Nový Viritech Apricale Hydrogen je hyperšport na vodík.

Nový Viritech Apricale Hydrogen je hyperšport na vodík.

27. júna 2022 0 Od spiatocka.sk

Jednou z premiér festivalu rýchlosti v Goodwoode, ktorý sa v týchto dňoch koná, je hyperšport Viritech Apricale. Je pravda, že zatiaľ je to len prototyp v plnej veľkosti, pretože vývoj sa začal len pred rokom a pol. Hlavným ideológom projektu je britská spoločnosť Viritech, ktorá vyvíja vodíkové pohonné systémy pre rôzne druhy dopravy, vrátane diaľkových ťahačov a vrtuľníkov. Za dizajn a inžinierstvo je zodpovedné talianske štúdio Pininfarina.

Hlavnou myšlienkou vývojárov je vyrobiť elektrický hyperšport, ktorý by bol z hľadiska pohotovostnej hmotnosti porovnateľný s najlepšími benzínovými kolegami. Veď tradičný elektromobil s plnohodnotnou batériou váži okolo dvoch ton, no na hyperauto je to stále priveľa. Preto je Viritech Apricale vybavený vodíkovým elektrochemickým generátorom, ktorý je inštalovaný za sedadlami. Nechýba ani výkonný energetický článok, vo vnútri ktorého sú namontované plynové fľaše. Vodík je v nich uložený pod tlakom 700 barov, rezerva 5,4 kg by mala stačiť na 560 km jazdy.

Nechýba ani vyrovnávacia batéria od AMTE Power s vysokou úrovňou výmeny energie, jej kapacita je však len 6 kWh. Elektrický systém Tri-Volt má prevádzkové napätie 800 voltov a má tri režimy prevádzky. Elektromotory môžu byť napájané iba z batérie (napríklad pri parkovaní), iba z elektrochemického generátora alebo z dvoch zdrojov súčasne. Sú tu dva motory (jeden na každej náprave), celkovo dávajú 1088 koní a 1000 Nm.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Srdcom hypercar Viritech Apricale s dĺžkou 4550 mm je monokok z uhlíkových vlákien. Podvozok s dvojpákovým zavesením a nastaviteľnou svetlou výškou (od 95 do 135 mm). Brzdy AP Racing s karbón-keramickými kotúčmi s priemerom 390 mm, vpredu sú inštalované šesťpiestikové mechanizmy, vzadu štvorpiestikové. Nechýba ani výkonný rekuperačný systém, pomocou ktorého nabijete batériu už za pár sekúnd. Podľa výpočtov vývojárov by mala byť pohotovostná hmotnosť kupé Viritech Apricale iba 1000 kg. Maximálna rýchlosť prekročí 320 km/h a zrýchlenie na stovku by malo trvať menej ako 2,5 sekundy.

Doteraz boli vyrobené iba dva kusy a prvý jazdiaci prototyp by mal byť testovaný v treťom štvrťroku tohto roka. Vývojári očakávajú, že vodíkový hyperšport bude pripravený na malosériovú výrobu koncom roka 2023. Autá bude vyrábať Pininfarina, plánovaný náklad je 25 kópií. Prvé komerčné hyperautá Viritech Apricale budú zákazníkom dodané v roku 2024.