Hot hatch Alpine A290 je vítaným prírastkom do radu vozidiel Alpine. Na zvuk motora zabudnime.

Hot hatch Alpine A290 je vítaným prírastkom do radu vozidiel Alpine. Na zvuk motora zabudnime.

15. júna 2024 0 Od spiatocka.sk

Francúzska značka Alpine konečne nie slovom, ale činom potvrdila svoje dlhoročné plány rozširovať svoj modelový rad. Bola predstavená sériová verzia horúceho hatchbacku Alpine A290, ktorý sa stane druhým modelom aktuálneho radu a zároveň prvým elektromobilom spoločnosti. Áno, v skutočnosti je to len výkonná a „ostrá“ verzia sériovo vyrábaného elektromobilu Renault 5, ale s vlastnými zaujímavými funkciami.

Karosériu základnej „päťky“ dopĺňa nielen agresívny bodykit, ktorý je v tomto prípade povinný, ale aj výrazne rozšírené podbehy kolies. Celková šírka auta sa zväčšila z 1,77 na 1,82 m a imitácia prívodov vzduchu na zadných dverách je odkazom na model Renault 5 Turbo z osemdesiatych rokov s motorom v strede.

Body kit tiež zväčšuje dĺžku auta z 3,92 m na 3,990 m a štýl rally podporujú prídavné reflektory na prednom nárazníku. Zväčšila sa aj výška (1,52 m namiesto 1,50 m v prípade základného hatchbacku) najmä vďaka veľkým kolesám s pneumatikami 225/40 R19. Rázvor náprav sa naopak znížil z 2,54 m na 2 530 m.

V interiéri nechýba len dole zrezaný volant, ale aj nový vysoký stredový tunel s tlačidlovým ovládacím panelom prevodovky (základná „päťka“ má volič na stĺpiku riadenia). Palubná doska a dvere boli premenené obložením z kože napa. Predné sedadlá sú čalúnené rovnakým spôsobom so zvýšenou bočnou oporou. Obrazovky prístrojov (10,25 palca) a multimediálny systém (10,1 palca) zostali štandardné, zmenila sa však grafika. K dispozícii sú štyri nové možnosti zobrazenia a špeciálne športové režimy vrátane podrobnej telemetrie. Nakoniec je k dispozícii vlastný deväťreproduktorový audio systém Devialet vrátane 20 cm subwoofera.

Rovnako ako základný Renault 5, aj horúca Alpine A290 má pohon iba prednej nápravy, no jediný elektromotor je požičaný zo staršieho hatchbacku Megane E-TECH. Ak „päťka“ môže mať maximálne 150 koní, potom pre hatchback pod značkou Alpine všetko začína výkonom 180 koní a 285 Nm pre verzie GT a GT Premium. Pre modifikácie GT Performance a GTS je výkon zvýšený na 220 koní a 300 Nm. Zrýchlenie na „stovku“ trvá 7,4 sekundy, respektíve 6,4 sekundy, no maximálna rýchlosť je na pomery hot-hatch skromná: 160 a 170 km/h.

Trakčná batéria s kapacitou 52 kWh je takmer rovnaká ako u drahých verzií „päťky“, avšak s rozvinutejším systémom termoregulácie a tepelným čerpadlom. Plné nabitie by malo stačiť na 380 km. Dôležité je, že hothatch sa ukázal byť len o niečo ťažší ako pôvodný Renault 5 s batériou s rovnakou kapacitou: 1479 kg oproti 1450 kg. Maximálny výkon jednosmerného nabíjania je 100 kW, v tomto prípade Alpine A290 doplní svoj dojazd z 5 % na 80 % za 30 minút. Palubný usmerňovač s výkonom 11 kW doplní dojazd z 10 % na 80 % za 3 hodiny a 20 minút.

Inžinieri Alpine značne prepracovali podvozok základného hatchbacku. Okrem zvýšeného rozchodu má A290 tuhší predný pomocný rám, čo umožňuje namontovať motor ešte nižšie. Sú tu nové ochranné rámy proti prevráteniu. Pripomeňme, že aj jednoduchý Renault 5 má nezávislé zavesenie zadnej nápravy, z čoho profituje výkonný hatchback. Vpredu sú namontované brzdy Brembo zo športového auta Alpine A110 so štvorpiestikovými mechanizmami a kotúčmi s priemerom 320 mm (vzadu 288 mm).

Alpine A290 Premier Edition

Elektromobily Alpine A290 sa budú montovať v rovnakom závode ElectriCity vo francúzskom Douai, kde sa vyrába základný Renault 5. Elektromotory sa budú vyrábať v Megafactory v Cleone, ale nie skôr ako v roku 2025. Minimálna cena hot hatchu je už zverejnená – 38-tisíc eur. Ako prvá sa však začne predávať začiatkom roka 2025 „nadupaná“ uvítacia verzia Premiere Edition s unikátnym vonkajším dizajnom a úplne inou cenovkou. Týchto strojov sa vyrobí len 1 955 kusov.