
Vodíkový crossover Hyundai Nexo má druhú generáciu.
4. apríla 2025Vozidlá s vodíkovými palivovými článkami sa zatiaľ nedokázali stať životaschopnou alternatívou k vozidlám na palivo a batérie. Hlavným problémom je malý počet vodíkových čerpacích staníc, ktorý dokonca klesá. Preto v celom automobilovom priemysle zostali len tri spoločnosti, ktoré pokračujú v práci na vodíkových autách: BMW, Toyota a Hyundai, pričom prvé dve spolupracujú v tejto oblasti. Koncern BMW nepúšťa takéto autá do voľného predaja; Toyota dokázala vlani predať 1 778 vodíkových áut, no Hyundai predal 2 774 vodíkových áut. Toto sú crossovery Hyundai Nexo 2018. A dnes druhá generácia Nexo debutovala na autosalóne v Soule.

Navonok sa brutálny nováčik radikálne líši od svojho uhladeného predchodcu, hoci tento vzhľad je známy z minuloročného konceptu Initium. Nový Hyundai Nexo je vyrobený v štýle Art of Steel, teda „umenia ocele“. Prísnosť obrazu zdôrazňujú hranaté línie karosérie a štvorcové časti LED v svetlometoch a lampách. Pozdĺž spodnej časti tela sa nachádza bodykit z praktického nelakovaného plastu. Crossover sa zväčšil ako jeho predchodca: dĺžka – 4750 mm, šírka – 1865 mm, výška – 1640 mm. Rázvor náprav je však rovnaký (2790 mm). Kolesá môžu mať priemer 18 alebo 19 palcov, karoséria môže byť lakovaná v jednej zo šiestich farieb.

Interiér je vyrobený podľa všetkých moderných tradícií a vyznačuje sa množstvom displejov. Po stranách palubnej dosky sú obrazovky bočných kamier, pretože Nexo nemá obvyklé zrkadlá. Displej prístroja a média (každý 12,3 palca) sú spojené do zakriveného bloku. Vnútorné zrkadlo má tiež zabudovaný displej, ktorý prenáša obraz zo zadnej kamery. Okrem toho je tu zabudovaný videorekordér, ktorý zaznamenáva zábery zo všetkých kamier. Vyzdvihnúť môžete aj smart navigáciu s routerom k čerpacím staniciam, hlasového asistenta s umelou inteligenciou, projekciu na čelné sklo, duálne bezdrôtové nabíjanie, elektronický kľúč a autentifikáciu odtlačkom prsta. Airbagov je deväť.

Zároveň sa v interiéri ešte našlo miesto na samostatný ovládací panel klimatizácie so zabudovaným displejom. Stredový tunel je rozdelený na dve časti: spodná s držiakmi na poháre a miestami na odkladanie drobností a horná je kombinovaná so schránkou na lakťovú opierku. Volič prevodovky sa presunul na stĺpik riadenia. Predné sedadlá s výsuvnými opierkami nôh majú tenké operadlá, čím sa zväčšuje priestor v zadnom rade. O príjemnú atmosféru v kabíne sa stará ventilácia všetkých sedadiel, panoramatická strecha a obrysové osvetlenie. Väčšina povrchových úprav je vyrobená z recyklovaného plastového odpadu. Objem kufra je 993 litrov a po zloženom druhom rade je k dispozícii 1 719 litrov.

Vodíkovy pohon môže poskytnúť špičkových 190 kW namiesto 135 kW predchádzajúceho Nexa. Tento údaj pozostáva z výkonu batérie (80 kW oproti 40 kW) a elektrochemického generátora (110 kW namiesto 95 kW). V každom prípade je však táto hodnota udávaná s rezervou, pretože trakčný elektromotor na prednej náprave vyvinie 150 kW (204 k) a 350 Nm (predchádzajúci model mal 163 k a 394 Nm). To stačí na zrýchlenie vodíkového crossoveru na prvú „stovku“ za 7,8 sekundy oproti 9,2 sekundám v prípade jeho predchodcu. Maximálna rýchlosť je 179 km/h. Trakčná batéria s kapacitou 2,64 kWh a tri vodíkové valce s celkovým objemom 162,6 litra (6,69 kg vodíka) poskytujú dojazd viac ako 700 km bez tankovania. Pravda, zatiaľ ide len o odhad, nepotvrdený certifikáciou. Samostatne sa uvádza, že nový vodíkový systém má zlepšenú mrazuvzdornosť.

Uvádza sa tiež, že nový Hyundai Nexo by mal získať maximálne hodnotenie vo všetkých medzinárodných programoch nárazových testov. Preto je výkonová štruktúra jeho tela vyrobená z vysokopevnostnej ocele tvarovanej za tepla a najviac zaťažované prvky sú z ultravysokopevnej ocele tretej generácie. Samozrejmosťou je pokročilý tempomat s rôznymi elektronickými asistentmi vodiča. Sériový crossover by sa mal na veľkých svetových trhoch objaviť ešte pred koncom tohto roka.