Porsche 963 RSP je prototyp pre Le Mans pre verejné cesty.

Porsche 963 RSP je prototyp pre Le Mans pre verejné cesty.

7. júna 2025 0 Od spiatocka.sk

Pokusy o úpravu pretekárskych vozidiel Le Mans na civilné použitie podnikajú rôzne spoločnosti so závideniahodnou pravidelnosťou, ale vo väčšine prípadov hovoríme o rozsiahlej prestavbe vozidla – často s inštaláciou úplne iných jednotiek. Napríklad nedávny hyperšport SCG 007S sa takým ukázal. Dnes predstavené Porsche 963 RSP však nie je postavené len na pretekárskom podvozku, ale v skutočnosti je to skutočný prototyp Le Mans prispôsobený pre verejné cesty!

Nie je to prvýkrát, čo Porsche prerobilo pretekárske auto na konvenčné civilné vozidlo. V roku 1975 prešlo podobnou prestavbou Porsche 917 auto si objednal gróf Rossi, nadšenec motoristického športu a spolumajiteľ spoločnosti Martini & Rossi, ktorá vyrába alkohol. Bolo to cestné Porsche 917, ktoré slúžilo ako prototyp pre nové Porsche 963 RSP a preto sú tieto dve autá zobrazené spolu na firemnom fotení. Tentoraz bol však zákazník iný: dlhoročný partner Porsche a majiteľ Penske Motorsport Roger Searle Penske. Predpona RSP v názve unikátneho auta je jeho iniciály.

Hyperšportové Porsche 963 RSP postavila severoamerická divízia spoločnosti spolu so spoločnosťou Penske Motorsport a auto bolo postavené od základu, nie na základe už pretekárskeho auta. Karoséria získala uzavreté predné krídla namiesto otvorených prvkov požadovaných predpismi. Zmenilo sa osvetlenie a vpredu aj vzadu sa objavili miesta pre evidenčné čísla. Vo Francúzsku boli vydané dočasné štátne čísla, aby sa Porsche 963 RSP mohlo dostať na cesty a diaľnice susediace s Le Mans. Pretekárske autá majú nenalakované karosérie z uhlíkových vlákien potiahnuté vinylovou fóliou, ale vonkajšie panely cestného Porsche 963 RSP sú starostlivo obrúsené pre lepšiu priľnavosť. Farba Martini Silver je presne ako Porsche 917 grófa Rossiho. 18-palcové kolesá OZ sú obuté do pretekárskych pneumatík Michelin v dažďovej špecifikácii.

Kokpit Porsche 963 je zachovaný, ale cestná verzia má kompletné kožené a alcantarové čalúnenie a jej farba je rovnaká ako interiér toho istého Porsche 917. Dokonca aj pretekársky volant má miesto pre kožené rukoväte. A ďalším prvkom civilného pohodlia je odnímateľný držiak na poháre vytlačený na 3D tlačiarni. Nakoniec, Porsche 963 RSP získalo smerovky a klaksón.

Pretekárska pohonná jednotka zostala zachovaná. Ide o 4,6-litrový motor V8 s dvoma turbami (680 koní) s 800-voltovým elektromotorom Bosch (68 koní) a sedemstupňovou sekvenčnou prevodovkou XTrac. Motor bol samozrejme prepracovaný pre civilné použitie a hybridný systém ako celok je vyladený pre mäkšie reakcie, najmä pri nízkych rýchlostiach. Mimochodom, tento osemvalcový pretekársky motor je na 80 % identický s osemvalcom superauta Porsche 918 Spyder. Nastaviteľné odpruženie pôvodného auta je čo najviac zdvihnuté nad vozovku a tlmiče sú mäkčené.

Auto je už kompletne pripravené, ale Roger Penske sa k nemu tak skoro nedostane. Najprv sa Porsche 963 RSP vydá na slávnostnú prehliadku v Le Mans, potom na špeciálnu výstavu v múzeu Porsche, potom na Goodwood Festival of Speed ​​a nakoniec na výstavu luxusných automobilov v kalifornskom Monterey. Až na jeseň sa tak Penske konečne bude môcť vydať do najbližšieho supermarketu vo svojom signature aute. O malosériovej výrobe cestných 963 sa nehovorí.