DACIA JOGGER: Virtuálne skutočný dizajn.

DACIA JOGGER: Virtuálne skutočný dizajn.

6. júna 2022 0 Od spiatocka.sk

Dizajn vozidiel prešiel v posledných desaťročiach veľkým vývojom. Zatiaľ čo dizajnéri nahradili svoje ceruzky 3D modelovaním, inžinieri testujú budúce modely dlho predtým, než sa na svet dostanú prvé prototypy. Vďaka platforme CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) je možné pohybovať sa vonku aj vo vnútri vozidla počas jeho navrhovania. V technickom centre Titu v južnom Rumunsku tímy Dacia optimalizovali modularitu a priestrannosť interiéru úplne novej Dacia Jogger.

Cestovanie do budúcnosti je stále v oblasti sci-fi, no vďaka novej technológii, ktorú ponúka automotive priemysel, predsalen môžeme žiť trochu v budúcnosti. Titu, mestečko, ktoré sa nachádza 45 minút od Bukurešti, hostí druhé najväčšie testovacie zariadenie Skupiny Renault na svete. Najmodernejšia technológia, navíjacie dráhy, početné testovacie linky, dokonca aj „mučiarne“, komory na testovanie odolnosti materiálov a CAVE (Cave Automatic Virtual Environment).

„CAVE je nástroj, ktorý sa využíva na simuláciu reality. Vďaka nemu sa ponárame do vozidla a posudzujeme, ako vodiči a pasažieri vnímajú bezpečnosť, ergonómiu a pohodlie na palube. Následne sa aplikujú korekcie v reálnom čase,“ hovorí Ionut, Product Ergonomics Manager.

 

Päť stien, desať projektorov a šesť miliónov pixelov

CAVE je ideálny nástroj na testovanie nového modelu ešte predtým, ako bude možné vyrobiť prvý fyzický prototyp. Vďaka 3D videám, ktoré sa premietajú pozdĺž piatich stien obklopuje pracovníkov priestor ako v realite. Používatelia sa môžu pohybovať po vozidle a dokonca vyliezť na palubu, ako keby to bol skutočný model. Po dôkladnej kontrole pomocou 3D okuliarov stačí na zmenu dizajnu vozidla len niekoľko kliknutí. Všetko sa to deje s presnosťou rozlíšenia na 6 miliónov pixelov: ergonómia ovládacích prvkov palubnej dosky, viditeľnosť cez rôzne uhly vozidla, dostupnosť, pohodlie a dokonca aj celkový dizajn.

 

„Systém virtuálnej reality umožňuje testovať vlastnosti vozidla aj vo veľmi ranných fázach projektu bez toho, aby bolo potrebné vytvárať viaceré fyzické prototypy. Vďaka CAVE tak ušetríme viac ako 2 milióny eur ročne,“ dopĺňa Ionut, Product Ergonomics Manager.

Nový virtuálny svet

Kráčať po horskom chodníku a pritom zostať pevne nohami na zemi sa môže zdať nemožné. S platformou CAVE sú testeri často prijímaní na zložité úlohy. Napríklad pri testovaní tretieho radu sedadiel v modely Dacia Jogger sa vybralo trinásť ľudí na cestu do virtuálneho sveta. Mladší aj starší, ženy aj muži, zamestnania všetkých typov… kritériá výberu boli veľmi presné, aby boli čo najbližšie k realite. Virtuálna cesta bola nakonfigurovaná tak, aby testovala všetky vnemy: pasívnu jazdu (vonkajšia scenéria sa posúva, ako keby ste skutočne šoférovali), interiér (viditeľnosť, ergonómia, dizajn) a fyzické vnímanie (komfort, bezpečnosť). V prípade novej Dacia Jogger sa dojmy používateľov vzali do úvahy a zážitok z CAVE viedol k zmene architektúry vozidla: druhý rad sedadiel bol posunutý o 20 mm dopredu!

 

„Optimalizovali sme interiér vozidla a vytvorili sme tak pohodlný tretí rad pre všetkých pasažierov. Mohli sme meniť pozície sedadiel v prítomnosti aj bez posúvania projektu,“ Ionut, Product Ergonomics Manager.