Extrémny Chevrolet Corvette ZR1: prvýkrát s motorom s dvojitým turbodúchadlom.

Extrémny Chevrolet Corvette ZR1: prvýkrát s motorom s dvojitým turbodúchadlom.

28. júla 2024 0 Od spiatocka.sk

Už 35 rokov je názov ZR1 vyhradený pre najvýkonnejšie a najextrémnejšie verzie Corvette. Teraz sa to objavilo v aktuálnej ôsmej generácii modelu s motorom v strede. Navyše, ak Corvette ZR1 generácií C6 a C7 mala kompresorový motor, potom prvýkrát v histórii modelu získal nováčik motor s dvoma turbodúchadlami! A to mu umožnilo skutočne prejsť do kategórie hyperšportov.

Jedným z hlavných vonkajších rozdielov medzi verziou ZR1 a jej kolegami je kapota s veľkým vzduchovým potrubím, ktoré je potrebné na odvod tepla z medzichladiča. Strecha, splitter, bočné prívody vzduchu, krídlo a početné obklady karosérie sú vyrobené z uhlíkových vlákien. K dispozícii je tiež voliteľný balík Carbon Aero, ktorý zvyšuje prítlak na 544 kg pri najvyšších rýchlostiach. Brzdy majú prídavné kanály chladiaceho vzduchu a celkovo je na ZR1 nainštalovaných 15 výmenníkov tepla. Kolesá rôznych veľkostí s priemerom 20 a 21 palcov (vpredu aj vzadu) môžu byť vyrobené aj z uhlíkových vlákien, no v základe sú to obyčajné zliatiny. Napokon, okrem kupé je Corvette ZR1 ponúkaná aj ako roadster s kabrioletom.

Interiér verzie ZR1 neprešiel zásadnými zmenami oproti základnej verzii. Stále je tu rovnaká palubná doska so zvýrazneným kokpitom a 12-palcovým prístrojovým displejom, ako aj osempalcovou obrazovkou multimediálneho systému. Rozdiely spočívajú v typových štítkoch modifikácie ZR1 na volante a prahoch. Objavilo sa samostatné zariadenie na čítanie plniaceho tlaku.

Sú to dve turbodúchadlá, ktoré umožnili dosiahnuť výkon hyperšportu. Motor V8 5,5 s plochým kľukovým hriadeľom produkuje 1079 koní a 1121 Nm! Chevrolet nazýva tento motor najvýkonnejším sériovým motorom v Amerike. Má priradený index LT7, ale vychádza z atmosférického LT6, ktorý je inštalovaný na Corvette Z06. Zväčšili sa spaľovacie komory, nainštalovali sa nové hlavy valcov, upravili sa systémy zapaľovania a sania, ako aj mechanizmus rozvodu paliva a skupina ojnica-piest.

Motor je spárovaný s posilneným osemstupňovým automatom, ktorý prenáša všetok výkon na zadnú nápravu. Výrobca zatiaľ nezverejnil presnú dynamickú charakteristiku, uviedol len, že maximálna rýchlosť prekročí 346 km/h a približný čas na štvrť míle bude kratší ako 9,7 sekundy (výjazdová rýchlosť je 241 km/h).

Pohotovostná hmotnosť kupé je 1 665 kg (oproti 1 530 kg pri základnej Corvette), roadster váži 1 705 kg. Corvette ZR1 má karbón-keramické brzdy so 400 mm kotúčmi vpredu a 390 mm vzadu. Okrem toho je kupujúcim ponúkaný traťový balík ZTK s agresívnejšou aerodynamikou. Ako vysvetlili tvorcovia: ak je bežná ZR1 kráľom rýchlosti, potom sa s balíkom ZTK zmení na kráľa pretekárskych tratí. Prispieť k tomu majú aj pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 R.

Nový Chevrolet Corvette ZR1 sa začne predávať až budúci rok. Okrem toho vývojári priznali, že boli nútení ukázať ZR1 ešte pred koncom cestných testov, pretože maskovanie ovplyvňuje výsledky merania a bez neho by sa auto rýchlo stalo trofejou pre špionážnych fotografov. O cenách samozrejme stále nič nie je, ale aj atmosférická Corvette Z06 teraz stojí minimálne 110-tisíc dolárov.