Prezúvate pneumatiky sami? Nerobte tieto chyby!
1. júla 2022Inštalácia pneumatík na ráfik pomocou stroja je postup, ktorý si vyžaduje určité zručnosti a schopnosti. Ak takéto znalosti nemáte, môžete sa dopustiť množstva chýb, ktoré ovplyvnia chod vozidla.
Zakrivený disk.
Väčšina moderných motoristov má na sklade 2 sady kolies, ktoré sa menia s nástupom určitej sezóny. Najlepší disk je zvyčajne nechaný na leto. V zime sa používajú horšie kolesá, ktoré môžu mať zlú geometriu disku. Motoristi sa zvyknú upokojovať, že v zime zakrivenie nehrá žiadnu rolu za vrstvou snehu to nie je badateľné. Ale prevádzka auta so zakriveným diskom má negatívne dôsledky. Zničenie ložísk náboja, koncov tiahla a prvkov podvozku.
Správny smer.
Moderné pneumatiky sú schopné pracovať v zlom počasí. Aby ste to dosiahli, dezén musí byť nastavený v jednom smere. Ak gumu na disk nasadíte nesprávne, tak nebude mať také vlastnosti.
Uťahovanie skrutiek.
Mnoho motoristov jednoducho zaťahuje skrutky za sebou. Takýto postup sa však musí vykonávať v prísnom poradí. Napríklad, ak má náboj 4 upevňovacie body, koleso sa naskrutkuje podľa vzoru 1-3-4-2. Skrutky sú utiahnuté krížom.
Na konečné utiahnutie upevňovacích prvkov sa odporúča použiť momentový kľúč. Stojí za to zamerať sa na ukazovatele uvedené výrobcom. Pre rôzne autá sa tieto hodnoty pohybujú v rozmedzí 70 – 120 Nm.
Tlak.
Kolesá by mali byť tiež nahustené v súlade s odporúčaniami výrobcu. Prítlak na prednú a zadnú nápravu nemôže byť rovnaký. V každom stroji je štítok s presnými údajmi.
Vyvažovanie.
Nezabúdajte na vyváženie kolies. Predtým ak si pred domom prezujete kolesá, tak si ich radšej nechajte vyvážiť.
Pneumatiky v aute môžete vymeniť vlastnými rukami, ale na to budete musieť dodržiavať niekoľko odporúčaní. Existujú chyby, ktoré môžu nepriaznivo ovplyvniť stav podvozku.