Extrémny superšport Ferrari SF90 XX je odhalený. Čo ponúkne?

Extrémny superšport Ferrari SF90 XX je odhalený. Čo ponúkne?

30. júna 2023 0 Od spiatocka.sk

Doteraz znamenal program XX Ferrari vývoj čisto sériových áut, ktoré nie sú určené na civilné použitie a nemajú prístup na verejné cesty. Teraz je však predstavený prvý cestný model, hybridný superšport Ferrari SF90 XX. Okrem toho sú súčasne pripravené kupé SF90 XX Stradale aj otvorený SF90 XX Spider.

Hlavnú úlohu vo vývoji pochopiteľne prevzali inžinieri pretekárskej divízie XX, no keďže auto má civilný štatút, do prípadu sa zapojilo aj dizajnérske centrum Ferrari na čele s Flaviom Manzonim. Spoločne nezabalili len ďalšie aerodynamické prvky okolo základného modelu, ale vážne prepracovali celú karosériu, aby zvýšili prítlak.

Práce prebehli v takom veľkom rozsahu, že z pôvodného stroja nezostal prakticky ani jeden vonkajší panel. A zadok je dokonca orámovaný inak s jediným svetelným pásom namiesto tradičných štyroch svetiel. Kanály predného a bočného prívodu vzduchu sa zväčšili, nad podbehmi kolies sa objavili štrbiny na výfuk vzduchu, zmenila sa konfigurácia spodnej časti, nainštaloval sa väčší predný splitter, s ktorým prítlak na prednú nápravu dosahuje maximálne 325 kg.

Vzadu je nainštalované masívne zadné krídlo na prelamovaných pylónoch. Naposledy Ferrari použilo takéto riešenie pre cestné autá na modeli F50 z deväťdesiatych rokov. Zadné krídlo má pevnú polohu a pri rýchlosti 250 km/h vytvára prítlak ekvivalentný 315 kg. Pre Spider je konfigurácia aerodynamických prvkov optimalizovaná, pričom je zachovaný štandardný hliníkový strešný panel, ktorý je možné zložiť za 14 sekúnd pri rýchlosti do 45 km/h.

Hybridný pohon bol vylepšený, no nie radikálne. Motor V8 4.0 biturbo inštalovaný vo vozidle našiel nové piesty, má zvýšený kompresný pomer a kanály sacieho a výfukového systému boli ďalej vyleštené. Nové rezonátory a iná konfigurácia dráhy spôsobili, že zvuk motora je ešte agresívnejší. Celkový výkon sa však mierne zvýšil. 797 koní a 804 Nm namiesto 780 k a 800 Nm pre základný model.

Tri elektromotory (dva na prednej náprave a jeden na zadnej) sú tiež výkonnejšie. Majú spolu 233 koní oproti 220. V dôsledku toho vzrástol špičkový výkon hybridného systému z 1000 na 1030 koní. Prepracované boli ale kalibrácie celého pohonného systému, vrátane osemstupňovej dvojspojkovej robotickej prevodovky. Na okruhu by malo byť Ferrari SF90 XX ešte citlivejšie a dynamickejšie.

Napríklad v okruhovom režime elektronika nešetrí batériu a vydáva maximálny výkon pre okamžitú odozvu na stlačenie plynového pedálu pri výjazde zo zákruty. Zároveň by v civilnej prevádzke malo plné nabitie batérie s kapacitou 7,9 kWh stačiť na 25 km v elektrickom režime (s predným náhonom).

Brzdy boli prepracované. Objavili sa nové trecie obloženia, vpredu sa zlepšilo chladenie, vzadu sa namontovali kotúče s väčším priemerom. V kabíne je viac uhlíkových vlákien, ľahké sedadlá a zjednodušené ozdobné panely. V mnohých ohľadoch bolo vďaka tomu možné znížiť hmotnosť vozidla o 10 kg. Kupé SF90 XX Stradale má suchú hmotnosť 1560 kg a kabrio 1660 kg.

Dynamická charakteristika verzií XX je samozrejme vylepšená. Čas zrýchlenia na „stovku“ sa skrátil z 2,5 s pri základnom modeli na 2,3 s (bez ohľadu na typ karosérie). Na 200 km/h zrýchli kupé za 6,5 ​​s namiesto 6,7 s a spider za 6,7 ​​namiesto 7,0 s. Agresívna aerodynamika ale znížila maximálnu rýchlosť z 340 na 320 km/h. Extrémne verzie sú už dostupné na objednávku, pričom sa má vyrobiť 799 kupé SF90 XX Stradale a 599 podobných Spyderov.