Praktická, rodinná, najväčšia. To je Dacia Bigster.

Praktická, rodinná, najväčšia. To je Dacia Bigster.

10. októbra 2024 0 Od spiatocka.sk

Názov Bigster bol predstavený takmer pred štyrmi rokmi, keď skupina Renault práve predstavila svoju stratégiu Renaultion. Sériová verzia je hotová až teraz. Crossover Dacia Bigster sa nachádza o stupienok nad obľúbeným Dusterom a stal sa plnohodnotným zástupcom segmentu C a najväčším modelom značky Dacia.

Aj letmý pohľad však stačí na to, aby ste Bigster spoznali ako zväčšenú XL verziu tretej generácie Dusteru. Oba modely majú rovnaký zámerne brutálny dizajn s množstvom rohov, hrán a nelakovaného plastu. Vizuálne sa Bigster od svojho mladšieho brata líši drobnosťami: mierne upravenými nárazníkmi, lemami predných blatníkov a maskou chladiča. C-stĺpik je vizuálne oddelený od strechy čiernymi vložkami. Za príplatok je k dispozícii dvojfarebný lak karosérie (prvý pre sériový model Dacia) a priemer kolies je od 17 do 19 palcov v závislosti od konfigurácie.

Zároveň je Bigster o 230 mm dlhší ako Duster: od prednej časti po zadnú časť je to 4,57 m, výška sa zväčšila o 50 mm na 1,71 m, ale šírka sa predvídateľne nezmenila (1,81 m). Rázvor narástol z 2 657 na 2 700 mm, čo poskytuje ďalší priestor v druhom rade, ktorý má trojdielne operadlo (delené 40:20:40). Na rozdiel od očakávaní však nie je k dispozícii tretí rad: v segmente lacných sedemmiestnych automobilov sa Dacia spolieha na kombi Jogger. Objem batožinového priestoru Bigsteru je 667 litrov oproti 472 litrom Dusteru.

Predná časť kabíny je takmer rovnaká ako u jeho mladšieho brata. Už v základnej verzii je multimediálny systém s 10,1-palcovou obrazovkou, ktorá je otočená o 10 stupňov smerom k vodičovi. Zariadenie podporuje Apple CarPlay a Android Auto a má funkciu bezdrôtovej aktualizácie. Drahé verzie prichádzajú s navigáciou, 3D audio systémom Arkamys a bezdrôtovým nabíjaním. Okrem toho je tu dokovacia stanica na pripojenie smartfónu.

Na rozdiel od Dusteru však Bigster prišiel o základné analógové budíky: má virtuálny prístrojový panel, ktorého veľkosť závisí od konfigurácie (7 alebo 10 palcov). V druhom rade sú značkové držiaky na rôzne doplnky YouClip, akustické sklá a dvojzónová klimatizácia s prieduchmi. Po prvýkrát je pre modely Dacia k dispozícii adaptívny tempomat a elektrické dvere batožinového priestoru.

Crossover Dacia Bigster sa stal prvým modelom skupiny Renault, ktorý dostal pohon Hybrid 155. V zásade je navrhnutý rovnakým spôsobom ako systém Hybrid 140 na Dusteri (a iných modeloch spoločnosti), ale namiesto 1,6 (94 k, 148 Nm) je inštalovaný motor 1,8 (107 k, 170 Nm) s priamym vstrekovaním paliva a štartér-generátor. Elektromotor produkuje 50 koní a 205 Nm. Robotická prevodovka bez spojky a synchronizátorov je rovnaká: prevody sa prepínajú vačkovými spojkami, pričom prípadné trhnutia vyhladzuje elektronika, ktorá zodpovedá otáčkam kľukového hriadeľa benzínového motora a elektromotora. Špičkový výkon systému je 155 koní namiesto 140 koní a kapacita trakčnej batérie je 1,4 kWh namiesto 1,2 kWh.

Druhou možnosťou je „mierny“ hybrid TCe 140, kombinujúci motor 1,2 turbo, štartér-generátor a batériu s kapacitou 0,8 kWh. Celkový výkon je 140 koní, prevodovka je šesťstupňová manuálna. Existuje aj plynová modifikácia ECO-G 140 podobného výkonu. Okrem 50-litrovej plynovej nádrže je vybavená 49-litrovými propánovými nádržami. Menovitý dojazd tohto crossoveru je 1 450 km. Všetky vyššie uvedené verzie majú pohon predných kolies a polonezávislé zavesenie zadných kolies. Jedinou modifikáciou pohonu všetkých kolies s viacprvkom je Bigster TCe 130 4×4. Má 1,2 turbo motor bez štartéra-generátora s výkonom 130 koní a prevodovka je len mechanická. Zhruba o rok by sa ale mal objaviť hybrid s pohonom všetkých kolies, v ktorom bude mať roztáčanie zadných kolies na starosti samostatný elektromotor.

Novinka by sa v súlade s konceptom značky Dacia mala stať najdostupnejším crossoverom strednej veľkosti na európskom trhu. Ceny zatiaľ nezverejnili, no Bigster bude určite drahší ako Duster, ktorý vo Francúzsku stojí od 19 700 eur. S najväčšou pravdepodobnosťou si za úvodný Bigster vypýtajú asi 25-tisíc eur.