Lexus predstavil kompaktný crossover s názvom LBX.

Lexus predstavil kompaktný crossover s názvom LBX.

5. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Pre Lexus to nie je len ďalšia novinka, ale dôležitý míľnik v histórii. Po prvé, máme prvý Lexus navrhnutý s ohľadom na Európu. Doteraz boli prioritnými trhmi pre túto značku Severná Amerika, Blízky východ, Japonsko a Čína. A po druhé, toto je najkompaktnejší Lexus všetkých čias. Veď model LBX vznikol na základe malého crossoveru Toyota Yaris Cross.

Našťastie tu nejde o odznakové inžinierstvo. Lexus LBX má originálnu karosériu, ktorá sa od Yarisu líši tvarom strechy, dverí a presklenia. Napríklad v predných dverách sa objavilo pevné trojuholníkové sklo, zatiaľ čo zadné dvere naopak získali plné sklo. Karoséria je oceľová, ale kapota je vyrobená z hliníka. A ďalším dôležitým rozdielom oproti Yarisu by mala byť výrazne vylepšená zvuková izolácia.

Novinka je postavená na juniorskej modulárnej platforme GA-B, ktorú Lexus doteraz nepoužíval. V porovnaní s modelom Toyota Yaris Cross je rázvor natiahnutý o 20 mm (až na 2580 mm). Čo sa týka celkových rozmerov, Lexus LBX je len o 10 mm dlhší ako pôvodná Toyota (4190 mm), no hneď je o 60 mm širší (1825 mm) a o 50 mm nižší (1545 mm). Kolesá majú priemer 17 alebo 18 palcov.

Lexus LBX je prvým modelom s novým dizajnom prednej časti, ktorý spoločnosť nazvala Resolute Look. Pre značku tradičnú hornú časť masky chladiča napokon odrezali a zostal len bezrámový lichobežník a svetlomety prvýkrát spojil tmavý jumper. Čoskoro sa tento štýl prenesie aj do iných modelov spoločnosti. Na výber sú štyri dizajnové verzie (Elegant, Relax, Emotion, Cool), ktoré sa líšia farebným a dekoračným riešením.

Interiér modelu LBX nemá nič spoločné s Yarisom a je vyrobený v štýle starších Lexusov. Nájdeme tam virtuálne prístroje (12,3 palca) a veľký displej multimediálneho systému (9,8 palca), v ponuke ktorého je pevne zapojené ovládanie klimatizácie. Zámky všetkých dverí sú elektromechanické: na ich odomknutie stačí stlačiť vnútorné kľučky, ako je to už implementované v modeloch RX a NX. Zachovaná zostala aj možnosť núdzového mechanického otvorenia (na to je potrebné rukoväť potiahnuť smerom k sebe).

Sedadlá sú čalúnené koženkou alebo pravou semianilínovou kožou. Medzi príplatky patrí head-up displej, audiosystém Mark Levinson s trinástimi reproduktormi, ambientnéosvetlenie (50 farieb na výber), všestranné kamery. V základe je inštalovaný balík elektronických asistentov Lexus Safety System +. Nechýbajú ani ventilačné deflektory na konci stredového tunela pre zadných cestujúcich. Objem kufra je 332 litrov pre verziu s pohonom predných kolies a 300 litrov pre pohon všetkých kolies.

Lexus LBX sa ponúka iba s hybridným pohonným ústrojenstvom, ktoré naposledy debutovalo na modernizovanom hatchbacku Toyota Yaris. Crossover ale dostal väčšiu a výkonnejšiu lítium-metal hydridovú batériu. Trojvalcový benzínový motor 1,5 pracuje v spolupráci s elektromechanickým variátorom, špičkový výkon sústavy je 136 koní a 185 Nm. Čas zrýchlenia na „stovku“ – 9,2 s.

Základná verzia s pohonom predných kolies má polonezávislé zavesenie zadných kolies. Pohotovostná hmotnosť takéhoto SUV je 1280 kg oproti 1170 kg pre hybridnú Toyotu Yaris Cross. Príplakovým pohonom všetkých kolies je systém E-Four so samostatným elektromotorom na zadnej náprave. V tomto prípade je vzadu nainštalované nezávislé zavesenie a špičkový výkon hybridného pohonu sa nemení.

Lexus LBX bude nasadený do výroby koncom tohto roka, predaj v Európe by sa mal začať začiatkom roka 2024. Tu budú jeho hlavnými konkurentmi SUV Audi Q2 (od 32-tisíc eur) a DS 3 (od 30-tisíc eur).