V Amerike zlyhali minivany v nárazových testoch IIHS.
22. septembra 2023V roku 2023 je pomerne ťažké niekoho prekvapiť vynikajúcim výsledkom nárazových testov: automobilky sa už naučili vyrábať bezpečné autá a prispôsobovať ich testovacím pravidlám. Americký poisťovací inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) však pravidelne poteší inováciami. Tentoraz si jeho zamestnanci všimli, že veľký podiel všetkých prác na zlepšení pasívnej bezpečnosti sa vykonáva vo vzťahu k vodičovi a spolujazdcovi. A čo zvyšok jazdcov? Aby to zistili, odborníci z Virgínie vykonali rozsiahle testovanie štyroch minivanov: Kia Carnival, Toyota Sienna, Chrysler Pacifica a Honda Odyssey.
V rámci nárazových testov sa mimoriadna pozornosť venovala úrovni bezpečnosti pasažierov v druhom rade. Testeri na tento účel umiestnili za „vodiča“ figurínu Hybrid III, ktorá simuluje 12-ročného tínedžera. A ak údaje prenášané snímačmi predných „dospelých“ figurín nespôsobili žiadne sťažnosti od odborníkov (takmer všetky údaje sú v bezpečnej zóne), potom je v prípade zadných cestujúcich všetko oveľa horšie. Preto tri zo štyroch áut dostali konečné hodnotenie Marginal („na hranici akceptovateľnosti“) a jedno v teste úplne prepadlo.
Čo sa týka ochrany hlavy a krku zadného pasažiera, minivany si tu počínali inak: Toyota získala vynikajúce hodnotenie, Chrysler získal dobré hodnotenie (zároveň sa nespustil bočný airbag), Kia prešla testom „ltt“ (bol zaznamenaný vysoký ohybový moment krku figuríny) a Honda dostala „zlyhanie“, pretože umiestnila hlavu figuríny nebezpečne blízko k operadlu sedadla vodiča.
Všetky štyri autá vykazovali značné riziko (hodnotené „na hrane“) poranenia hrudníka: experti boli nespokojní s bezpečnostnými pásmi. Veľmi nesedia na tele figuríny a pri náraze vyvíjajú veľký tlak na „tínedžerku“. Zo všetkých testovaných vozidiel bola iba Toyota vybavená predpínačmi zadných bezpečnostných pásov. Pravdepodobnosť zranení panvy sa však ukázala byť nízka pre všetky autá, odborníci za to dali maximálne skóre.
Toyota Sienna bola tiež jediným autom z tohto kvarteta, ktoré získalo hodnotenie „nevyhovel“ za celkový dizajn bezpečnostných prvkov pre cestujúcich vzadu a ich kinematiku. Počas nárazového testu sa figurína sediaca v Toyote ponorila pod brušný pás pri odraze, čím sa stlačila spodná brušná dutina jazdca. To predstavuje vysoké riziko vážneho zranenia.
Závery sú sklamaním: testy IIHS ukázali, že štyri obľúbené rodinné autá v Spojených štátoch neboli pre cestujúcich na zadných sedadlách príliš bezpečné. Vyzerá to tak, že inžinieri z Kia, Toyota, Honda a Chrysler majú veľa práce, aby napravili svoj poškodený imidž.
A pripomíname, že pripútať sa treba vždy a všade! Nečakajte, že sa vám v prípade nehody nič nestane na zadnom sedadle.