Tuthill GT One: Britská pocta najneobvyklejšej 911 od Porsche.
25. augusta 2024A ďalšie exotické superauto z Pebble Beach Concours d’Elegance. Tentokrát sa ohlásila britská spoločnosť Tuthill Porsche, ktorú zorganizoval ešte koncom sedemdesiatych rokov pretekár Francis Tuthill, ktorý svoju kariéru začal účasťou na maratóne Londýn-Sydney v roku 1977. Spočiatku sa jeho firma zaoberala prípravou pretekárskych áut Porsche, potom zvládla tuning a reštaurovanie cestných áut tejto značky a v roku 2022 predstavila svoj prvý restomod na báze klasického Porsche 911. No najnovší projekt Tuthill GT One sa ukázal ako najťažší.
Tento superšport je poctou Porsche 911 GT1 z deväťdesiatych rokov, ktoré bolo pôvodne vytvorené pre preteky GT1, no kvôli homologizačným pravidlám bolo obmedzené na 25 cestných áut. Tieto kupé s motorom v strede mali len veľmi málo spoločného so sériovými 911 s výnimkou predného zavesenia z modelu generácie 993 a svetelnej techniky. Navyše, prvé príklady vyzerali presne ako autá série 993 a tie neskoršie mali dizajn v štýle generácie 996.
Tuthill Porsche si za svoj východiskový bod zobralo skoré Porsche 911 GT1 s okrúhlymi prednými svetlami a jediným pásom zadných svetiel. Stroje však nemajú priamu unifikáciu. Vývojári navyše tvrdia, že Tuthill GT One bol postavený od nuly, a nie na základe nejakého použitého Porsche. A dokonca aj na dizajn exteriéru bol najatý dizajnér Florian Flatau, ktorý predtým pracoval pre Audi, Singer a Lucid a teraz vedie svoje vlastné štúdio Flatau Design v Kalifornii.
Supercar má originálny podvozok s dvojitým priečnym zavesením push-rod (s horizontálnymi tlmičmi) vpredu aj vzadu. Karoséria je priestorový rám s odklápacími panelmi z uhlíkových vlákien. Karbón-keramické brzdy sú štandardom a za príplatok je k dispozícii súprava aerodynamickej karosérie, hoci demo model má základnú „cestnú“ zadnú časť.
4,0-litrový šesťvalcový motor typu boxer je inštalovaný so zotrvačníkom vzadu. Tento motor je ďalšou evolúciou 3,1-litrového motora 911K vyvinutého britským úradom Swindon Powertrain, ktorý Tuthill Porsche pridáva do svojich restomodov. Vo verzii s prirodzeným nasávaním nový motor produkuje asi 500 koní a s preplňovaním asi 600 koní. GT One má iba pohon zadných kolies, prevodovka je umiestnená v zadnom previse: prvý príklad má sedemstupňového „robota“ s dvoma spojkami, ale môžete si objednať aj manuál.
Interiér superšportu bol navrhnutý od nuly a len vo všeobecnosti sa podobá na Porsche 911. Je tu bohatá povrchová úprava a virtuálne nástroje, ale chýba multimediálny systém. Pohotovostná hmotnosť kupé Tuthill GT One je len 1200 kg, no o dynamických vlastnostiach auta sa vývojári zatiaľ rozhodli mlčať. To isté platí aj o cene. Bolo len uvedené, že na predaj bude vyrobených 22 Tuthill GT One.