Volvo predstavilo svoju vlakovú loď. Toto je EX90.

Volvo predstavilo svoju vlakovú loď. Toto je EX90.

10. novembra 2022 0 Od spiatocka.sk

Pred nami je nová vlajková loď Volva. Formálne je EX90 na rovnakej úrovni ako existujúce SUV XC90, elektromobil ho však nenahradí, ale doplní ponuku švédskej značky. Volvo XC90 čoskoro prejde druhou zmenou dizajnu a zostane v ponuke minimálne do roku 2025, pretože dopyt po benzínových a naftových autách stále existuje. A elektrické Volvo EX90 bude najvýkonnejším, najbezpečnejším a najdrahším modelom spoločnosti.

Sedem miestne elektrické SUV je väčšie ako jeho uhľovodíkový príbuzný. Dĺžka narástla o 84 mm (až 5037 mm), na šírku pribudlo 33 mm (až 1964 mm), ale výška sa znížila o 23 mm. Rázvor náprav zároveň narástol o symbolický 1 mm a teraz predstavuje 2985 mm. Rozpoznateľný štýl súčasných Volv zostal zachovaný, zatiaľ čo plochejšia kapota, predná maska, hladká spodná časť karosérie a zapustené kľučky dverí znížili koeficient odporu vzduchu Cx z 0,30 pre XC90 na 0,29.

 

Najbližším technickým príbuzným nového Volva je nedávno predstavený crossover Polestar 3. Autá majú jednotný dizajn karosérie, podvozku a všetkých elektrických komponentov. Karoséria je vyrobená z ocele, v základnej výbave sú matricové svetlomety a kolesá s priemerom 21 palcov. Predný batožinový priestor je vybavený objemom 37 litrov a objem hlavného zadného kufra je 310 litrov za tretím radom sedadiel alebo 655 litrov pri sklopenom treťom rade. Ak pridáte druhý a tretí rad, vznikne priestor s objemom 1915 litrov oproti 1856 litrom pre model XC90.

Doteraz bola navrhnutá iba jedna verzia lítium-iónovej batérie CATL s kapacitou 111 kWh (použitých 107 kWh). Batéria má prevádzkové napätie 400 voltov, hliníkové puzdro a pokročilý systém kvapalinového chladenia s tepelným čerpadlom. Na jedno nabitie dokáže základné SUV s pohotovostnou hmotnosťou minimálne 2818 kg prejsť v cykle WLTP až 585 km, dojazd verzie Performance je 580 km. Jednosmerná nabíjačka podporuje výkon až 250 kW a Volvo EX90 je možné pripojiť aj k spotrebičom vrátane iných elektrických vozidiel.

Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 180 km/h, rovnako ako všetky automobily Volvo od roku 2020 majú obmedzenú rýchlosť. Čas zrýchlenia na 100 km/h je 5,9 s pre základnú verziu a 4,9 s pre variant Performance. Crossover dokáže ťahať prívesy s hmotnosťou až 2200 kg. K dispozícii je režim jazdy s jedným pedálom, v ktorom sa zrýchľovanie a spomaľovanie riadi iba stupňom zošliapnutia plynového pedálu.

Základný balík obsahuje Pilot Assist, teda adaptívny tempomat s pokročilou funkcionalitou. Ale ako sa aktualizuje softvér, Volvo EX90 bude mať aj plnohodnotného auto pilota. Hardvér preň je už pripravený. Na streche je inštalovaný Luminar lidar, ktorý využíva laser s vlnovou dĺžkou 1550 nm. Autopilot s ním dokáže rozoznať chodcov na vzdialenosť až 250 metrov pred autom a pneumatiku ležiacu na vozovke rozozná vo vzdialenosti 120 metrov. Súčasťou komplexu je aj 16 ultrazvukových senzorov, osem kamier a päť radarov a všetko riadi procesor Nvidia Orin.

Trojradový interiér je zariadený v minimalistickom štýle. Na prednom paneli je kompaktný prístrojový displej, ktorý zobrazuje aj prevádzkové údaje o činnosti autopilota. V strede je tablet s uhlopriečkou 14,5 palca. Nezostali žiadne analógové tlačidlá a dokonca aj dotykové panely sú umiestnené na lúčoch volantu a pravá páka je zodpovedná za ovládanie prevodovky.

Na čalúnenie sedadiel nebude použitá pravá koža, namiesto nej sa ponúka drahá látka s prímesou vlny. A pre dekoratívne panely bolo vyvinuté Nordico, ktoré je vyrobené z recyklovaných plastových fliaš a dreva získaného po plánovanom odlesňovaní vo Švédsku a Fínsku. Multimediálny operačný systém Android Automotive OS má rozsiahle online možnosti so vstavanými službami Google. K dispozícii je 5G vysielač a funkcia bezdrôtovej aktualizácie a auto môže byť neustále v kontakte s vychytávkami majiteľa a inteligentným domom. Voliteľný audiosystém Bowers & Wilkins má 25 reproduktorov.

Senzory na strope dokážu rozpoznať mikropohyby v kabíne a ak tam náhodou zostane dieťa alebo domáce zviera, elektromobil nielen spustí alarm na smartfóne vodiča, ale aj zapne klimatizáciu, aby udržal komfortné podmienky a zobraziť veľké varovanie pre okoloidúcich na obrazovke mediálneho systému.

Nakoniec budú vodiča okamžite sledovať dve kamery v kabíne. Jedna je nainštalovaná na stĺpiku riadenia a druhá je v strede predného panela. V závislosti od zistenej únavy osoby za volantom elektronika zmení mieru zásahu do riadenia. Volvo verí, že nové bezpečnostné systémy znížia počet nehôd o 20 % (v porovnaní s modelom XC90).

Elektrické vozidlá Volvo EX90 sa budú vyrábať v dvoch továrňach súčasne. Výroba sa začne najskôr začiatkom roka 2023 v americkom závode spoločnosti Volvo v Južnej Karolíne, kde sa v súčasnosti vyrábajú iba sedany Volvo S60. Neskôr bude pripojený závod Geely v Číne. Ceny už v niektorých krajinách oznámili. Napríklad v Nemecku začínajú na 105 550 eurách. Odteraz sa Volvo snaží uviesť na trh každý rok jedno nové elektrické vozidlo.