Nový Hyundai IONIQ 5 N ponúka brutálny výkon a zvuk stíhačky.

Nový Hyundai IONIQ 5 N ponúka brutálny výkon a zvuk stíhačky.

15. júla 2023 0 Od spiatocka.sk

Divízia N-sports spoločnosti Hyundai už ovládla umenie vodičských áut s benzínovým pohonom a teraz predstavila svoje prvé sériovo vyrábané elektrické vozidlo. K jeho vytvoreniu išli inžinieri postupne. Za posledné tri roky boli postavené elektrické prototypy RM20e, RN22e a N Vision 74, na ktorých boli vypracované rôzne technické a dispozičné riešenia. Výsledkom bolo vytvorenie prvého elektromobilu N na základe vozidla IONIQ 5.

Množstvo vylepšení je značné. Dokonca aj karoséria verzie N má navyše 42 zváracích bodov a 2,1 m lepených spojov pre zvýšenie tuhosti. Zosilnené pomocné rámy a držiaky pre motory a batériu. Tuhšie bolo aj uchytenie stĺpika riadenia a prekalibrovaný bol aj samotný posilňovač riadenia. Pre všetky kolesá sú hnacie hriadele vyrobené z jedného kusu s nábojom. Toto riešenie je o 10 % ľahšie a o 55 % tuhšie ako tradičné riešenie.

Hyundai Ioniq 5 N má rovnako ako základný model dvojmotorový pohon všetkých kolies, no s originálnymi odolnejšími elektromotormi, ktoré dokážu vytočiť až 21 000 otáčok za minútu. Predný produkuje 226 koní, zadný 383 koní, to znamená, že ich celkový výkon je 609 k. Ale v najextrémnejšom režime N Grin Boost (aktivovanom červeným tlačidlom na volante) dokážu oba motory zvýšiť špičkový výkon na 10 sekúnd, celkovo na 650 koní a 770 Nm.

Zadný diferenciál je s elektronicky ovládanou uzávierkou. Verzia N má ale mnoho ďalších vychytávok. Napríklad systém s názvom N Drift Optimizer nielenže mení rozloženie trakcie pre driftovanie, ale aktivuje aj trakčný boost, simulujúci prudko pustenú spojku. A dva ďalšie doplnky pomôžu zlepšiť doslova tichý život elektromobilu.

N Active Sound je systém simulácie zvuku motora nielen v kabíne (je použitých osem reproduktorov audiosystému), ale aj vonku (dva reproduktory sú nainštalované vzadu). Na výber sú tri zvukové motívy: dvojlitrový benzínový preplňovaný štvorvalec, elektromotory prototypu RN22e a… motory stíhačiek. Ioniq 5 N navyše dokáže simulovať osem prevodových stupňov: systém N e-shift pracuje nielen so zvukom, ale nakrátko preruší aj pohon elektromotorov!

Hyundai Ioniq 5 N s pohotovostnou hmotnosťou 2250 kg však aj bez týchto napodobenín dokáže potešiť slušnou dynamikou. Zrýchlenie na „stovku“ je za 3,4 s, maximálna rýchlosť je 260 km/h. Na pretekárske okruhy (vrátane Nürburgringu) sa dostalo odpruženie znížené o 20 mm. Predné brzdy sú so štvorpiestikovými strmeňmi a 400 mm kotúčmi, zadné sú jednoduché plávajúce strmene a 360 mm kotúče. Plus veľmi účinný systém rekuperácie, ktorý umožňuje vyvinúť spomalenie až do 0,6g. V režimoch športovej jazdy umožňuje elektronika brzdenie ľavou nohou bez prerušenia trakcie.

Batéria s kapacitou 84 kWh má pokročilý systém regulácie teploty so samostatným chladičom. Batériu je možné pred odchodom na pretekársku dráhu predhriať a zohriať na prevádzkovú teplotu. Výkon jednosmernej nabíjačky je 350 kW. Hyundai ale zatiaľ neoznámil dojazd na jedno nabitie.

Navonok sa Ioniq 5 N od základného päťdverového líši agresívnym bodykitom (zväčšil dĺžku auta o 80 mm), rozšírenými podbehmi kolies (plus 50 mm k celkovej šírke), veľkým zadným spojlerom a originálnými kolesami s priemerom 21 palcov. V kabíne sa nachádza iný volant, športové predné sedadlá (inštalujú sa o 20 mm nižšie ako tie základné) a iná grafika palubnej dosky.

Testy však budú musieť počkať: Hyundai oznámil, že vodičský Ioniq 5 N vstúpi na trh až na jar 2024. Ale už sľúbil skoré rozšírenie ponuky N-elektrických vozidiel.