Test: Hyundai i30 1,4 T-GDi, najlepší v triede?

Test: Hyundai i30 1,4 T-GDi, najlepší v triede?

25. júla 2017 0 Od spiatocka.sk

Kórejská automobilka Hyundai posledné roky napreduje. Zoberme si, že ešte pred pätnástimi rokmi Hyundaiov u nás veľa nejazdilo. To hlavne kvôli horšej kvalite vozidiel. Preto radšej ľudia siahli po iných značkách. Lenže posledné roky Hyundai (aj Kia) napreduje a i30 je tomu príkladom. Prvá generácia tohto Hatchbacku bola predstavená v roku 2007. Ďalšiu generáciu sme mohli vidieť v roku 2012 a tretia generácia bola predstavená tento rok. Za 10 rokov existencie si i30 dokázala nájsť množstvo nových a spokojných majiteľov.

 

Jednoduchý dizajn, ktorý má osloviť širšiu klientelu

Oproti predchádzajúcej generácií je dizajn novej i30 menej extravagantný a viac konzervatívny. Dizajnéri kládli väčší dôraz na jednoduchosť s modernými krivkami. A prečo sa takto rozhodli? Dôvod je jednoduchý. Kórejský hatchback chce osloviť čo najviac zákazníkov, chce sa páčiť každému a nemá odradiť ani nových zákazníkov.

V interiéri vládne tá istá politika ako v exteriéri. Je menej extravagantný, viac uhladený, proste jednoduchý. Materiály sú príjemné na dotyk aj na pohľad. Vrchná časť je z príjemne mäkkého plastu, no spodné časti sú už tvrdšie. Avšak neuberá to na kvalite ani na komforte. Všetko pekne lycuje a nič nevŕzga. Niekomu možno bude prekážať samostatne stojaci displej, no mne osobne neprekážal. Ovláda sa pomocou tlačidiel a dotykového displeja. Infotaiment reaguje rýchlo na dotyk a je prehľadný.

Rozmery novinky sa nejako extra nezmenili, preto v priestorových rozmeroch sa nedá očakávať nejaká zmena. Štvorica pasažierov nájde dostatok miesta v každom smere. Piaty pasažier už bude na tom horšie, ale povedzme si, to je problém všetkých áut v tejto triede. Vychválit musím hlavne odkladacie priestory. Do dverí sa zmestí väčšia fľaša a do stredovej konzoly uložím aj väčší smartfón. Dokonca vo vyššej výbave môže byť tento odkladací priestor vybavený bezdrôtovým nabíjaním. Batožinový priestor má objem 395 litrov, je dobre tvarovaný a môže mať dvojité dno. Testovací exemplár však nemal dvojité dno. Po sklopení sedadiel sa zvýši objem na 1 301 litrov. Podlaha je skoro rovná, jedine čo prekáža je menší schod pri zadných sedadlách (viď foto v albume).

 

Komfort a šport nieje pre i30 cudzie slovo

Vývoj kórejského hatchbacku prebiehal aj na severnej slučke známeho okruhu Nurburgring. Preto sa dá očakávať, že bude jazdiť dobre. A naozaj jazdí dobre. Nedotáčavosť je pre „í tridsať“ skoro cudzie slovo. Riadenie reaguje dobre vďaka strmšiemu prevodu a celkovo vozidlo pôsobí tuhšie ako predchodca.

Komfortnú jazdu zvláda výborne. Menšie nerovnosti zvládne hravo. Väčšie dajú už o sebe trochu vedieť, ale ich filtrovanie je tiež super. Akustická stránka vozidla je tiež na dobrej úrovni. Pri väčších nerovnostiach je počuť tlmené zvuky z tlmičov. Motor o sebe dáva jemne vedieť, teda až na vytáčanie motora. Vtedy ho už je počuť. Ale tak to má predsa byť. Aerodynamická izolácia je tiež na dobrej úrovni. Do kabíny sa prenáša minimum hluku. Viac je počuť valivý zvuk pneumatík.

 

Prepĺňaná 1,4 ponúkne slušnú dynamiku

V testovanom vozidle bola pod kapotou zážihová turbom prepĺňaná 1,4 s výkonom 140 koní a s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Tento motor je výborným spoločníkom. Zaujme hlavne svojou tichou prevádzkou, kultivovanosťou a pružnosťou. Ťahá už od 1 500 otáčok, ale to pravé orechové začína až od 2 500 ot/min. Vtedy dokáže usadiť do sedadiel a dynamická jazda mu nieje cudzia. Pri voľnobehu ho vôbec nieje počuť. Samozrejme pri normálnej jazde dáva o sebe jemne vedieť. No vo vyšších otáčkach počuť pekný benzínový zvuk.

Hyundai udáva spotrebu v mimomestskom cykle 4,8 l/100km. Mne sa podarilo jazdiť na okreskách za 5,4. Samozrejme nešiel som nejako extrémne na spotrebu. Bežná jazda po okreskách a po dedinách. V meste si Hyundai vypýtal 6,1 litra na stovku a udávaná spotreba výrobcom je 6,6l/100km. Pri dynamickej jazde, kde motor bežal už vo vyšších otáčkach si vypýtal 7,7 l/100km. Celkovo má i30 celkom nízku spotrebu, ktorá sa nejako nelíši od udávanej. Určite ak niekto bude chcieť dokáže jazdiť mimo mesta aj za 4,8.

 

Moderné systémy nesmú chýbať ani tu

Moderné auto musí ponúknuť aj moderné systémy a Hyundai i30 nieje výnimkou. V ponuke je napríklad systém sledovania únavy vodiča, asistent sledovania dopravných značiek a najvyššej povolenej rýchlosti, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém varovania pred čelným nárazom a systém automatického núdzového brzdenia, taktiež aj adaptívny tempomat. V testovanom vozidle bol systém sledovania jazdných pruhov, ktorý funguje od 60 km/h. Keďže vo vozidle nebol adaptívny tempomat, tak som sa rozhodol vyskúšať či nebude nápomocný práve systém sledovania jazdných pruhov. Vybral som trasu mimo mesto dlhú cca 10 km. Asistent načítal pruhy, zapol som tempomat na 80 km/h a nechal som Hyundai ísť. Na okreske pekne držal smer a to aj v zákrutách. Jedine čo mu vadilo bolo stavenisko. Tam systém mal problém a nasmeroval auto rovno do prenosnej značky. Taktiež občas mi systém dal znamenie, že mám chytiť volant. Celkovo ho hodnotím dobre. Nieje to iba bezpečnostný systém, ale dá sa použiť aj na spríjemnenie dlhej cesty.

 

Lúčenie bolo ťažké

Hyundaiu sa naozaj nový model i30 podaril. Ticho a komfortne jazdí, ale hravo zvláda aj dynamickú jazdu. Motor 1,4 T-GDi zaujme svojím kultivovaným chodom, no dokáže aj poriadne zrýchlovať a to pri nie vysokej spotrebe. Dizajn auta sa nemusí niekomu páčiť. Na druhej strane i30 je konzervatívne a nijako nevytŕča z radu. Zmena dizajnu priniesla to pravé orechové v interiéri, ktorý je viac uhladený. Keď niekto hľadá auto na každý deň, určite by mal poriadne porozmýšlať nad i30. Podľa mňa patrí medzi top kompakty v segmente C.

 

Ak máš záujem o Hyundai, tak určite navštív showroom Karieral

Vozidlá na sklade nájdeš tu.

Základná cena i30 1,4i Classic: 14 490, akciová cena: 12 990€.

Základná cena testovaného modelu i30 1,4 T-GDi Enter: 18 790€, akciová cena 16 790€.

Model Hyundai i30 1,4 T-GDi Enter
Palivo Benzín
Pohon predný
Počet valcov 4
Výkon kw / kone 103 / 140
Krútiaci moment Nm 242
Pohotovostná hmotnosť 1204 – 1352 kg
Maximálna rýchlosť km/h 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,2 s
Prevodovka Manuálna
Počet stupňov 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 l / 100 km