Európska únia sa zbláznila. Vadia im lacné čínske elektrické vozidlá.

Európska únia sa zbláznila. Vadia im lacné čínske elektrické vozidlá.

19. septembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Európska komisia po mesiacoch tlaku Francúzska spúšťa vyšetrovanie dotácií na elektromobily dovážané do EÚ z Číny. Von der Leyen poznamenala, že svetový trh je zaplavený lacnými čínskymi elektromobilmi a ceny týchto áut sú umelo nízke vďaka dotáciám čínskej vlády na podporu jej automobiliek.

„To vytvára deformáciu na našich trhoch. A keďže nepoznáme tieto deformácie na našom trhu, nepoznáme ich ani zvonku. Preto môžem dnes oznámiť, že Európska komisia začína vyšetrovanie dotácií na elektromobily z Číny ,“ povedal šéf Európskej komisie.

Podľa JATO Dynamics je priemerná maloobchodná cena elektrického vozidla dovážaného z Číny v Nemecku o 29 % nižšia ako priemerná cena elektrického vozidla inej ako čínskej výroby (bez stimulov a zliav). Vo Francúzsku sú „čínske“ dokonca o 32 % lacnejšie ako „nečínske“.

Od začiatku vyšetrovania má Európska komisia 13 mesiacov na rozhodnutie, či zavedie „antidumpingové“ clá na dovoz áut tohto typu z Číny (v súčasnosti sa na ne vzťahuje sadzba 10 % – štandard pre autá mimo EÚ a zóny voľného obchodu s EÚ).

Vyšetrovanie dotácií sa vzťahuje na autá poháňané batériou z Číny, ako aj na tam vyrobené nečínske značky, ako sú Tesla, Renault a BMW .

Zo súvisiacej poznámky pre Reuters sa zdá, že európske spoločnosti strácajú v porovnaní s čínskymi spoločnosťami na svojom domácom trhu. Podiel elektrických vozidiel z Číny na trhu EÚ už dosiahol 8 % a do roku 2025 by mohol vzrásť až na 15 %.

DongFeng Seres 5

Konzultačná spoločnosť AlixPartners odhaduje, že čínske vládne dotácie na elektrické vozidlá a hybridy v rokoch 2016-2022 dosiahli 57 miliárd dolárov, čo Číne pomohlo stať sa lídrom v tomto odvetví a stať sa v roku 2023 hlavným exportérom elektrických vozidiel na svete.

Podľa niektorých odhadov majú čínske spoločnosti 20 % nákladovú výhodu oproti výrobcom elektrických vozidiel v iných krajinách. Dôvodom je, že Čína kontroluje celý dodávateľský reťazec komponentov a surovín. Tu by bolo skôr na zamyslenie, aby Európska únia premyslela taktiež dotácie, vďaka ktorým by naše domáce vozidlá boli konkurencieschopné.

DongFeng Seres 5