Nový Nissan X-Trail bol konečne predstavený pre Japonsko a Európu.
22. júla 2022Nissan X-Trail má v skutočnosti už dva roky. V Amerike debutoval v lete 2020 pod miestnym názvom Nissan Rogue a variant pod globálnym názvom X-Trail bol predstavený na jar 2021 v Číne. Ale až teraz je Nissan X-Trail štvrtej generácie pripravený stať sa skutočne globálnym. Výroba vozidiel sa začala v Japonsku a odtiaľ sa autá budú dodávať do Európy, Austrálie a ďalších regiónov sveta. Japonský X-Trail navyše získal novú technológiu a množstvo ďalších funkcií.
Zvonku sú však autá pre všetky trhy rovnaké. X-Trail japonskej výroby sa od svojich amerických a čínskych kolegov líši iba krytmi nárazníkov a dizajnom kolies. Hoci sa v ponuke objavila aj verzia s terénnym bodykitom a luxusná verzia Autech. Pripomeňme si, že štvrtý X-Trail je postavený na rovnakej platforme CMF-C / D ako jeho predchodca. Dokonca aj rázvor zostáva rovnaký (2705 mm). X-Trail narástol na dĺžku o 21 mm (až na 4660 mm) a narástol o 20 mm na šírku (1840 mm). Na výber sú 18″ alebo 19″ kolesá.
Globálne je zjednotený aj interiér. Lacnejšie verzie majú analógové budíky a jednoduchý multimediálny systém s osempalcovou obrazovkou, drahšie autá majú virtuálne budíky a 12,3-palcovú širokouhlú multimediálnu obrazovku a najvyššia verzia má aj projekčný displej. Medzi možnosťami výbavy sú aj kamery, panoramatická strecha a adaptívny tempomat ProPilot. Japonský X-Trail ako prvý našiel tretí rad sedadiel, ktorý autá z Ameriky a Číny nemajú.
Hlavné ale je, že japonský X-Trail získal hybridný systém e-Power, a to je už druhá generácia. Ide o sériový hybrid, teda kolesá roztáča elektromotor a benzínový motor funguje iba v generátorovom režime a je riadený výlučne elektronikou. V minulej generácii mal X-Trail oveľa jednoduchšie nastavenie hybridného paralelného typu so skromným elektromotorom.
Pod kapotou je trojvalcový turbomotor 1,5 VC-Turbo s variabilným kompresným pomerom, ktorý sa môže meniť od 8:1 do 14:1. Maximálny výkon je len 144 k, krútiaci moment 250 Nm, no v rámci systému e-Power tento motor pracuje v najoptimálnejších režimoch (takmer s výnimkou voľnobehu), nabíja batériu, takže priemerná spotreba paliva je iba 5,1 l/100 km v cykle WLTC.
X-Trail má pohon predných kolies a elektromotor s výkonom 204 koní a 330 Nm, roztáčanie kolies je cez jednostupňovú prevodovku. Nie je tu žiadna prevodovka, ale existuje elektromobilná odozva na stlačenie akcelerátora a režim jazdy jeden pedál. Za príplatok je ponúkaný systém pohonu všetkých kolies so značkou e-4orce (ako elektromobil Nissan Ariya). Na zadnú nápravu je nainštalovaný dodatočný elektromotor s výkonom 136 k a 195 Nm. Okrem toho je prevodový pomer odlišný: 8,28 vpredu a 7,28 vzadu.
Hybridný X-Trail sa samozrejme ukázal byť ťažký. Minimálne váži 1740 kg v prevádzkovom stave a pohon všetkých kolies pridáva ďalších 100 kg. Napríklad čínsky X-Trail s rovnakým benzínovým motorom VC-Turbo a CVT váži od 1590 kg. Okrem toho má hybrid zníženú svetlú výšku o 200 mm s pohonom predných kolies a 185 mm s pohonom všetkých kolies oproti 210–212 mm pre benzínové verzie. Pre japonský trh však bude hybridný systém e-Power jedinou možnosťou. Hlavná stávka sa na ňu bude uzatvárať aj v Európe. Aj keď, povedzme, nový X-Trail príde do Austrálie s 2,5-litrovým benzínovým motorom (184 k), CVT a konvenčným pohonom všetkých kolies.
V Japonsku hybrid novej generácie Nissan X-Trail začína na 23 100 USD, zatiaľ čo verzia s pohonom všetkých kolies stojí minimálne 25 200 USD. Špecifikácie a ceny v Európe budú zverejnené do konca leta.