Test: Hyundai i30 N Performance je prvý hothatch automobilky, no aj napriek tomu je najpredávanejší.
31. marca 2019Na konci článku nájdeš aj video test Hyundai i30 N Performance.
Keby mi pred pár rokmi povedal niekto, že Hyundai dokáže vyrobiť poriadny hothatch, tak by som mu neveril. Dôvod Prečo? Hyundai nikdy nemal v ponuke hothatch. Teda ak si odmyslíme i30 Turbo. Ale koniec rečičiek a poďme sa pozrieť na test.
Podvozok z rúk Alberta Biermanna
Na vývoji i30 N sa podieľal aj bývalí šéf divízie M od BMW Albert Biermann. Práve Albert sa v minulosti podieľal na vývoji výborných šoférskych vozidiel BMW M. Pri vývoji i30 N je cítiť jeho skúsenosti. Žiaden komponent ani prvok nebol ingnorovaný a na „enku to je cítiť. Hlavne keď zapneš režim N.
Však poďme sa pozrieť prv na podvozok. Ten je tak neskutočne dobre vyladený, že aj asfalt sa modlí aby „enko“ odišlo čím skôr preč. Podrží ťa v každej zákrute bez zbytočných náklonov. Predok ťa podrží pri každom vjazde do zákruty. Výjazd je vďaka elektronickému samosvornému diferenciálu neskutočný. Ty môžeš stále pridávať viac a viac a predok stále drží. On nechce ani za nič šmyknúť. Ako keby ho držala reťaz na býka. Ale čo zadok? Zadok nádherne počúva povel predku. To sa nebavíme len o nízkych rýchlostiach. Tento juhokórejsky hothatch zvláda rýchle pohyby, poprípade „myšičkovanie“ aj pri rýchlosti nad 200 km/h. Lenže podvozok nie je všetko. Poriadny hothatch musí mať dobré riadenie a poriadne brzdy. Práve brdzy sú jedna z najdôležitejších vecí vo vozidle a ver mi, že v N-ku sa na ne môžeš spoľahnúť. Keď sa zahrejú ako stredne prepečený steak, tak brzdia famózne a vždy ťa podržia. Ani po dlhom blbnutí ti nepovedia, že sa im nechce, ale skôr naopak. Pýtajú si stále rýchlu jazdu a ty nemôžeš odolať. Taktiež aj riadenie je ostré ako žiletka. Pripadal som si ako na motorke alebo motokáre. Tam kde sa pozriem okamžite idem. Vo volante cítim priam všetko čo sa deje na ceste. Pomaly aj prejdenú muchu ucítiš.
Z dravej šelmy sa stáva slušný sluha
Poriadny hothatch nie je iba o poriadnej palbe, ale aj o každodennom využití. Ako to i30 N Performance zvládne? Celkom normálne. Predtým než chceš používať auto na každý deň odporúčam jazdný režim prepnúť do Normál alebo ECO. Vtedy je riadenie ľahšie a podvozok mäkší. Naše nerovnosti zvládne ako tak dobre, no žiadnu plávajúcu jazdu nečakaj. Spotreba tiež klesne na úroveň 7,5-10 l/100 km. Zvuk auta je tiež tichší, takže susedov nebudeš veľmi budiť. Ostatné praktické veci máš k dispozícii ako v bežnom i30. Miesta je dostatok, v batožinovom priestore odvezieš svoje veci a na športových sedačkách zvládneš sedieť celé dni. Lenže čo spraviť ak nechceš mať vysokú spotrebu, chceš mať pohodlný podvozok, ale chceš robiť chuligána. Však „čajku“ na sedadle spolujazdca chceš zaujať streľbou do výfukov, ale dekolt jej nemusí lietať zo strany na stranu. Vtedy máš k dispozícii režim Custom. Nastaviť si môžeš podvozok, riadenie, motor, výfuky atď. Tento režim je veľmi dobrý lebo si dokážeš auto nastaviť na „milión“ spôsobov.
Aj N-ko musí mať vhodnú obuv
Pre Hyundai i30 N vyrobila špeciálne pneumatiky firma Pirelli. Vyvinula ich len špeciálne pre tento model N. Podľa recenzií kolegov držia brutálne a lepia viac ako sekundové lepidlo. No jediná nevýhoda je, že na mokrej vozovke strácajú priľnavosť. Niet sa čomu čudovať.
My sme tieto pneu nemali možnosť vyskúšať kvôli dobrému človeku. Totižto nejaký dobrák nám druhý deň testovania rozrezal pneu a na sklade už pneu neboli. Našťastie Hyundai Slovensko pohotovo zareagoval a vybavil nám náhradné pneu. Ináč by som tento test asi nepísal.
Je N-ko „ženolap“ a dokážeš s ním zaujať okolie?
Veľa ľudí sa ma pýtalo, či dokážem s Hyundai i30 N zbaliť ženu a či dokážem zaujať okolie. Však každý sme boli mladý a odpoveď na túto otázku môže byť dôležitá pri kúpe vozidla. Takže áno. Je i30 N aj „ženolap“! Kolega, ktorý má 19 rokov si požičal auto a šiel skúsiť šťastie na vlakovú stanicu v menšom mestečku na Záhorí. Stačila chvíľa a v aute mal peknú babu, ktorú šiel odviezť. Záujem okolia dokážeš zaujať tiež. Daj si režim N, zastav niekde kde je viac mladších ľudí a začni pridávať. Stačí pár sekúnd a budú si ťa nahrávať.
Menšie nevýhody
Ako prvé začnem s ručnou brzdou. Tá je v aute manuálna, čo je veľmi veľké plus. Lenže páka ručnej brzdy je z hrozného plastu. Je to detail, ale v aute za viac ako 30 000€ to vadí. Vadila aj vyššia spotreba. Čo deň to plná. Samozrejme spotreba je vyššia pri plnej palbe. Viem, že pri športovej jazde nie sú čísla dôležité, ale spotreba sa pohybuje od 13,5 do 17 l/100 km. Väčší polomer otáčania bude vadiť najmä pri parkovaní, ale to patrí k športovému autu.
Záver a spotreba
Na Hyundai i30N Performance som sa tešil. Vedel som, že to je dobré auto. Ale, že až tak som nevedel. Po spustení režimu N je auto neskutočne ostré, tuhé, komunikatívne a surové. Toto auto ma svojím charakterom a emóciami vracia o jedno, možno dve desaťročia späť. Do doby kedy autá boli šoférske a ja som bol pán v aute. Už teda viem prečo je i30 N najpredávanejší hothatch na Slovensku v roku 2018.
Spotreba pri bežnej jazde je „nízka“ v meste sa dá bez problémov jazdiť do 10 litrov. Ak budeš robiť hlúposti, tak 11. No ak budeš autu nakladať, tak spotreba stúpne aj na 17.
Cena
Hyundai i30 N má v ponuke dve verzie. Prvá verzia i30 N má 250 koní a začína na sume 27 690€. Verzia i30 N Performance začína na sume 30 190€, no má viacero vecí naviac oproti i30 N. Okrem výkonu 275 koní má 19″ disky z ľahkých zliatin, elektronický samosvorný diferenciál e-LSD, špeciálne pneumatiky Pirelli P Zero, o 4 mm nižší podvozok, adaptívne tlmiče a mnoho ďalšieho. Myslím si, že sa oplatí priplatiť si balík Performance. Ďalej si do i30 N Performance môžeš priplatiť panoramatické strešné okno za 1 200€, farbu do 500€ a to je všetko. Čiže konečná cena full vybaveného i30 N je 31 890€.
Pozri si aj video.