
Praktická, rodinná, najväčšia. To je Dacia Bigster.
10. októbra 2024Názov Bigster bol predstavený takmer pred štyrmi rokmi, keď skupina Renault práve predstavila svoju stratégiu Renaultion. Sériová verzia je hotová až teraz. Crossover Dacia Bigster sa nachádza o stupienok nad obľúbeným Dusterom a stal sa plnohodnotným zástupcom segmentu C a najväčším modelom značky Dacia.



Aj letmý pohľad však stačí na to, aby ste Bigster spoznali ako zväčšenú XL verziu tretej generácie Dusteru. Oba modely majú rovnaký zámerne brutálny dizajn s množstvom rohov, hrán a nelakovaného plastu. Vizuálne sa Bigster od svojho mladšieho brata líši drobnosťami: mierne upravenými nárazníkmi, lemami predných blatníkov a maskou chladiča. C-stĺpik je vizuálne oddelený od strechy čiernymi vložkami. Za príplatok je k dispozícii dvojfarebný lak karosérie (prvý pre sériový model Dacia) a priemer kolies je od 17 do 19 palcov v závislosti od konfigurácie.
Zároveň je Bigster o 230 mm dlhší ako Duster: od prednej časti po zadnú časť je to 4,57 m, výška sa zväčšila o 50 mm na 1,71 m, ale šírka sa predvídateľne nezmenila (1,81 m). Rázvor narástol z 2 657 na 2 700 mm, čo poskytuje ďalší priestor v druhom rade, ktorý má trojdielne operadlo (delené 40:20:40). Na rozdiel od očakávaní však nie je k dispozícii tretí rad: v segmente lacných sedemmiestnych automobilov sa Dacia spolieha na kombi Jogger. Objem batožinového priestoru Bigsteru je 667 litrov oproti 472 litrom Dusteru.


Predná časť kabíny je takmer rovnaká ako u jeho mladšieho brata. Už v základnej verzii je multimediálny systém s 10,1-palcovou obrazovkou, ktorá je otočená o 10 stupňov smerom k vodičovi. Zariadenie podporuje Apple CarPlay a Android Auto a má funkciu bezdrôtovej aktualizácie. Drahé verzie prichádzajú s navigáciou, 3D audio systémom Arkamys a bezdrôtovým nabíjaním. Okrem toho je tu dokovacia stanica na pripojenie smartfónu.

Na rozdiel od Dusteru však Bigster prišiel o základné analógové budíky: má virtuálny prístrojový panel, ktorého veľkosť závisí od konfigurácie (7 alebo 10 palcov). V druhom rade sú značkové držiaky na rôzne doplnky YouClip, akustické sklá a dvojzónová klimatizácia s prieduchmi. Po prvýkrát je pre modely Dacia k dispozícii adaptívny tempomat a elektrické dvere batožinového priestoru.



Crossover Dacia Bigster sa stal prvým modelom skupiny Renault, ktorý dostal pohon Hybrid 155. V zásade je navrhnutý rovnakým spôsobom ako systém Hybrid 140 na Dusteri (a iných modeloch spoločnosti), ale namiesto 1,6 (94 k, 148 Nm) je inštalovaný motor 1,8 (107 k, 170 Nm) s priamym vstrekovaním paliva a štartér-generátor. Elektromotor produkuje 50 koní a 205 Nm. Robotická prevodovka bez spojky a synchronizátorov je rovnaká: prevody sa prepínajú vačkovými spojkami, pričom prípadné trhnutia vyhladzuje elektronika, ktorá zodpovedá otáčkam kľukového hriadeľa benzínového motora a elektromotora. Špičkový výkon systému je 155 koní namiesto 140 koní a kapacita trakčnej batérie je 1,4 kWh namiesto 1,2 kWh.

Druhou možnosťou je „mierny“ hybrid TCe 140, kombinujúci motor 1,2 turbo, štartér-generátor a batériu s kapacitou 0,8 kWh. Celkový výkon je 140 koní, prevodovka je šesťstupňová manuálna. Existuje aj plynová modifikácia ECO-G 140 podobného výkonu. Okrem 50-litrovej plynovej nádrže je vybavená 49-litrovými propánovými nádržami. Menovitý dojazd tohto crossoveru je 1 450 km. Všetky vyššie uvedené verzie majú pohon predných kolies a polonezávislé zavesenie zadných kolies. Jedinou modifikáciou pohonu všetkých kolies s viacprvkom je Bigster TCe 130 4×4. Má 1,2 turbo motor bez štartéra-generátora s výkonom 130 koní a prevodovka je len mechanická. Zhruba o rok by sa ale mal objaviť hybrid s pohonom všetkých kolies, v ktorom bude mať roztáčanie zadných kolies na starosti samostatný elektromotor.

Novinka by sa v súlade s konceptom značky Dacia mala stať najdostupnejším crossoverom strednej veľkosti na európskom trhu. Ceny zatiaľ nezverejnili, no Bigster bude určite drahší ako Duster, ktorý vo Francúzsku stojí od 19 700 eur. S najväčšou pravdepodobnosťou si za úvodný Bigster vypýtajú asi 25-tisíc eur.