Dopyt po autách v tomto období rastie, prípravu na zimu by nemal podceniť žiadny vodič.

Dopyt po autách v tomto období rastie, prípravu na zimu by nemal podceniť žiadny vodič.

16. novembra 2021 0 Od Ľuboš Surovič

Blíži sa zima, čo pre množstvo rodín znamená aj cestovanie za zimnými radovánkami na hory. Aj preto viacerí Slováci v týchto dňoch riešia výmenu svojho vozidla, čo je poznať aj na zvýšenom dopyte u najväčšieho predajcu jazdených automobilov AAA AUTO. Len v októbri sa v sieti autocentier predalo 8 853 vozidiel, teda najviac v celej bezmála tridsaťročnej histórii spoločnosti. Motoristi by v nadchádzajúcom období rozhodne nemali zabudnúť na prípravu a zimnú výbavu svojho auta, aby mohli aj v nehostinných zimných podmienkach bezpečne cestovať.

Test Honda Jazz Crosstar

„Dobré zimné obutie vozidla je kľúčovým prvkom, ktorý má veľký vplyv na bezpečnú jazdu počas zimy. Zimné pneumatiky by mali mať dostatočnú hĺbku dezénu – minimum je 4 mm. Správne pneumatiky majú podstatne lepší záber pri rozjazde na snehu a ľade, lepšie držia na klzkom povrchu a výrazne skracujú brzdnú dráhu,“ upozorňuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO. „To je tiež dôvodom, prečo sme sa rozhodli podporiť bezpečnosť cestnej premávky špeciálnou kampaňou, v rámci ktorej zákazník dostane k vybraným vozidlám aj sadu zimných pneumatík zadarmo,“ dodáva Vaněček.

 

S benzínovým motorom je spravidla menej starostí

V zimnom období je všeobecne výhoda na strane áut s benzínovým motorom, pretože benzín na rozdiel od nafty netuhne, benzínové autá sa v porovnaní s dieselovými oveľa rýchlejšie zahrejú a teda skôr kúria. Ak si zaobstaráte auto s naftovým motorom, počítajte s tým, že nafta je na mrazy veľmi citlivá a s teplotami pod -10 °C sa začínajú problémy. Preto v AAA AUTO pred zimou pri všetkých autách kontrolujú palivový systém a odporúčajú do nafty pridávať zimné aditívum alebo tankovať na tých čerpacích staniciach, kde predávajú naftu uspôsobenú na zimnú prevádzku.

 

Dôležitá je výmena kvapalín či kontrola batérie

„V ponuke máme aktuálne viac ako 12 000 vozidiel, ktoré priebežne kontrolujeme a obzvlášť pred zimou musíme automobily na nízke teploty pripraviť. Preto okrem iného meníme kvapalinu v ostrekovačoch a chladiči za nemrznúcu, ošetrujeme tesnenie aj karosériu vozidla alebo pravidelne kontrolujeme dobitie akumulátora,“ hovorí Petr Vaněček. Nemrznúca zmes do ostrekovačov by mala byť aspoň na -10 °C. Chladiaca sústava by potom mala byť naplnená zmesou na – 25 °C.

 

Pomôcť môže aj rozmrazovač

Gumové tesnenia dverí a okien je vhodné pred zimou ošetriť špeciálnym prípravkom proti primŕzaniu, čo vám obzvlášť ráno ušetrí veľa času a nervov, ak parkujete celú noc vonku. Odborníci z AAA AUTO odporúčajú nosiť pri sebe rozmrazovač, pretože môžu zamrznúť mechanické zámky, prípadne sa cez noc môže vybiť batéria a potom nepomôže ani diaľkové ovládanie centrálneho zámku.

 

Dobré je preveriť viaceré súčasti auta  

Toto sú len základy prípravy vozidla na zimu. Je dobré si nechať skontrolovať aj stav akumulátora, brzdy, olej, podvozok, sklá, osvetlenie a povinnú zimnú výbavu či ošetriť karosériu. Nutnou výbavou automobilu na zimu sú predovšetkým štartovacie káble, snehové reťaze, škrabka na sneh, lopatka a tiež deka na zahriatie.

 

Na dlhšie trasy sa treba pripraviť

„Osobne odporúčam kúpiť si na dlhšiu cestu aj zásobu jedla a pitia, pretože uviaznutie v kolóne na niekoľko hodín nemusí byť pri kalamitnej situácii žiadnou výnimkou. V zime sa oplatí udržiavať dostatočnú hladinu paliva v nádrži alebo so sebou v kufri voziť kanister s palivom na doliatie. Stojace auto s naštartovaným motorom spotrebuje odhadom 2 litre paliva za hodinu,“ uzatvára Petr Vaněček.