Lotus predstavil hyper-SUV s názvom Eletre.

Lotus predstavil hyper-SUV s názvom Eletre.

30. marca 2022 0 Od spiatocka.sk

Je tu ďalší tradičný výrobca športových áut, ktorý predstavil svoje prvé SUV. Lotus o takomto aute dlho sníval a dokonca v roku 2006 predstavil koncept Lotus APX s päťdverovou hliníkovou karosériou a kompresorovým motorom V6. Na dolaďovanie a organizáciu výroby takýchto strojov však v tom čase neboli peniaze.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

To všetko sa objavilo až potom, čo sa Lotus dostal pod krídla holdingu Geely. S peniazmi a príležitosťami nových čínskych majstrov sa starý sen konečne stal skutočnosťou. Ale projekt APX bol stiahnutý z police a vyhodený do koša. Žiaľ, už nebudú žiadne nové benzínové Lotusy. Posledným bol športový automobil Emira , aj keď je na radosť petrolheadov predurčený na dlhú životnosť vo výrobe. Vývoj SUV musel začať od nuly už vo formáte elektromobilu.

Na SUV pracovali inžinierske centrá v Anglicku, Číne a Nemecku. Vhod prišli aj skúsenosti švédsko-čínskej značky Polestar, ktorá je tiež súčasťou impéria Geely. Tu máme do výroby pripravený Lotus Eletre, ktorý spoločnosť situuje ako Hyper-SUV. Zdalo by sa, že odsunuli do zabudnutia všetky predpisy zakladateľa spoločnosti Colina Chapmana, že autá Lotus by mali byť jednoduché a ľahké.

Lotus Eletre

Eletre je prvý Lotus s päťdverovou karosériou. Aj keď autá s druhým radom sedadiel už boli v histórii firmy. Ide o veľmi veľké auto, veľkosťou porovnateľné s vozidlom Lamborghini Urus. Dĺžka 5103 mm, výška 1630 mm a šírka presahuje dva metre. Medzi nápravami je vzdialenosť 3019 mm. Ak ale benzínový Urus váži 2200 kg, tak nový elektrický Lotus má hmotnosť 1 995 kg! Zvláštne je, že princípy Colina Chapmana našli uplatnenie aj tu.

Karoséria je vyrobená z vysokopevnostnej ocele a hliníka, zatiaľ čo vonkajšie panely sú z hliníka a uhlíkových vlákien. Dizajnér Ben Payne pracoval na vzhľade SUV, ale projekt bol kurátorom slávneho Petra Horburyho, ktorý minulý rok opustil post viceprezidenta dizajnu v Geely a prešiel do britského Lotusu. Silueta s interiérom posunutým dopredu je podľa neho charakteristickou črtou koncernových športových áut s motorom v strede.

Lotus Eletre má pokročilý systém aktívnej aerodynamiky. Pohyblivý spojler vzadu je len polovica úspechu. Nasávanie vzduchu v spodnej časti predného nárazníka má aktívne trojuholníkové plástové klapky, ktoré sa otvárajú len v prípade potreby a smerujú vzduch k brzdám a chladičom na chladenie batérie a elektromotorov.

Bočné zrkadlá sú nahradené kamerami, aj keď budú ponúkané iba na trhoch, kde sú povolené. Zvyšok dostane obyčajné zrkadlá. Všetky svetlá sú LED, zadné svetlá dokážu ukazovať stupnicu nabitia batérie. Maximálny priemer kolies je 23 palcov, voliteľná je sklenená strecha bez otváracej časti.

Lotus Eletre môže mať za príplatok štyri radary pre budúceho autopilota. Sú zabudované v streche (vpredu aj vzadu) a v predných blatníkoch a vysúvajú sa len v prípade potreby. Najprv budú fungovať ako súčasť štandardnej sady elektronických asistentov, pričom sa objaví aj plnohodnotný autopilot úrovne 4 spolu s aktualizáciou softvéru, aj keď spoločnosť nešpecifikovala kedy sa tak stane.

SUV je prvým modelom na novej modulárnej platforme EPA (Electric Premium Architecture) s 800-voltovým elektrickým systémom. Lotus Eletre má vzduchové pruženie s adaptívnymi tlmičmi a päťprvkovú zadnú časť. Medzi možnosťami je nastaviteľná svetlá výška, pohon všetkých kolies, aktívne stabilizátory a karbón-keramické brzdy s desaťpiestikovým mechanizmom (základné brzdy sú jednoduchšie).

Elektromotory sú vyrobené v jednom module s prevodovkou a riadiacou jednotkou. Opäť kvôli zníženiu hmotnosti. Debutová verzia má dva motory (jeden na každej náprave) s celkovým výkonom viac ako 600 koní. K dispozícii sú jazdné režimy Range, Tour, Sport, Off-Road a individuálne prispôsobiteľný režim jazdy. Kapacita batérie je viac ako 100 kWh a dojazd na jedno nabitie je približne 600 km.

SUV bude schopné zrýchliť na stovku za menej ako tri sekundy oproti 3,6 sekundám pre rovnaký Urus. Maximálna rýchlosť je len 260 km/h oproti 305 km/h pre benzínové Lamborghini. Palubná jednosmerná nabíjačka podporuje výkon až 350 kW a dokáže sa dobiť na 400 km za 20 minút. AC zariadenie má výkon 22 kW.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Lotus Eletre môže mať kabínu pre štyri alebo päť osôb. V prvom prípade ide o samostatné sedadlá s masívnou stredovou lakťovou opierkou a v nej zabudovanou deväťpalcovou obrazovkou. Sedadlá sú čalúnené drahou tkaninou Kvadrat s prímesou vlny, pričom interiéru dominuje recyklovaný plast a uhlíkové vlákna.

Namiesto bežných prístrojov je pred vodičom nainštalovaná obrazovka s výškou iba 30 mm, ktorá zobrazuje najzákladnejšie informácie. Spolujazdec má rovnaký pomocný displej. Na všetko ostatné je tu bežný projekčný displej s rozšírenou realitou a centrálna OLED obrazovka multimediálneho systému s uhlopriečkou 15,1 palca. Nikdy predtým neboli autá Lotus tak mediálne vyspelé. Tento systém má prístup na internet, hlasové ovládanie a oveľa viac. Na výber sú dva audiosystémy KEF. Základný má 15 reproduktorov a výkon 1380 wattov, pokročilý má 23 reproduktorov a 2160 wattov.

Lotusy sa v Anglicku vôbec nebudú vyrábať. Pre prémiovú rodinu elektrických vozidiel bol v čínskom Wu-chane postavený nový závod Lotusu, ktorý stál 1,2 miliardy dolárov. Jeho výrobná kapacita je 150 tisíc áut ročne. Lotus za celú svoju viac ako 70-ročnú históriu nikdy nevyrobil toľko áut!

Výroba sa začne koncom tohto roka, predaj sa začne začiatkom roku 2023 a súčasne bude uvedený na trh v Číne, Spojenom kráľovstve a pevninskej Európe. Neskôr začnú dodávky do iných regiónov sveta. Predpokladaná cena je od 120-tisíc eur. Potom sa sortiment rozšíri a v roku 2023 sa objaví štvordverové kupé (Lotus Type 133), teda akýsi konkurent elektromobilu Porsche Taycan a debut kompaktnejšieho SUV s kódom Type 134 je naplánovaný na rok 2025.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.