Poďme sa detailne pozrieť na elektrický Nissan Ariya.
16. júla 2020Očakávaný Nissan Ariya bol včera oficiálne predstavený. Je to druhé elektrické vozidlo od japonskej automobilky Nissan. Čo ponúka Ariya? Poďme sa na toto elektrické SUV spolu pozrieť.
Dizajn Nissanu Ariya je nadčasový, futuristický a má ukázať nadčasový japonský futurizmus. Vpredu sa nachádzajú úzke full LED svetlomety, ktoré zasahujú až do spodnej časti masky. V maske sa nachádzajú ornamenty a uprostred sa nachádza nové Logo Nissan. Pri pohľade z boku si môžeš všimnúť zaujímavú líniu, ktorá začína pri predných svetlách, pokračuje výrezom medzi kapotou a blatníkom, ďalej po streche až k zadnej časti. Kolesá použité sú taktiež zaujímavé. Vzadu nájdeme tmavé LED svetlá, ktoré sú prepojené LED pásom, elegantný nárazník a krídlo na veku batožinového priestoru. Zaujímavosťou je, že na streche sú dve žraločie plutvy. Celkovo dizajn hodnotím ako odvážny, no na druhej strane elegantný.
Interiér vyzerá rovnako futuristicky a moderne ako exteriér. Koncept Ariya, ktorý bol minulý rok predstavený mal moderný interiér a sériová verzia má skoro rovnaký. Na palubnej doske sa nachádzajú dva 12,3-palcové displeje, ktoré sú vizuálne prepojené. Dvojramenný multifunkčný volant má kombináciu dotykových a mechanických tlačidiel. Zaujímavé je ovládanie klimatizácie, ktoré je dotykové a keď je auto vypnuté, tak vôbec nie sú vidieť tlačidlá. Vďaka tomu sa zachová elegantná a čistá línia. Taktiež v interiéri nie je klasický stredový tunel, ale elektricky posuvný dopredu a dozadu. Na stredovom tunely sa nachádza ovládanie jazdných režimov, ovládanie parkovacej brzdy a úložný priestor. Za príplatok môže byť v stredovom tunely aj rozkladací stolík.
Nissan Ariya dostáva aj autopilot ProPilot 2.0, ktorý je schopný fungovať v jednom jazdnom pruhu a iba mimo mesta. Tento systém by mal priniesť do našich životov to, čo sme za posledné desaťročie nevideli. V praxi ProPilot dokáže viesť vozidlo v jazdnom pruhu spomalovať, zastaviť, prispôsobiť sa stavu vozila, ale dokonca aj kdekoľvek zaparkovať. Okrem toho má novinka aj funkciu e-Pedal. Tento systém umožňuje používať iba plyn a netreba stláčať brzdu.
Vo vozidle sa nachádza aj umelá inteligencia, vďaka ktorej dostane vodič všetko potrebné informácie o vozidle a nepotrebuje tak ovládať multimediálny systém rukami. Samozrejmosťou je aj bezdrôtová komunikácia pomocou telefónu. Vodič si tak vie dopredu naplánovať trasu, nabíjanie, ale aj nastaviť klimatizáciu. Dokonca je možné si vykúriť alebo vychladiť auto už dopredu. Napríklad keď je auto na nabíjačke a zbytočne sa tak nemíňa energia z batérií.
Na Európskom trhu bude v ponuke až päť verzií Nissan Ariya. V základe sa nachádzajú dve verzie a obe majú pohon predných kolies. Najslabšia verzia má výkon 218 koní, krútiaci moment 300 Nm, kapacita batérie je 63 kWh a dojazd 380 km podľa WLTP. Silnejšia verzia má 242 koní, krútiaci moment 300 Nm, kapacitu batérie 87 kWh a dojazd je 500 kilometrov. Maximálna rýchlosť oboch verzií je 160 km/h.
Ďalej sú v ponuke tri verzie s pohonom všetkých kolies e-4ORCE. Najlacnejšia verzia s pohonom všetkých kolies má dva elektromotory s výkonom 279 koní a krútiacim momentom 560 Nm. Batérie majú 63 kWh a dojazd je 340 km. Uprostred sa nachádza verzia s výkonom 306 koní, krútiacim momentom 600 Nm, kapacitou batérií 87 kWh a dojazdom 460 km. Najsilnejšia verzia Performance má 394 koní, krútiaci moment 600 Nm a dojazd 400 kilometrov. Všetky verzie s pohonom všetkých kolies majú maximálnu rýchlosť 200 km/h.
Batérie zvládnu najrýchlejšie nabíjanie na 130 kW.
Predaj Nissan Ariya v Európe by mal začať až v druhej polovici roka 2021.