Lada Iskra sa začala v Rusku predávať. Aké typy sú v ponuke?
20. apríla 2025Pred pár dňami to bolo presne 55 rokov od začiatku výroby automobilov v Tolyatti: 19. apríla 1970 (bola nedeľa) zišlo z montážnej linky prvých šesť áut VAZ-2101. Teraz je začiatok sériovej výroby nového modelu Lada Iskra načasovaný na toto výročie. A ak sme predtým videli iba sedan, teraz bola odtajnená celá rodina.

Vývoj auta pod kódom XJO sa začal v roku 2015, keď Vesta a XRAY práve vstúpili na montážnu linku. Nový lacný model bol koncipovaný ako náhrada za Granta a bol zaradený do globálnej rodiny automobilov na modulárnej platforme CMF-B aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi. Pracovníci VAZ mali auto odtajniť už v roku 2023, no o rok skôr Renault opustil Rusko a AVTOVAZ tak zostal bez dodávok komponentov. Iskra bola potom nútená prerobiť inžinierstvo, takže prvé predstavenie sedanu sa uskutočnilo v lete 2024 a výroba sa len začala.



Z hľadiska dizajnu a dekorácie zostala Iskra tak, ako bola pôvodne zamýšľaná. Revízia sa dotkla jednotiek, zostáv a elektroniky. AVTOVAZ uviedol, že stupeň lokalizácie Iskry presahuje 90 %. Platforma CMF-B ako taká zostala zachovaná, veľa komponentov však bolo treba vymeniť: zvyšných 10 % je dodávaných najmä z Číny a množstvo prvkov je unifikovaných s Vestou. Jedinou skutočne identickou časťou s formálne co-platformovým Loganom tretej generácie je čelné sklo. Všetko ostatné o Lade je iné.


Iskra nenahradí Grantu, ale doplní modelový rad, umiestnený medzi Granta a Vesta. Napríklad rázvor nového modelu je 2603 mm oproti 2476 mm pre Grantu a 2635 mm pre Vestu. Dĺžka sedanu je 4333 mm, šírka je 1777 mm, výška je 1517 mm. Podvozok má vpredu vzpery McPherson a vzadu polonezávislé zavesenie. Zadné kolesá majú bubnové brzdy a rôzne úrovne výbavy budú mať kolesá s priemerom 15 alebo 16 palcov. Objem palivovej nádrže je 55 litrov.




Kombi Lada Iskra SW sa svojou dĺžkou a šírkou nelíši od sedanu, no jeho výška je o 10 mm menšia (1507 mm). Pohotovostná hmotnosť je minimálne 1149 kg namiesto 1125 kg pre sedan. Z dôvodu usporiadania je objem kufra pod odnímateľnou policou o niečo menší ako objem sedanu: 480 litrov namiesto 500 litrov. Kufor akejkoľvek Iskry má háčiky na pripevnenie sieťky a priehradku na kanister s kvapalinou do ostrekovačov a v spodnej časti je rezervná pneumatika a organizér.




Zobrazená je aj Lada Iskra SW Cross kombi. Čierna plastová súprava karosérie po obvode karosérie ju urobila o niečo dlhšou (4342 mm) a širšou (1785 mm) ako základný model. Strecha je vybavená strešnými lyžinami a nominálna svetlá výška sa zvýšila zo 170 na 200 mm, čo vedie k celkovej výške Cross 1544 mm a pohotovostnej hmotnosti minimálne 1214 kg. Inak je to tá istá Iskra univerzálna.

Iskra bude mať známe 1,6-litrové motory VAZ, len zmenili montážne body, aby vyhovovali novej platforme. Základný osemventilový motor (90 k, 143 Nm) je kombinovaný s rovnakou päťstupňovou manuálnou prevodovkou VAZ. Šestnásťventilový motor (106 k, 148 Nm) je vybavený čínskymi prevodovkami od WLY, známymi už z Vesty – šesťstupňovým manuálom a variátorom. Cross kombi nedostane 90-koňový motor; bude ponúkaný len so šestnásťventilovým motorom.




Interiér Iskry bol už dávnejšie odhalený, no prezentačné zábery zatiaľ ukazujú len maximálnu konfiguráciu. Jeho vybavenie zahŕňa multimediálny systém, klimatizáciu (s displejmi v rukovätiach, ako Renault), vyhrievané predné sedadlá (dvojstupňové) a čelné sklo, spätnú kameru a tlačidlá na volante. Základná verzia bude samozrejme jednoduchšia. Ale v každom prípade bude mať Iskra dva airbagy, ABS a ESP, predpínače a obmedzovače sily pásov predných sedadiel, ako aj stĺpik riadenia s výškovým a dosahovým nastavením. AVTOVAZ sľubuje, že Iskra získa maximálne štyri hviezdičky v hodnotení ARCAP (ako Vesta).



V závislosti od konfigurácie môžu mať sedadlá čierno-sivé alebo kontrastné čalúnenie (s ozdobným prešívaním a svetlými vložkami). Iskra sa stala prvou Ladou s mechanizmom odomykania dvierok palivovej nádrže z interiéru pákou vľavo od sedadla vodiča. Nainštalovaný je aj snímač nízkej hladiny kvapaliny ostrekovača.



Lada Iskra má prísť na trh v lete. Ceny ešte neboli oznámené, ale môžeme odhadnúť 1,2-1,3 milióna rubľov za základný sedan. AVTOVAZ je pripravený vyrobiť ročne až 150-tisíc Iskier a skutočný objem výroby bude závisieť od dopytu. Napríklad vozidiel Granta sa predalo vlani 201-tisíc áut a Vesta 123-tisíc, no tento rok predaj klesol.



