Toto je nové Maserati Grecale. Verzia Trofeo má pod kapotou šesťvalec z MC20.
23. marca 2022Maserati Grecale malo byť predstavené na jeseň 2020 a jeho premiéra sa mala odohrať už pred rokom. Predstavenie bolo dvakrát odložené, no teraz je Maserati Grecale kompletne odhalené. Názov Grecale je pomenovaný po vetre v Stredozemnom mori a v tabuľke poradia je o stupienok nižšie ako model Levante.
V skutočnosti je však Grecale len o niečo kompaktnejšie ako jeho starší brat Levante. Dĺžka je 4846 mm oproti 5003 mm. Na šírku je nováčik užší ako Levante iba o 20 mm (1948 mm pre základnú verziu) a na výšku iba 9 mm (1670 mm). To znamená, že Grecale je výrazne väčší ako jeho hlavný konkurent Porsche Macan (dĺžka 4681 mm).
Rodinné dizajnové prvky sú starostlivo zachované. Oválne ústie predného prívodu vzduchu, nízky nos kapoty a otvory pre vzduchové potrubie v predných blatníkoch. Tvar zadných svetiel by mal podľa plánu pripomínať športové auto Maserati 3200 GT z roku 1998. Zákazník si môže vybrať z 19″, 20″ alebo 21″ kolies.
Maserati Grecale je postavené na platforme Giorgio, na ktorej sú postavené modely Alfa Romeo Giulia a Stelvio , no sú tu dôležité rozdiely. Nejde len o natiahnutý rázvor 2901 mm oproti 2818 mm pre Stelvio. Maserati je ponúkané nielen so základným pružinovým odpružením, ale aj na želanie s trojkomorovými vzduchovými vzperami, ktoré poskytujú svetlú výšku 65 mm. Vpredu sú dvojité priečne ramená a vzadu viacprvkové.
Maserati Grecale má tri verzie. Všetky majú osemstupňový automat ZF a pohon všetkých kolies so spojkou pre prednú nápravu a hriadeľ je vyrobený z uhlíkových vlákien. Základné Maserati Grecale GT je mild-hybrid, ktorý má preplňovaný benzínový dvojliter s turbom a elektrickým kompresorom. Výkon je 300 koní a krútiaci moment 450 Nm. S takými parametrami dokáže Grecale zrýchliť na stovku za 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 240 km/h.
Druhá verzia sa volá Grecale Modena. Líši sa iba zvýšeným výkonom až na 330 koní a na zadnej náprave sa nachádza samosvorný diferenciál. Dokonca aj krútiaci moment je rovnakých 450 Nm. Čas zrýchlenia na 100 km/h sa skráti na 5,3 s. Pohotovostná hmotnosť štvorvalcových verzií je 1870, respektíve 1895 kg.
Na vrchole ponuky je Maserati Grecale Trofeo (na obrázkoch žlté auto), ktoré sa vyznačuje agresívnejším bodykitom. Pod jeho kapotou je motor Nettuno V6 3.0 biturbo, ktorý debutoval v superšporte Maserati MC20. Pre SUV je výkon znížený na 530 koní a 620 Nm. Grecale Trofeo nemá mild-hybridnú technológiu, ale je vybavené vzduchovým pružením a ďalším bonusom je elektronicky riadený zadný diferenciál. Pohotovostná hmotnosť je 2027 kg, maximálna rýchlosť 285 km/h, zrýchlenie na 100 km/h zvládne za 3,8 sekundy.
Všetky verzie Grecale majú jazdný systém VDCM (Vehicle Dynamic Control Module), ktorý štandardne poskytuje režimy Comfort, GT, Sport a Off-Road. Ten zahŕňa zvýšenie svetlej výšky o 30 mm pre autá so vzduchovým odpružením. Ostré Grecale Trofeo obsahuje aj najextrémnejší režim Corsa s Lauch Control. Prepínanie režimov má na starosti volič na volante.
Nový interiér je so štyrmi obrazovkami na palubnej doske. Prvá 12,3-palcová obrazovka prístrojového štítu má tri režimy zobrazenia (štyri pre verziu Trofeo). Na stredovej konzole sú dve dotykové obrazovky. Vrcholom je 12,3-palcový displej s multimediálnym systémom Maserati Intelligent Assistant (MIA) s operačným systémom Android. Spodná 8,8-palcová obrazovka je zodpovedná za klimatizáciu a ďalšie komfotrné nastavenia.
Hodiny v hornej časti palubnej dosky sú digitálne (prvé pre Maserati). Okrem bežného číselníka môže táto obrazovka zobrazovať kompas, chronometer a indikátor zrýchlenia, ako aj vizualizovať hlasového asistenta. Okrem toho je v zadnom rade samostatná 6,5-palcová obrazovka (pre tretiu zónu ovládania klimatizácie) a za poplatok je ponúkaný head-up displej pred vodičom.
Na dekoráciu interiéru sa používa prírodná koža, pravé drevo a uhlíkové vlákna. Medzi možnosti patrí panoramatická strecha, audio systém od talianskej spoločnosti Sonus Faber (14 alebo 21 reproduktorov), asistent parkovania a autopilot druhej úrovne, teda adaptívny tempomat pracujúci pri rýchlostiach do 210 km/h. Objem kufra je 535 litrov pre mild hybridy a 570 litrov pre verziu Trofeo.
Grecale bude prvým elektromobilom Maserati! Je pravda, že sa to stane až o rok. Ale batériová verzia Grecale Folgore už bola zobrazená na fotografiách a kľúčové parametre boli zverejnené. Elektrické Grecale bude mať 400-voltovú elektrickú sústavu a batériu s kapacitou 105 kWh a krútiaci moment elektromotorov dosiahne 800 Nm.
Maserati Grecale sa bude vyrábať v rovnakom závode koncernu Stellantis v Cassine, kde sa vyrábajú Alfy. Do jeho modernizácie bolo investovaných 800 miliónov eur. Predaj sa začne v druhej polovici roka. Ceny zatiaľ neboli zverejnené, no existuje odhad. Približne 60-tisíc eur za základnú verziu GT. Podľa plánu do roku 2025 by dve SUV (Grecale a Levante) mali predstavovať tri štvrtiny predajov Maserati.