Vlajková loď od Ferrari už nemá motor V12. Volá sa Ferrari F80.

Vlajková loď od Ferrari už nemá motor V12. Volá sa Ferrari F80.

20. októbra 2024 0 Od spiatocka.sk

Ferrari predstavilo novú vlajkovú loď, ktorá sa stala priamym nástupcom modelu LaFerrari vyrábaného v rokoch 2013-2018. Nové kupé sa nazýva Ferrari F80, čo znamená, že sa spoločnosť vrátila k indexovaniu na základe modelu predchádzajúcich špičkových modelov F40 a F50, čo znamená, že autá Ferrari Enzo a LaFerrari by mohli získať indexy F60 a F70. Rovnako ako predchádzajúca vlajková loď, aj Ferrari F80 má hybridný pohon, no jeho dizajn bol radikálne prepracovaný.

Doterajší atmosférický motor V12 6.3 bol nahradený upraveným motorom V6 3.0 biturbo s indexom F163CF, ktorý debutoval na cestnom modeli Ferrari 296 GTB a navyše sa používa na pretekárskych autách Ferrari 499P. Má hliníkový blok s uhlom 120 stupňov a suchú vaňu. Prvýkrát pre taliansku značku sú použité turbodúchadlá so zabudovanými elektromotormi, ktoré roztáčajú rotory, čím poskytujú okamžitú odozvu na stlačenie plynového pedálu. Všetky mechanizmy a systémy motora boli ďalej posilnené, vrátane použitia titánových dielov. Jednotka je schopná točiť až 9200 ot./min. Výsledok 900 koní a 850 Nm, to znamená špecifický výkon 300 k na liter pracovného objemu!

Spaľovaciemu motoru pomáha hybridný doplnok, zjednotený s modelom Ferrari SF90 Stradale. Obsahuje tri elektromotory, čo znamená, že vlajková loď Ferrari má prvýkrát pohon všetkých kolies. Jeden elektromotor Yasa je umiestnený vzadu a okrem asistencie spaľovaciemu motoru slúži ako štartér-generátor. Vyvíja 81 koní (60 kW) a 45 Nm, no v režime rekuperácie pri brzdení dokáže vyprodukovať až 70 kW. Osemstupňový robot s dvoma spojkami posiela všetku silu na zadnú nápravu, no nemá spiatočku.

Spätný chod zabezpečujú dva samostatné elektromotory na prednej náprave. Každý z nich produkuje 142 koní a 121 Nm. Motory sú spojené do spoločného celku s prevodovkami a meničmi, celý agregát kompletne vyvinuli špecialisti Ferrari a samostatné riadenie motorov zabezpečuje riadenie trakčného vektora na prednej náprave. Trakčná batéria je umiestnená za sedadlami, má prevádzkové napätie 800 voltov a vysokú úroveň výmeny energie (až 242 kW). Kapacita je len 2,3 kWh a hmotnosť 39,3 kg. Nabíjanie zo siete nie je podporované.

Celkový výkon celého systému je 1200 koní oproti 963 z LaFerrari, vďaka čomu je F80 Ferrari najvýkonnejším cestným autom všetkých čias. Auto je však tiež výrazne ťažšie: suchá hmotnosť je 1525 kg oproti 1255 kg pre LaFerrari. Hybridný pohon všetkých kolies zrýchli na 100 km/h za 2,15 s a na 200 km/h za 5,75 s (oproti 2,6 a 6,9 s pri predchádzajúcom modeli). Maximálna rýchlosť je rovnakých 350 km/h.

Ferrari F80 má originálny podvozok s dvojitým lichobežníkovým ramenami a aktívnymi horizontálnymi tlmičmi. Ich 48-voltový riadiaci systém je vypožičaný z Puronsague (samozrejme s potrebnými úpravami) a toto zavesenie eliminuje potrebu tradičných stabilizátorov. Karbón-keramické brzdy CCM-R Plus sa vyznačujú obzvlášť tepelne odolnými doštičkami a kotúčmi so zvýšeným počtom ventilačných kanálikov. Šesťpiestové strmene sú inštalované vpredu, štvorpiestové vzadu. Kolesá sú obuté do pneumatík s rozmerom 285/30 R20 vpredu a 345/30 R21 vzadu. Vyberte si pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 alebo ešte lepšie priľnavé pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R, navrhnuté špeciálne pre F80.

Za vzhľad novinky je stále zodpovedné dizajnérske centrum Ferrari na čele s Flaviom Manzonim. Vzhľad ukazuje vlastnosti klasického modelu F40 a moderného 12Cilindri. Vďaka vyvinutému aerodynamickému bodykitu s aktívnymi prvkami je nový hyperšport schopný poskytnúť 1000 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h. Karoséria a podvozok sú vytvorené podľa osvedčeného receptu s monokokom z uhlíkových vlákien a hliníkovými pomocnými rámami vpredu a vzadu, plus prídavný pomocný rám pre trakčnú batériu. Vonkajšie panely karosérie sú tiež vyrobené z uhlíkových vlákien. Dĺžka stroja je 4840 mm, šírka – 2060 mm, výška – 1138 mm. Rázvor – 2665 mm.

Asymetrický interiér hyperšportu je vyrobený v novom koncepte 1+, ktorý zameriava vnútorný priestor na vodiča. Aj vizuálne sa zdá, že priestor pre cestujúcich splýva s interiérom pre svoju nenápadnú čiernu farbu a polohu posunutú mierne dozadu. Toto riešenie umožňuje odviezť dvoch ľudí pri zachovaní relatívne malej šírky kabíny, pretože je zovretá aerodynamickými prvkami a bočnými prívodmi vzduchu. Naopak, „vedro“ vodiča má chytľavý odtieň. Nový volant sa ešte zmenšil a má skrátený horný a dolný sektor. V budúcnosti sa takýto volant objaví aj na ďalších modeloch Ferrari.

Ferrari F80 bude vyrobených iba 799, čo je výrazne viac ako 499 kusov LaFerrari, nehovoriac o starších vlajkových modeloch. Zvýšila sa však aj cena: minimálne 3,6 milióna eur, pričom za LeFerrari si pýtali 1 milión. Avšak ani s takýmito predstaveniami zrejme nebudú mať záujemcovia o kúpu najsilnejšieho Ferrari konca. Prvé sériové vozidlá budú zákazníkom odoslané koncom roka 2025.