Brutálna Toyota GR Yaris bola oficiálne predstavená. Dostala zaujímavý pohon 4×4 a vysoký výkon.
10. januára 2020Pár týždňov dozadu som písal v článku o tom ako bola nafotená športová Toyota Yaris GR. Auto vyzeralo na fotografiách veľmi športovo, skoro ako rallye špeciál. Lenže aká je realita? Na to sa pozrieme nižšie.
Na rozdiel od súčasnej Toyoty Yaris, ktorá je v ponuke len päťdverová je GR Yaris trojdverová. Dizajn je taktiež veľmi rozdielny. GR Yaris ponúkne športový nárazník s veľkým otvorom, vysunuté nárazníky, športové kolesá a dvojicu športových výfukov.
V interiéri sa nachádza trojramenný športový volant s nápisom GR, športové sedadlá s lepším bočným vedením a viacero doplnkov, ale technika je dôležitejšia, tak poďme sa na ňu pozrieť.
Pod kapotou sa nachádza preplňovaný 1,6 litrový trojvalec s výkonom 261 koní a krútiacim momentom 360 Nm. Tento motor využíva viaceré technológie s motoršportu. Napríklad chladenie piesta viacerými olejovými dýzami, výfukové ventily s veľkým priemerom, či sací kanál s čiastočným strojovým opracovaním. Turbo typu single-scroll s guľôčkovým ložiskom a je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je skonštruovaná tak, aby vyhovovala aj vysokým hodnotám krútiaceho momentu.
Vďaka ľahkým materiálom, ako je napríklad nový polymér z uhlíkových vlákien alebo hliník váži Toyota GR Yaris len 1 280 kg. Vďaka tomu zrýchli novinka na stovku za 5,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 230 km/h. Výkon sa prenáša ne všetky štyri kolesá cez nový systém GR FOUR. Tento systém optimalizuje hnaciu silu každého kolesa, no zároveň je jednoduchý a hmotnostne ľahký. Rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy zabezpečuje mimoriadne citlivá spojka, no navyše v ponuke je samosvorný diferenciál Torsen, ktorý je umiestnený na prednej aj zadnej náprave.
Tento dômyselný systém využíva mierne odlišné prevodové pomery pre prednú a zadnú nápravu a umožňuje teoretický rozsah vyváženia krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou od 100:0 (úplný pohon predných kolies) do 0:100 (úplný pohon zadných kolies). Táto flexibilita poskytuje výhodu výkonu oproti systémom pohonu všetkých kolies (AWD) na požiadanie, ktoré využívajú dvojitú spojku alebo permanentný pohon AWD s medzinápravovým diferenciálom. Okrem toho je systém GR FOUR podstatne ľahší z hľadiska hmotnosti.
V ponuke sú aj rôzne nastavenia systému GR FOUR. Režim normál rozdelí krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 60:40. Režim Sport uprednostňuje zadnú nápravu v pomere 30:70. Pretekársky režim Track je určený na okruh a rozdeľuje krútiaci moment v pomere 50:50.