedesu tretej úrovne líši od adaptívneho tempomatu prítomnosťou lidaru. Je umiestnený v prednom panely. Navyše, ak je v triede S lidar úspešne zamaskovaný v jednej z buniek mriežky chladiča, potom v elektromobile EQS okamžite upúta pozornosť a navyše je kvôli symetrii nainštalovaná ďalšia imitácia zástrčky. V arzenáli sú tiež radary a kamery. Vo venci volantu sú zabudované kontrolky a tlačidlá, ktorými vodič aktivuje systém a potvrdí svoje zapojenie.

Mercedes

V navigačnom systéme sú naprogramované „povolené“ úseky cesty pre autopilota. Postupne sa ich dĺžka bude zvyšovať. Ale aj v Európe používanie autopilotov tretieho stupňa na verejných komunikáciách zatiaľ legalizovalo len Nemecko (hoci Francúzsko má k tomu blízko). A to je mimochodom jeden z vážnych dôvodov, prečo sa Tesla neponáhľa s certifikáciou svojho systému FSD (Full Self Driving) pre tretiu úroveň autonómie, hoci jeho funkčnosť je oveľa širšia ako u Mercedesu.