Toyota GR Supra dostala na rozlúčku najvýkonnejšiu verziu.

Toyota GR Supra dostala na rozlúčku najvýkonnejšiu verziu.

29. novembra 2024 0 Od spiatocka.sk

Toyota len pred piatimi rokmi oživila Supru, no už sa blíži ku koncu životného cyklu. Faktom je, že Supra s indexom A90 je vytvorená na základe roadsteru BMW Z4 s továrenským kódom G29 a oba modely sa dokonca vyrábajú v rovnakom závode Magna Steyr v Rakúsku. BMW nedávno oznámilo, že začiatkom roka 2026 vyradí Z4 z ponuky a nová generácia nebude. V súlade s tým bude súčasne ukončená výroba modelu Supra. Toyota sa preto už poponáhľala s oznámením rozlúčkovej verzie svojho modelu.

Jeho celé meno je Toyota GR Supra A90 Final Edition. Špeciálna verzia je určená pre japonský a európsky trh. Pod kapotou máme šesťvalcový motor BMW 3.0 turbo, ktorý vyvíja 435 koní a 570 Nm. Nárast je výrazný, pretože bežná Supra je priškrtená, aby spĺňala prísne európske normy, má len 340 koní a 500 Nm a dokonca aj verzia pre Japonsko produkuje 388 koní. O toto zvýšenie sa postaral upravený sací systém, prepracovaný riadiaci program a špeciálny nízkoodporový menič. Do kľukovej skrine boli pridané prepážky, ktoré zabraňujú presúvaniu oleja počas rýchlych zákrut na trati. Máme tu aj nainštalovaný titánový výfukový systém Akrapovič.

Modernizovaný turbomotor je kombinovaný iba so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Diferenciál s elektronicky riadenou uzávierkou má nové nastavenia a vylepšené chladenie. Karoséria bola vystužená dielmi z pretekárskeho auta Supra GT4. Je nainštalované nastaviteľné odpruženie KW, zosilnené stabilizátory vpredu a vzadu a 19-palcové kolesá vpredu a 20-palcové vzadu sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 a namontované so zvýšenými uhlami odklonu. Brzdový systém má väčšie perforované kotúče, húževnaté doštičky a nerezové vystužené hadice.

Vonkajšie rozdiely verzie Final Edition sú tiež čisto funkčné: splitter a spojler z uhlíkových vlákien, prívod vzduchu na kapote, splitter na rohoch nárazníka. V interiéri čalúnenom Alcantarou sú sedadlá Recaro Podium CF s červeným sedadlom vodiča, ktoré ladí so stredovým tunelom, dverami a bezpečnostnými pásmi. Spolujazdecká časť interiéru je vyhotovená v čiernej farbe s dekorom uhlíkových vlákien.

Spolu s rozlúčkovou špeciálnou verziou bol predstavený pre bežnú Supru aj balík úprav Lightweight Evo, dostupný pre bežnú Supru. Zahŕňa výstuhy karosérie, preladený diferenciál, tlmiče a riadenie. Kolesá namontované so zvýšenými uhlami odklonu majú väčšie brzdy Brembo. Šesťvalcový turbomotor neprešiel úpravami a možno ho spárovať so šesťstupňovým manuálom alebo osemstupňovým automatom. Balík Lightweight Evo obsahuje aj nárazník s rôznymi prívodmi vzduchu, spojler z uhlíkových vlákien a kované 19-palcové kolesá s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport. Interiér je obložený alcantarou a obsahuje červené bezpečnostné pásy a prešívanie.

Kupé Toyota GR Supra A90 Final Edition bude obmedzené na 300 kusov špeciálne pre Európu a Japonsko. Spoločnosť začne prijímať objednávky na rozlúčkovú Supru v januári 2025, pričom dodávky sú naplánované na jar. Medzitým Toyota nemá v úmysle úplne opustiť Supru: spoločnosť zjavne po ukončení výroby súčasného modelu v Rakúsku predstaví ďalšie auto novej generácie.