Toto je dedič Lamborghini Aventador. Lamborghini Revuelto!
31. marca 2023Po niekoľkých teaseroch a oznámeniach bol projekt LB744 konečne odtajnený. Zoznámte sa s Lamborghini Revuelto! Toto auto nahradilo model Aventador, ktorý sa vyrábal v rokoch 2011 až 2022 a predalo sa z neho 11 465 exemplárov. A v historickej perspektíve Revuelto pokračovalo v línii vlajkových lodí modelov s uloženým motorom uprostred Miura, Countach, Diablo a Murcielago. Preto si nové kupé zachovalo špecifické dvere, ktoré sa prvýkrát objavili na kupé Countach a následne boli na všetkých 12-valcových superšportoch Lamborghini.
Použitie dizajnových riešení v tvare písmena Y, s ktorými začali štylisti Lamborghini nesmelo experimentovať takmer pred desiatimi rokmi, dosiahlo svoje maximum. Predné svetlá, zadné svetlá, bočné prívody vzduchu a ďalšie prvky majú takýto trojlúčový tvar. Základná konfigurácia je s pneumatikami 265/35 R20 vpredu a 345/30 R21 vzadu. Obuv si ale môžete objednať v rozmeroch 265/30 R21 na prednú nápravu a 355/25 R22 na zadnú (Aventador mal maximálne 21 palcov).
Kupé má nový monokok z uhlíkových vlákien, pre ktorý sa vžil výraz „mono-trup“. Kľúčovým rozdielom oproti Aventadoru je kompozitný predný pomocný rám, ktorý je vyrobený z krátkych uhlíkových vlákien impregnovaných živicou a je o 20 % ľahší a dvakrát tuhší ako predchádzajúca hliníková konštrukcia. Vo všeobecnosti je nová karoséria o 10 % ľahšia ako Aventador a torzná tuhosť sa zvýšila o 25 %.
Na chvoste je nainštalované zdvíhacie krídlo, ktoré má tri pracovné polohy. Požadovaný režim vyberá elektronika, ale krídlo môžete zdvihnúť aj elektronicky. Vo všeobecnosti je auto schopné generovať o 66 % väčší prítlak ako rozlúčková verzia Aventador Ultimae. Model Revuelto si zároveň zachoval stopercentné uznanie automobilov Lamborghini. Ale z hľadiska technológie došlo k revolúcii.
Atmosférický V12 s objemom 6,5 litra zostáva zachovaný. Tento motor druhej generácie bol vyvinutý pre Aventador, takže je predčasné ho odpisovať, ale bola vykonaná rozsiahla modernizácia, ktorej výsledkom je nový index L545. Nainštaloval sa nový vstrekovací systém, zvýšil sa kompresný pomer z 11,8:1 na 12,6:1, celková hmotnosť agregátu sa znížila z 235 na 217 kg. Vylepšený motor sa točí zábavnejšie a obmedzovač sa posunul na 9500 ot./min. V porovnaní s motorom modelu Aventador Ultimae vzrástol maximálny výkon zo 780 koní (pri 8500 ot./min.) až na 825 koní pri 9250 ot./min a krútiaci moment – od 720 do 725 Nm (pri rovnakých 6750 ot./min).
Ale motor V12 je to jediné, čo z Aventadoru zostalo. Lamborghini Revuelto je plug-in hybrid, pre ktorý spoločnosť dokonca prišla s novým označením HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Preto sa rozloženie jednotiek úplne zmenilo. Inžinieri upustili od tradičného pohonu všetkých kolies v prospech systému E-4WD. Na pohon predných kolies sú nainštalované jednotlivé elektromotory s axiálnym magnetickým tokom a chladením oleja. Každý motor produkuje 150 koní a 350 Nm a individuálne ovládanie umožňuje riadenie vektora ťahu.
Pod stredovým tunelom je teraz namiesto hnacieho hriadeľa lítium-iónová batéria s hmotnosťou 70 kg. Jej kapacita je malá (3,8 kWh), ale má vysoké výmenné kurzy energie. Batériu môžete nabiť vopred zo zásuvky. K dispozícii je palubná nabíjačka s výkonom 7 kW. Ale hlavné je, že zrušenie mechanického pohonu predných kolies malo za následok nové usporiadanie zadného výkonového modulu.
Pozdĺžne uložený motor V12 je otočený o 180 stupňov, takže prevodovka už nie je „v kabíne“, ale priečne na zadnej náprave. Popri tom toto riešenie umožnilo urobiť kokpit priestrannejším. Nová je prevodovka. Je to dvojhriadeľový osemstupňový „robot“ s dvoma mokrými spojkami. Je ľahší a rýchlejší ako sedemstupňová prevodovka na juniorskom superaute Huracan. Spoločnosť testovala toto usporiadanie jednotiek na vozidle Lamborghini Essenza SCV12 2020, aj keď tam bola prevodovka iná.
Napokon v prevodovke má Revuelto ďalší elektromotor s výkonom 150 koní a 150 Nm. Dokáže otáčať zadné kolesá, no samostatná spojka ho umožňuje odpojiť od prevodovky a pracovať výhradne v režime štartér-generátora na štartovanie spaľovacieho motora či dobíjanie batérie. Výkon 4-motorového hybridného pohonu je 1015 koní. Revuelto teda už nemožno považovať za superauto, ale za hyperauto. Prvý v histórii Lamborghini.
Mimochodom, v prevodovke nie je spiatočka. Nové superšportové auto Lamborghini sa bude môcť pohybovať vzad len na elektrický pohon. Plné nabitie batérie vystačí len na 10 km v elektrickom režime (v ľubovoľnom smere). Štandardne sú za jazdu v elektrickom režime zodpovedné iba predné motory (áno, Lamborghini s predným náhonom…), ak však elektronika rozpozná klzký povrch a vyžaduje pohon všetkých kolies, a batéria je dostatočne nabitá, systém sa prepne do režimu pohonu všetkých kolies pomocou zadného elektromotora. Alebo stačí spustiť V12.
Revuelto má plne kontrolovaný podvozok, štandardné karbón-keramické brzdy a až trinásť integrovaných elektronických jazdných režimov. Napríklad v najjemnejšom prednastavení Citta („mesto“) je výkon hybridného pohonu obmedzený na 180 koní a plný výkon je 1015 koní je k dispozícii iba v najextrémnejšom režime Corsa („preteky“). Push-rod odpruženie s horizontálnymi tlmičmi je minulosťou. Revuelto má vpredu a vzadu klasické dvojité lichobežníkové ramená s bežnými vzperami.
Suchá hmotnosť nového hybridného kupé je 1772 kg v porovnaní s 1550 kg pri modeli Aventador Ultimae. S plne nabitou batériou dokáže Revuelto zrýchliť na „stovku“ za 2,5 sekundy oproti 2,8 sekundám v prípade najnovšieho Aventadoru. Zrýchlenie na 200 km/h trvá „menej ako sedem sekúnd“ namiesto 8,7 sekundy. Maximálna rýchlosť sa však znížila. Namiesto 355 km/h sa deklaruje „viac ako 350 km/h“. Aké vlastnosti bude mať vybitá batéria, spoločnosť nespresnila.
V kabíne nového kupé už nie sú dva, ale tri displeje. Prístroje sa zobrazujú na 12,3-palcovej obrazovke, na stredovej konzole je nainštalovaný 8,4-palcový vertikálny displej a navyše sa pred spolujazdcom objavil pomocný 9,1-palcový dotykový displej (ako moderné modely Ferrari). Z neho môžete ovládať multimediálny systém a navyše duplikuje údaje z rýchlomera a niektoré telemetrické údaje. Prvýkrát v interiéri Lamborghini sú použité recyklované materiály.
Lamborghini Revuelto sa začne predávať v druhej polovici roka. V portfóliu spoločnosti sa už ale nahromadili zákazky na dva roky dopredu. Cena zatiaľ nebola zverejnená, jasné je len to, že nový hypercar bude drahší ako model Aventador SVJ (minimálne 350-tisíc eur), no stále nižší ako rozlúčková verzia Ultimae (od 468-tisíc eur).