Vyskúšali sme Hyundai i30 Fastback N Performance na okruhu Slovakia Ring. Jazdí Fastback lepšie ako hatchback?
7. apríla 2019Pred pár týždňami sme mali v redakcii na test hothatch Hyundai i30 N Performance. Zistili sme, že juhokórejska automobilka dokázala spraviť výborný hothatch. Lenže od februára má Hyundai v ponuke aj ostré štvordverové coupe i30 Fastback N, ktoré nemá konkurenciu. V podstate by mu mohol kontaktovať Mercedes-AMG CLA35, ale ten patrí to prémioveho segmentu. No poďme späť k Fastbacku. Vyzerá lepšie, štýlovejšie, ale bude jazdiť lepšie ako hatchback i30 N? To sme si mohli vyskúšať vďaka Hyundai Slovensko na Slovenskom okruhu Slovakia Ring.
Hyundai i30 Fastback N má podobne ako hatchback pod kapotou 2,0 litrový preplňovaný štvorvalec T-GDi s výkonom 250 alebo 275 koní v prípade verzie Performance. Poháňané sú predné kolesá cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Technika je v podstate tá istá, ale nájde sa pár rozdielov. Fastback N je bližšie k rozloženiu hmotnosti 60:40 a to najmä kvôli vyššej váhe o 12 kg na zadnej náprave. Konkrétne, Fastback N má rozloženie hmotnosti 59,7:40,3 a hatback má 61,8:38,2.
Vďaka týmto rozdielom sú nastavenia zavesenia trochu iné ako v hatbacku. Na prednej strane sú použíté pružiny, ktoré sú o 5% mäkšie a stabilizačná tyč, ktorá je o 0,8 mm tenšia. Také riešenie napomáha k rýchlejšiemu nájazdu do zákrut, najmä s pridanou hmotnosťou nad zadnou nápravou.
Divízia N tiež vykonala niekoľko menších úprav. Vpredu sú mäkšie a dlhšie dorazy a na zadnej náprave je pridané nové rameno. Vo všeobecnosti sa však zachováva McPherson vpredu a multi-link vzadu. Za zadnými sedadlami nájdeme vzperu, ktorú má aj hatchback.
Dosť bolo techniky a presuňme sa k samotnej jazde. Hatchback i30 N Performance je tuhý a tvrdý hothatch s presným riadením. Ten sa priam hodí na okruh, ale na rozbitých cestách kolesá odskakujú a kvôli tuhému riadeniu ti volant ťahá kade tade. Nehovorím, že je to zlé. Je to priam výborne, ale i30 Fastback N je civilizovanejší. Podvozok je mäkšie naladený, riadenie ide o niečo ľahšie a na výjazdoch pôjde predok o trošičku skôr von. Fastback je vhodnejší na denno denné používanie, ale aj pre začiatočníkov, poprípade pouličných chuligánov, ktorí radi jazdia rýchlo po cestách. Hltanie kilometrov bude vo Fastbacku bude určite príjemnejšie. Dokonca podľa mojich pocitov je i30 Fastback N stabilnejší v rýchlych tiahlych zákrutách, ale to by trebalo skúsiť v Nemecku na diaľnici.
Okrem jazdných vlastností má Fastback aj menšie dizajnové rozdiely. Okrem o 21 mm nižšej strechy a 120 mm väčšej dĺžky má Fastback N trojuholníkové hmlové svetlo na zadnej strane. Škoda, že nemá trojuholníkové brzdové svetlo ako Hatchback. V interiéri panuje tá istá politika. Nájdeme v ňom tie isté športové sedačky, 8″ dotykový displej a aj všetky nastavenia ako má hatchback. Avšak ovládanie jazdných režimov na volante nie je modré, ale šedé. Nevyzerá to tak dobre, no tu sa treba riadiť pravidlom 100 ľudí 100 chutí.
V konečnom dôsledku Hyundai vytvoril dobré auto. Keďže Fastback N je skôr štvordverové GT tak je celkom super, že je civilizovanejší. Kufor s väčším objemom bude na dlhých rýchlych cestách len veľké plus.
Ešte raz ďakujeme Hyundai Slovensko za takú super akciu a tešíme sa na redakčný test Hyundaiu i30 Fastback N Performance.