Fiat Grande Panda prichádza na trh v dvoch verziách.

Fiat Grande Panda prichádza na trh v dvoch verziách.

29. januára 2025 0 Od spiatocka.sk

Hatchback Fiat Grande Panda debutoval minulé leto a znamenal návrat Fiatu do tradičnej európskej triedy B. Nejde o náhradu známej Pandy (zostala v ponuke pod novým názvom Pandina), ale o dlho očakávaného nástupcu modelu Fiat Punto, ktorého výroba bola ukončená už v roku 2018. Výroba Big Pandy sa mala začať v závode Stellantis v Srbsku na jeseň, no spustenie sa oneskorilo pre problémy so softvérom. Teraz Fiat konečne spustil výrobu: autá dorazia k predajcom v marci a už sú o nich známe všetky podrobnosti.

Hatchback Fiat Grande Panda je najbližším príbuzným európskeho modelu Citroen C3 z roku 2023. Autá sú postavené na rovnakej platforme Smart Car Platform (vývoj francúzskej architektúry CMP), majú rovnakú štruktúru karosérie a rázvor 2537 mm. Vpredu sú vzpery McPherson a vzadu polonezávislé zavesenie. Fiat sa od Citroenu líši predovšetkým hranatým dizajnom v štýle prvej Pandy osemdesiatych rokov: pracoval na ňom tím turínskeho Centro Stile od Fiatu.

Toto je typický predstaviteľ modernej európskej triedy B, ale s crossoverovými tónmi ako štandardná plastová súprava karosérie. Dĺžka hatchbacku je 3999 mm, šírka je 1763 mm, výška je 1586 mm. Štandardom sú 16-palcové kolesá, základná verzia Pop má jednoduché halogénové svetlomety, no ostatné možnosti majú módnu LED optiku s veľkými pixelmi.

Vývojári zdôrazňujú široké využitie recyklovaných materiálov: každá Panda používa 140 plastových fliaš. A na ozdobu palubnej dosky bol použitý materiál Bambox s bambusovými vláknami. Funkciou základnej konfigurácie je otvorený výklenok namiesto hornej odkladacej skrinky a úplná absencia audio systému: namiesto obrazovky je na palubnej doske nainštalovaný držiak pre smartfón. A základná klimatizácia má mechanické ovládanie recirkulácie. Na výber je multimediálny systém s 10,25-palcovou obrazovkou a klimatizáciou. Hoci všetky verzie sa spoliehajú na virtuálne zariadenia.

Fiat Grande Panda sa ponúka v hybridnej a elektrickej verzii. Na rozdiel od príbuzného Citroenu nie je k dispozícii základná čisto benzínová verzia s manuálom. Hybrid je vybavený benzínovým turbomotorom 1,2 a 48-voltovým elektromotorom s výkonom 28 k, ktorý je zabudovaný do šesťstupňového predselektívneho „robota“. Celkový výkon systému je 100 koní a 205 Nm. Kapacita trakčnej batérie je v čisto elektrickom režime 0,9 kWh, hatchback dokáže jazdiť na elektrický pohon len rýchlosťou do 30 km/h.

Elektromobil má 400-voltový elektrický systém a motor s výkonom 113 koní a 122 Nm. Plné nabitie lítium-železofosfátovej trakčnej batérie s kapacitou 44 kWh by malo stačiť na 320 km v cykle WLTP. Zaujímavé je, že elektrická Grande Panda sa ukázala byť pomalšia ako hybridná: zrýchlenie na „stovku“ trvá 11 sekúnd oproti 10 sekundám a maximálna rýchlosť je 132 km/h namiesto 160 km/h. Elektromobil má tiež o niečo väčší kufor: 361 litrov oproti 353 litrom pre hybrid.

Zaujímavosťou Big Pandy je zabudovaný AC nabíjací kábel. Fiat tvrdí, že ide o prvý elektromobil na trhu s takouto výbavou. 4,5 m kábel je ukrytý pod poklopom v prednej časti, nabíjačka podporuje výkon až 7 kW. V zadnom ľavom blatníku je ale aj obvyklý CCS2 konektor: výkon je 11 kW zo AC zásuvky a 100 kW z DC koncovky.

Hatchbacky Fiat Grade Panda sú už dostupné na objednávku v Európe. Na talianskom trhu stojí hybrid od 18 900 eur a za elektromobil si pýtajú od 24 900 eur.