Koncept Lotus Theory 1 znamená návrat ku koreňom.
23. septembra 2024Po prechode pod kontrolu čínskeho holdingu Geely začala anglická spoločnosť Lotus zrýchleným tempom elektrifikovať svoj modelový rad. To je, samozrejme, v rozpore s tradičnými hodnotami značky: autá Lotus boli vždy kompaktné, ľahké a svižné. Lotus v snahe zachovať svoju identitu predstavil koncept vozidla Theory 1, ktorý by mal ukázať smer vývoja spoločnosti.
Na tento účel bol dokonca vyvinutý špeciálny koncept, ktorý svojvoľne kombinuje digitalizáciu s prirodzenosťou a analógovými riešeniami. Dizajnér Ben Payne zdôrazňuje, že koncept Theory 1 zahŕňa to najlepšie zo 76-ročnej histórie Lotusu a zároveň demonštruje vzhľad hyperauta budúcnosti. Vzhľad nového auta skutočne odhaľuje charakteristický klinovitý profil legendárneho modelu Lotus Esprit. Úzke laserovo-fosforové svetlomety, obrovské čelné sklo a posuvné dvere zároveň pôsobia viac než futuristicky.
V porovnaní s inými modernými Lotusmi sa koncept Theory 1 ukázal ako veľmi kompaktný: dĺžka – 4490 mm, šírka – 2000 mm, výška – 1140 mm. Rázvor je 2650 mm. Pri tvorbe karosérie bolo použitých len 10 druhov materiálov namiesto pre priemysel obvyklých 100, čo malo pozitívny vplyv nielen na šetrnosť k životnému prostrediu, ale aj na tuhosť konštrukcie.
S monokokom vyrobeným z recyklovaných uhlíkových vlákien a vonkajšími panelmi vyrobenými z celulózy a polykarbonátu je elektrický hypercar relatívne ľahký: menej ako 1 600 kg. Navyše má pohon všetkých kolies s maximálnym výkonom 1000 koní a trakčnú batériu s kapacitou 70 kWh, ktorá umožňuje dojazd 402 km v cykle WLTP. Odhadovaný čas zrýchlenia na 100 km/h je menej ako 2,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 320 km/h.
Lotus Theory 1 má dvojité lichobežníkové zavesenie s adaptívnymi tlmičmi po celom obvode. Okrem toho je zadné odpruženie inštalované na jedinom pomocnom ráme spolu s elektromotorom a trakčnou batériou. V tejto jednotke sú umiestnené aj podpery pre výsuvné krídlo, ktoré prenáša prítlak priamo na podvozok a nie na karosériu. Aktivujú sa aj ďalšie aerodynamické prvky. Riadenie je realizované drôtom, čo umožňuje meniť jeho nastavenia v širokom rozsahu. Brzdový systém AP Racing má šesťpiestikové strmene a 390 mm kotúče na všetkých kolesách. Koncept je obutý do pneumatík Pirelli P-Zero Elect s rozmermi 265/35 R20 vpredu a 325/30 R21 vzadu.
Kabína má trojmiestne usporiadanie so sedadlom vodiča v strede a cestujúcimi umiestnenými po stranách a mierne za ním. Keďže sedadlá sú pevné a vyrobené z uhlíkových vlákien, stĺpik riadenia a zostava pedálov sú elektricky nastaviteľné. Do opierok hlavy sú však zabudované ďalšie reproduktory audio systému KEF, ktoré poskytujú binaurálny zvuk.
Samotný koncept Lotus Theory 1 nemá jasné produkčné vyhliadky. Myšlienky v ňom obsiahnuté však môžu nájsť svoje miesto v budúcich modeloch Lotusu.