Volvo predstavilo luxusný minivan Volvo EM90.
14. novembra 2023Chýry o minivane pod značkou Volvo sa šírili ešte v deväťdesiatych rokoch, vtedy si však spoločnosť na výrobu takéhoto auta netrúfla. Ale teraz sa objavil! Vďaka Číne, kde sú veľké a dobre vybavené takéto vozidlá veľmi žiadané medzi biznismenmi a firemnými flotilami. Napríklad minivan ov Buick GL8 sa tu ročne predá 150-170 tisíc kusov. Práve pre Čínu vyrobil Lexus svoje prvý minivan a podobných áut pod lokálnymi značkami sa v posledných troch rokoch objavuje ako húb po daždi. Teraz je Volvo zahrnuté do tohto výklenku.
Najnovší minivan Volvo EM90 však nie je originálny švédsky dizajn. Pred nami je upravené vozidlo Zeekr 009. Geely holding tento model predstavil na modulárnej platforme SEA pred rokom a už ho predáva na čínskom trhu. Volvo EM90 má rovnakú karosériu a podobný rázvor (3205 mm) a od modelu Zeekr sa líši iba dizajnom prednej a zadnej časti: svetlomety s „Thorovým kladivom“ a zvislé zadné svetlá sú vyrobené v podnikovom štýle Volvo. To nemalo takmer žiadny vplyv na celkové rozmery: dĺžka – 5206 mm, šírka – 2024 mm, výška – 1859 mm. Všetky dverné otvory zostali zachované, rovnako ako geometria sklenených častí v streche. Koeficient odporu vzduchu je rovnaký ako u pôvodného „Zikru“ (0,27).
Interiér tiež prešiel štýlovými zmenami. Volvo EM90 má vlastnú palubnú dosku, volant a dekor, ale všeobecná architektúra a usporiadanie rôznych prvkov boli zdedené od darcu. Grafika multimediálneho systému (15,4-palcová uhlopriečka obrazovky) bola prepracovaná s ohľadom na firemný štýl.
Kabína má rovnaké tri rady sedadiel ako Zikr a druhý aj tretí sú určené pre dvoch cestujúcich. Sedadlá v druhom rade majú elektrický pohon, vyhrievanie, ventiláciu a sklopné stolíky. Na ovládanie klimatizácie a servopohonu posuvných dverí sú v ich obložení zabudované senzory, hoci sú navrhnuté inak ako v Zikri. Čo majú tieto dva minivany spoločné, je 15,6-palcová skladacia obrazovka namontovaná na strope. K dispozícii je audiosystém Bowers & Wilkins (21 reproduktorov). Objem kufra je 342 litrov za tretím radom a 1826 litrov so sklopenými sedadlami v druhom a treťom rade.
Rovnako ako Zeekr 009, aj minivan Volvo má vzduchové odpruženie, adaptívny tempomat a základy autopilota. A kľúčový rozdiel medzi týmito dvoma strojmi je v elektrotechnike. Ak má Zeekr 009 dvojmotorový pohon všetkých kolies (544 k, 686 Nm) a na výber dve batérie (116 alebo 140 kWh), tak Volvo EM90 má iba zadný pohon s jedným elektromotorom (272 k , 343 Nm) a základná batéria s kapacitou 116 kWh. Mimochodom, Volvo pred rokom začalo s prestavbou svojich elektromobilov z pohonu predných kolies na pohon zadných kolies.
Je jasné, že nemôžete očakávať dynamiku hurikánu: zrýchlenie na „stovku“ trvá 8,3 s oproti 4,5 sekundy pre Zeekr. Maximálna rýchlosť, ako všetky moderné modely Volvo, je obmedzená na 180 km/h. Uvádza sa, že minivan s pohotovostnou hmotnosťou 2763 kg dokáže prejsť na jedno nabitie 738 km podľa čínskeho cyklu CLTC, hoci s pohonom všetkých kolies Zeekr 009 s veľkou 140 kWh batériou dokáže pokryť až 822 km podľa pasu.
Zdalo by sa, že pri takomto rozdiele vlastností by malo byť Volvo EM90 lacnejšie ako Zikr, no marketéri Geely nechcú byť v strate a za historickú európsku značku si vypýtali poriadny príplatok. Ak Zeekr 009 v Číne stojí 499-588-tisíc juanov (68-81-tisíc dolárov), tak za Volvo EM90 si pýtajú až 818-tisíc juanov (112-tisíc dolárov)!
Oba modely sa budú vyrábať na rovnakej montážnej linke v závode Geely v Číne a hlavným trhom pre EM90 bude Čína. Export sa plánuje len do krajín juhovýchodnej Ázie.