Tonale v americkom štýle. Dodge predstavil nový Crossover s názvom Hornet.
17. augusta 2022V USA je veľká premiéra. Prvýkrát za posledných 12 rokov sa tu predstavuje nový model pod značkou Dodge. Crossover Dodge Hornet sa stal najkompaktnejším a najdostupnejším autom pod touto značkou. Američania ale vo všetkých oficiálnych materiáloch pôvod auta usilovne obchádzajú. Koniec koncov, nový Dodge Hornet je v skutočnosti prerobený európsky crossover Alfa Romeo Tonale, ktorý debutoval začiatkom tohto roka. Okrem toho sa Tonale bude predávať aj v Spojených štátoch. Takýto prípad nie je však o nič lepší ako premena čínskeho crossoveru GAC na nový Dodge Journey pre Mexico.
Názov Hornet („Sršeň“) je prevzatý z bohatého dedičstva koncernu Stellantis. Model Hudson Hornet sa vyrábal v rokoch 1950 až 1957, no potom sa značka Hudson stala súčasťou AMC (American Motors Corporation) a v roku 1987 ju kúpil Chrysler. Značka Dodge používala názov Hornet na označenie špeciálnych konfigurácií svojich áut a v roku 2006 sa objavil koncept Dodge Hornet. Premiéra kompaktného hatchbacku sa odohrala na autosalóne v Ženeve.
Nový Dodge Hornet s dĺžkou 4,5 m sa od pôvodnej Alfy líši len inými dizajnovými prvkami. Namiesto „zobáka“, charakteristickej horizontálnej štrbiny medzi prednými svetlami a namiesto štylizovaných častí svetiel a zadných svetiel, rovné LED pásy. Boli použité nové kolesá a predný nárazník, v kapote boli umiestnené ďalšie vzduchové kanály.
Interiér bol tiež zmenený s malým krviprelievaním. Namiesto okrúhlych ventilačných deflektorov sa objavili päťuholníkové, prerobil sa horný obklad palubnej dosky a tlačidlo štartovania motora sa presunulo z volantu na stredovú konzolu. Je to menej emocionálne. Mediálny systém s 10,25-palcovou obrazovkou sa teraz nazýva Uconnect 5, aj keď k zásadným zmenám nedošlo. Základné sedadlá sú čalúnené Alcantarou, za príplatok je kožený interiér.
Technicky sú Hornet a Tonale rovnaké, ale pre Dodge sú vyhradené iba najvýkonnejšie pohonné jednotky. Základný Hornet GT má 2,0-litrový benzínový turbomotor Hurricane (séria GSE). Jeho výkon je 256 k. Crossover má deväťstupňový automat ZF a pohon všetkých kolies so spojkou na zadnej náprave, čas zrýchlenia na 60 míľ za hodinu (97 km/h) je 6,5 sekundy.
Ďalší pohon v poradí je plug-in hybrid Dodge Hornet R/T, ktorý získal označenie prvého elektrifikovaného auta značky. Predné kolesá poháňa 1,3-litrový štvorvalec rovnakej série GSE v spojení so šesťstupňovým automatom, zadné kolesá poháňa samostatný elektromotor (122 k). Výkon systému je 289 k oproti 275 k v podobnej Alfe a krútiaci moment je 519 Nm.
Bloky batérií sú umiestnené v stredovom tuneli a pod zadnou sedačkou, ich celková kapacita je 15,5 kWh, deklarovaný dojazd na čisto elektrickú energiu (teda v režime pohonu zadných kolies) je 48 km na americký cyklus, zatiaľ čo Tonale sľubuje až 60 km na európsky cyklus. Batériu nabijete za 2,5 hodiny. Pre Dodge je pripravený režim PowerShot, v ktorom dokáže elektromotor vyprodukovať ďalších 25 koní počas 15 sekúnd. V tomto prípade bude zrýchlenie na 97 km/h trvať 6,1 sekundy, no tento režim možno znova aktivovať až po prestávke. Elektromotor a batéria potrebujú na vychladnutie aspoň 15 sekúnd.
Rovnako ako Alfa Romeo, aj nový Dodge má tlmiče Koni a sériové 17-palcové kolesá. Hybridný Hornet R/T má vpredu 18-palcové kolesá a štvorpiestikové brzdy Brembo. Za príplatok je ponúkaný Track Pack, ktorý obsahuje 20-palcové kolesá a výrazný dekor. Bohatosť príplatkov pod značkou Direct Connection má ukázať Dodge Hornet GT GLH Concept, ktorého názov je zašifrovaný „Goes Like Hell“.
Hornet sa bude vyrábať v Taliansku, na rovnakej linke v závode Pomigliano d’Arco, kde sa vyrába Tonale. Crossovery sa začnú predávať v USA v decembri, pričom základná cena Hornet GT bude nižšia ako 30 000 dolárov. Hybridný Hornet R/T príde na jar budúceho roka.