Superšport Ferrari 12Cilindri nahradil model 812 Superfast.

Superšport Ferrari 12Cilindri nahradil model 812 Superfast.

3. mája 2024 0 Od spiatocka.sk

Ferrari sa síce zapojilo do procesu elektrifikácie, no tradičnú atmosférickú V12 nemieni opustiť. Po prvé, takýto motor je nainštalovaný vo Ferrari Purosangue a po druhé, nový supercar debutoval pod jednoduchým názvom Ferrari 12Cilindri. Nahrádza Ferrari 812 Superfast z roku 2017 a pokračuje v histórii klasického 12-valcového Gran Turismo, s ktorým Ferrari začalo.

Očakávať, že sa teraz objaví skutočne nový motor, by však bolo naivné. Ferrari 12Cilindri je poháňané ďalšou iteráciou hliníkového motora F140 so 65-stupňovým uhlom odklonu, ktorý pochádza z roku 2002. Nová verzia F140HD prakticky opakuje motor z roku 2021Ferrari 812 Competizione. Jedná sa o atmosférický 6,5-litrový motor, má priame vstrekovanie paliva (pri tlaku 350 bar), titánové ojnice (sú o 40 % ľahšie ako oceľ), ľahký kľukový hriadeľ a piesty, ako aj variabilný výkon olejového čerpadla.

Aby sa tento motor zmestil do moderných ekonomických noriem Euro 6E, musel byť kompletne prerobený výfukový trakt a nainštalovaný filter pevných častíc. Bohužiaľ to ovplyvnilo parametre. Áno, výkon zostáva na rovnakej úrovni ako 812 Competizione: 830 koní pri 9250 ot./min. Krútiaci moment sa však znížil. Ak mala základná „osemstodvanástka“ 718 Nm a verzia Competizione mala 692 Nm, teraz má 678 Nm pri 7250 ot./min. Ale motor produkuje 80% ťahu už pri 2500 ot./min a prerušenie sa spúšťa až pri 9500 ot./min!

Prevodovka je nová: namiesto predchádzajúceho sedemstupňového „robota“ je na zadnej náprave nainštalovaná osemstupňová prevodovka Magna, ktorá sa prvýkrát objavila na modeli SF90 a teraz sa používa na všetkých modeloch Ferrari. Radí o 30 % rýchlejšie ako predchádzajúca prevodovka. Pohon je výlučne na zadné kolesá.

Ferrari 12Cilindri má plne riaditeľný podvozok s PCV 3.0 (virtuálny krátky rázvor), ako aj SSC (Side Slip Control) v novej verzii 8.0, zatiaľ čo kupé 812 Competizione má verziu sedem. S týmto systémom sa rýchlosť v zákrutách zvýšila o 10 %. No a hlavnou technickou inováciou je brzdový systém ovládaný drôtom.

Na rozdiel od modelu 812 má nové kupé rázvor skrátený o 20 mm (2700 mm) a tuhšiu karosériu: torzná tuhosť sa zvýšila o 15 %. Dizajn má podobnosť s modelmi zo 60. rokov: napríklad tvarom predných svetiel a celého nosa Ferrari 12Cilindri odkazuje na klasický model Daytona. Kapota, tradične pre Ferrari s motorom vpredu, je namontovaná na predných pántoch a nakláňa sa dopredu. Dĺžka stroja je 4733 mm, šírka – 2176 mm, výška – 1292 mm.

Kupé sa štandardne dodáva so skleneným strešným panelom. Zároveň je zobrazený aj roadster Ferrari 12Cilindri Spider so skladacou pevnou strechou, ktorá sa premení za 14 sekúnd. Obe verzie sú vybavené aktívnymi aerodynamickými prvkami – dvojicou klapiek v rohoch vzadu, ktoré sa zdvíhajú pri rýchlostiach nad 60 km/h, čím zvyšujú prítlak (o 50 kg navyše pri rýchlosti 280 km/h). Tento režim High Downforce sa aktivuje podľa uváženia elektroniky do rýchlosti 300 km/h, tieto klapky však fungujú len synchrónne, čiže systém nedokáže rozložiť prítlak v zákrutách.

Maximálna rýchlosť 12-valcových áut „presahuje 340 km/h“. Kupé má suchú hmotnosť 1560 kg, zrýchli na 100 km/h za 2,9 sekundy a na hranicu 200 km/h sa dostane za 7,9 sekundy – presne taký istý výkon ako predchádzajúci model Ferrari 812 Superfast. Roadster je citeľne ťažší (1620 kg suchej hmotnosti), takže jeho dynamika je horšia: 3,0 s na „stovku“ a 8,3 s na 200 km/h.

Interiér je vyrobený v rovnakom štýle ako Purosangue, ale namiesto dvoch obrazoviek sú tri. Displej prístrojov je najväčší (15,6 palca), centrálna dotyková obrazovka je menšia (10,25 palca) a najmenšia obrazovka spolujazdca (8,8 palca). V súlade s dobou nechýba Apple CarPlay, Android Auto a bezdrôtové nabíjanie smartfónov a čalúnenie je čiastočne recyklované (Alcantara je vyrobená zo 65 % plastového odpadu). Nainštalovaný je 1600-wattový audio systém Burmester s pätnástimi reproduktormi.

Predaj superšportu Ferrari 12Cilindri sa začne v štvrtom štvrťroku tohto roka. V rodnom Taliansku bude kupé stáť od 395-tisíc eur, za Spider si vypýtajú minimálne 435-tisíc eur.