Dizajn je ozaj zaujímavý. Toto je nová generácia Renault Master.

Dizajn je ozaj zaujímavý. Toto je nová generácia Renault Master.

22. novembra 2023 0 Od spiatocka.sk

Plnohodnotné nové produkty vo svete ľahkých úžitkových vozidiel vznikajú oveľa menej často ako v priemysle osobných automobilov. Napríklad spoločnosť Stellantis vyrába rodinu Ducato/Boxer/Jumper už 17 rokov, pričom len pravidelne vykonáva rutinné aktualizácie. Renault ale po 13 rokoch výroby nahradil dodávku Master. Dnes predstavená štvrtá generácia Master je skutočne novým modelom s inou karosériou, motorom a prevodovkou.

Vzhľad dodávky odráža moderné modely Renault: svetlá v tvare písmena C a mriežka chladiča s aktualizovaným logom sú vyrobené v rovnakom štýle. Skrátená kapota, zväčšený uhol čelného skla a starostlivo navrhnuté línie karosérie pomáhajú zlepšiť efektívnosť, a preto spoločnosť dokonca Master nazýva „aerovan“. Na výber je sedem farebných variantov karosérie.

Vo vnútri sa objavila úplne nová palubná doska so stredovou časťou otočenou smerom k vodičovi. Vyznačuje sa 10-palcovou obrazovkou multimediálneho systému OpenR s integrovanou podporou služieb Google. Budíky sú vybavené klasickými číselníkmi, ale za príplatok bude ponúkaná aj virtual kokpit ako na osobných modeloch Renault.

Pri navrhovaní interiéru sa dbalo najmä na praktickosť a jednoduchosť používania. Celkový objem priehradok na drobnosti sa zväčšil o 25 % a dosiahol 135 litrov. Medzi ďalšie vybavenie patrí stredové sedadlo, ktoré sa dá zložiť na stôl, konektory USB-C, bezdrôtové nabíjacie podložky pre smartfóny, držiaky na poháre, horná polica a mnoho ďalších zásuviek a priehradiek.

Master bude ponúkaný vo viac ako 40 modifikáciách, ktoré sa tradične líšia nielen dĺžkou, výškou a konfiguráciou nákladného priestoru, ale aj typom pohonu. Krátke dodávky veľkosti L2 majú pohon predných kolies, stredná verzia L3 môže mať predný alebo zadný pohon a najväčšie a najťažšie (do štyroch ton) dodávky L4 sú výhradne s pohonom zadných kolies. Kapacita nákladného priestoru je od 11 do 22 metrov kubických.

Ponuka zahŕňa tri možnosti pohonu, hoci všetky boli tak či onak vyskúšané na predchádzajúcom modeli. Klasické naftové verzie nahradili doterajší motor 2,3 dCi hospodárnejším dvojlitrovým agregátom, ktorý je ponúkaný vo verziách 105, 130, 150 alebo 170 koní. Na výber je nielen šesťstupňová manuálna prevodovka, ale aj deväťstupňová automatická prevodovka.

Existujú dve elektrické verzie. Prvý má elektromotor s výkonom 130 koní a batériou s kapacitou 40 kWh ide o výlučne mestskú verziu s menovitým dojazdom 180 km podľa cyklu WLTP. Druhou verziou je motor s výkonom 143 koní (krútiaci moment je v oboch prípadoch 300 Nm) a 87 kWh batériou a dojazd na plné nabitie dosahuje 410 km. Z jednosmernej nabíjačky s výkonom 130 kW je „seniorská“ úprava schopná získať energiu na dojazd 229 km za pol hodinu. Okrem toho môžu byť externé elektrické zariadenia napájané z Mastru (režimy V2L a V2G).

Vyniká verzia s vodíkovým palivovým článkom. Zatiaľ nebola predstavená a nebola oznámená jej charakteristika, známy je len názov pohonu H2-tech. Na vývoji sa podieľa spoločný podnik Hyvia, ktorý vytvorili Renault a Plug Power a debut sa očakáva v blízkej budúcnosti.

Ako doteraz, všetky modifikácie Mastra sa budú vyrábať v samostatnom závode Renaultu vo francúzskom Batilly. Začiatok predaja v Európe je naplánovaný na jar 2024.