Mazda začala sériovú výrobu rotačného motora Wankel.

Mazda začala sériovú výrobu rotačného motora Wankel.

23. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Mazda Motor oznámila 22. júna spustenie sériovej výroby predajných exemplárov vozidla MX-30 e-SKYACTIV R-EV, ktorého súčasťou je motor s rotačnými piestami (RPD).

Mazda Wankel

Výroba rotačného MX-30 sa uskutočňuje v závode číslo 1 v Hirošime. Najskôr budú vyrábať len autá s ľavostranným riadením v špecifikácii pre Európsku úniu. MX-30 e-SKYACTIV R-EV bol predstavený 13. januára a stroj je vybavený hybridným pohonom sekvenčného typu s rotačným motorom.

Pripomeňme si, že v bežnom piestovom motore sa energia spaľovania zmesi vzduch-palivo najskôr premení na vratný pohyb skupiny piestov a až potom na rotáciu kľukového hriadeľa. V rotačnom motore sa to deje bez medzistupňa, čiže s menšími stratami.

Charakteristickým znakom rotačného motora je použitie trojstenného rotora (piestu), ktorý má tvar trojuholníka, ktorý sa otáča vo vnútri valca špeciálneho profilu. Výhody takého motora oproti konvenčným piestovým motorom sú nízke úrovne vibrácií, vysoká hustota výkonu, malé rozmery, hmotnosť a menej dielov. Nevýhody sú rýchlejšie opotrebovanie trecích častí a tesnení, zvýšená spotreba paliva pri nízkych otáčkach, nízka udržiavateľnosť.

V Mazde MX-30 e-SKYACTIV R-EV nie je spaľovací motor spojený s kolesami, ale slúži na dobíjanie batérie prostredníctvom generátora. Hybridný systém zároveň poskytuje možnosť dobíjania batérie z externej siete.

Továrenský index nového motora je 8C. Má jednodielny dizajn a pracovný objem 830 ccm, výkon je 75 koní. pri 4700 ot./min. Elektrický motor zároveň produkuje 170 koní, napája ho lítium-iónová batéria s kapacitou 17,8 kWh.

Mazda Wankel

Nová generácia rotačného motora sa vyznačuje nízkou úrovňou vibrácií a hluku, pričom má väčší výkon ako piestové motory rovnakého zdvihového objemu. Z hľadiska emisií sa motor podarilo vtesnať do najprísnejších výfukových noriem Euro 6d a na tento účel bola do konštrukcie zavedená recirkulácia výfukových plynov a trojcestný katalyzátor.

Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV je prvým sériovým vozidlom s rotačným motorom od Mazdy od ukončenia výroby kupé RX-8 pred 11 rokmi.