
Hyperšport McLaren W1 sa stal dedičom modelov F1 a P1.
8. októbra 2024McLaren predstavil novú vlajkovú loď hyperšport, ktorý bude pokračovať v slávnej dynastii modelov F1 (1992-2000) a P1 (2013-2015). Auto sa volá McLaren W1 a je to najvýkonnejšie cestné hyperauto v histórii značky. Zároveň sa stal prvým modelom s úplne novým pohonom, ktorého prvky sa neskôr objavia aj na iných McLarenoch.
Je postavený na platforme MCLA (McLaren Carbon Fiber Lightweight Architecture), známej už z mladšieho modelu Artura. Ide o monokok z uhlíkových vlákien Aerocell a nemá samostatný predný pomocný rám (iba odpruženie push-rod s horizontálnymi tlmičmi je pripevnené priamo k monokoku). Vzadu je zachovaný hliníkový pomocný rám, na ktorom je namontovaný pohon a dvojité lichobežníkové zavesenie s bežnými vzperami.
Hybridný systém je postavený na novom benzínovom motore V8 4.0 s kódom MPH-8. Má blok s uhlom odklonu 90 stupňov a dve dvojprúdové turbodúchadlá po stranách, motor produkuje 929 koní a 900 Nm, pričom sa dá točiť až do 9200 otáčok! Prevodovka je osemstupňový „robot“ s dvoma spojkami, ale bez spiatočky: spiatočka hyperšportu je elektrická.

Vlastne vyvinutý E-Modul obsahuje axiálny trakčný elektromotor (346 k, 440 Nm), riadiacu jednotku a trakčnú batériu s kapacitou len 1,4 kWh. To znamená, že elektrický doplnok sa stal takmer dvakrát silnejším ako u predchádzajúcej vlajkovej lode P1, ale kapacita batérie sa radikálne znížila (bola 4,7 kWh) a už nie je možné dobíjať zo zásuvky. Na elektrický pohon dokáže McLaren W1 prejsť len 2 km, no celý E-Modul váži len 20 kg, trikrát menej ako celý elektrický systém modelu P1.

Špičkový výkon systému je 1275 koní a 1340 Nm oproti 916 k a 900 Nm pre predchádzajúcu vlajkovú loď. A žiadny pohon všetkých kolies. McLaren ctí tradíciu a vyrába iba autá s pohonom zadných kolies. Diferenciál je riadený elektronicky. Suchá hmotnosť kupé je len 1 399 kg, čo je len o 4 kg viac ako pri modeli P1. Zrýchlenie na 100 km/h trvá 2,7 sekundy, na 200 km/h – 5,8 sekundy, zatiaľ čo v modeli P1 tieto cvičenia trvali 2,8 a 6,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na rovnakých 350 km/h.

Hlavnou výhodou oproti predchodcovi ale nie je rýchlosť, ale aerodynamika. McLaren W1 strávil 350 hodín v aerodynamickom tuneli, zatiaľ čo inžinieri optimalizovali jeho aerodynamický výkon. Kupé má vpredu aktívny splitter, na streche je inštalovaný prídavný prívod vzduchu pre spaľovací motor, dokonca hliníkové ramená zavesenia majú kalibrovaný profil, aby nevytvárali silné turbulencie. A vzadu je Active Long Tail – pohyblivé krídlo, ktoré dokáže nielen meniť uhol nábehu. V najextrémnejšom jazdnom režime Race sa celé krídlo posunie o 300 mm dozadu, aby sa stabilizovalo prúdenie vzduchu.



V tejto konfigurácii dokáže zadná časť hyperšportu pri rýchlosti 280 km/h vytvoriť prítlak ekvivalentný jednej tone! Pre porovnanie: predchádzajúci model McLaren P1 mal prítlak len 600 kg. Aj v režime Race (existuje aj Comfort a Sport) odpruženie znižuje svetlú výšku o 37 mm vpredu a 18 mm vzadu. McLaren W1 je vybavený karbón-keramickými brzdami (šesťpiestikové vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu) a semi-slick pneumatikami Pirelli P Zero Trofeo RS, brzdná dráha zo 100 km/h je len 29 metrov a od 200 km/h do 100 metrov.


Zaujímavosťou je, že McLaren W1 má krídlové dvere, hoci jeho predchodcovia boli vybavený krídlovými dverami. Sedadlá sú pevne upevnené, nastaviteľný je len volant (spolu s obrazovkou prístrojov) a zostava pedálov. To umožnilo nenafúknuť veľkosť rázvoru: je len o 10 mm dlhší ako model P1 (2680 mm). Za sedadlami sa nachádza batožinový priestor. Súčasťou výbavy je mulrimediálny systém s osempalcovou obrazovkou (k dispozícii sú Apple CarPlay a Android Auto), no najvýraznejšími detailmi v kabíne sú slnečné clony. Sú to platne z uhlíkových vlákien s hrúbkou 2,5 mm.

McLaren W1 stojí minimálne 2,1 milióna dolárov, no už sa nedá objednať. Celý naplánovaný počet vyrobených 399 áut bol vypredaný ešte pred premiérou. Predchádzajúci McLaren P1 bol vyrobený v 375 exemplároch (nepočítajúc extrémne špeciálne verzie), superšport McLaren F1 bol vyrobený v počte 106 kusov.