Mazda s dvoma konceptami oživuje ostré modely.

Mazda s dvoma konceptami oživuje ostré modely.

18. januára 2024 0 Od spiatocka.sk

Mazda má za sebou bohatú športovú históriu, no z bývalej širokej ponuky vodičských áut je dnes v prevádzke už len roadster Mazda MX-5. Rotačné športové autá sú minulosťou, rovnako ako výkonné MPS verzie bežných áut. Oživenie je však na ceste! Prezident Mazdy Katsuhiro Moro bol neuveriteľne inšpirovaný pozitívnou odozvou, ktorá nasledovala minulú jeseň od verejnosti na  koncept Mazda Iconic SP. A rozbehol niekoľko dôležitých projektov naraz.

Koncept Mazda Iconic SP

Jednak sa od 1. februára v rámci spoločnosti opäť otvorí oddelenie pre vývoj rotačných športových áut. Pravda, rovnako ako v prípade kompaktného crossoveru Mazda MX-30 R-EV nebude nezvyčajný spaľovací motor spojený s kolesami, keďže je predurčený výhradne na úlohu generátora na dobíjanie batérie. Ale pre budúce kupé je sľubovaný úplne nový dvojsekčný motor, ktorý môže poháňať nielen benzín, ale aj biopalivo, skvapalnený plyn a dokonca aj vodík.

A po druhé, na výstave Tokyo Auto Salon, ktorá sa konala v Japonsku, spoločnosť oznámila oživenie športovej divízie. Predtým sa nazývala Mazdaspeed a bola založená v roku 1967, ale niekoľko rokov zostala neaktívna. Teraz sa oddelenie zodpovedné za športové cestné autá bude volať Mazda Spirit Racing ako továrenský tím súťažiaci v japonskom šampionáte vytrvalostných pretekov Super Taikyu.

Prvorodené koncepty novovzniknutej podznačky už boli predstavené. Roadster Mazda Spirit Racing RS a hatchback Mazda Spirit Racing 3. Druhým je, ako asi tušíte, „športovejšia“ verzia sériovej trojky. Prvé auto RS nie je nič iné ako upravený roadster Mazda MX-5.

Oba modely majú podobné úpravy: korporátna sivá farba, čierne pruhy, odlišné nárazníky s vyvinutými splittermi a difúzormi, čierne kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, brzdy Brembo. V interiéroch sa nachádzajú športové vedrá Recaro so štvorbodovými bezpečnostnými pásmi, čalúnenie Alcantara a volant s červenou značkou. Odpruženie bolo upravené s prihliadnutím na skúsenosti z účasti na okruhových pretekoch, no o úpravách motorov sa nehovorilo nič. Jasné je len to, že roadster má dvojlitrový atmosférický motor.

Obe autá sú stále formálne v stave konceptov, no už bolo oznámené, že sa definitívne stanú sériovými a roadster Mazda Spirit Racing RS príde na japonský trh už tento rok. O načasovaní a dizajne rotačného kupé ale zatiaľ nie je nič známe.