Predaj Mazdy MX-30 s rotačným motorom začal v Japonsku.
14. septembra 2023Mazda Motor uvádza na domáci japonský trh crossover MX-30 Rotary-EV s motorom s rotačnými piestami 8C. Toto auto bolo predstavené v januári, vo februári sa dostalo na trh Európskej únie a teraz konečne vyšla verzia s pravostranným riadením pre samotných Japoncov.
Technicky neexistujú žiadne rozdiely medzi japonskou verziou a autom pre Európu. Pripomeňme si, že v bežnom piestovom motore sa energia spaľovania zmesi vzduchu a paliva premení najskôr na pohyb skupiny piestov a až potom na rotáciu kľukového hriadeľa. V rotačnom motore sa to deje bez medzistupňa, čiže s menšími stratami.
Zvláštnosťou rotačného motora je použitie trojuholníkového rotora (piestu), v tvare trojuholníka Reuleaux, rotujúceho vo vnútri valca špeciálneho profilu. Výhody tohto motora oproti konvenčným piestovým motorom sú nízke úrovne vibrácií, vysoký výkon, malé rozmery a hmotnosť a menej dielov. Nevýhody sú rýchlejšie opotrebovanie trecích častí a tesnení, zvýšená spotreba paliva pri nízkych otáčkach a zložité opravy. V Mazde MX-30 Rotary-EV nie je spaľovací motor spojený s kolesami, ale slúži na dobíjanie batérie prostredníctvom generátora. Hybridný systém zároveň poskytuje možnosť dobíjania batérií z externej siete. Továrenský index nového motora je 8C. Má jednodielny dizajn a zdvihový objem 830 ccm, výkon je 72 koní pri 4700 ot./min., krútiaci moment je 112 Nm pri 4500 ot./min. Elektrický motor produkuje 170 koní a poháňa ho lítium-iónová batéria s kapacitou 17,8 kWh. Nová generácia rotačného motora sa vyznačuje nízkou úrovňou vibrácií a hluku a zároveň má väčší výkon ako piestové motory rovnakého zdvihového objemu. MX-30 R-EV dokáže prejsť 107 km len na jednu batériu pri plnom nabití, ale ak použijete motor, celkový dojazd sa dá zvýšiť na 600 km.
Pohon poskytuje tri prevádzkové režimy: 1) EV (jazda s vopred nabitou batériou), 2) normálny (jazda s využitím energetických rezerv batérie a jej súčasné dobíjanie pomocou spaľovacieho motora), 3) režim dobíjania (spaľovací motor nabíja batériu, ktorá poháňa motor). Maximálna rýchlosť auta je obmedzená na 140 km/h, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 9,1 sekundy. Z externej siete je možné batérie MX-30 R-EV dobíjať buď z bežnej stanice alebo z rýchlej. Vozidlo môže slúžiť aj ako zdroj energie pre externých spotrebiteľov.
Mazda MX-30 R-EV má iba pohon predných kolies, pohon všetkých kolies nie je k dispozícii. V Japonsku bude nový produkt stáť od 4 235 000 jenov. Najprv bude ponúkaná špeciálna verzia s názvom Edition R so špeciálnou farbou karosérie a množstvom štýlových prvkov zvonku aj zvnútra.