Nové Audi A8 a facelift Golfu. Čo sa udialo v motoristickom svete?
31. januára 2023Po rokoch diskusií sa Renault a Nissan dohodli na zmene schémy vlastníctva. Renault doteraz vlastnil 43,4 % akcií Nissanu s hlasovacím právom, kým Nissan vlastnil len 15 % akcií francúzskeho partnera bez hlasovacieho práva. Teraz budú obe spoločnosti vlastniť 15 % akcií druhej strany a obe strany majú právo hlasovať. Francúzi prevedú zvyšných 28,4 % Nissanu do zvereneckého fondu bez hlasovacieho práva, následne ich predajú novému vlastníkovi. Nissan sa zaviazal stať sa investorom v spoločnosti Ampere, ktorú skupina Renault vytvorila na vývoj a výrobu elektrických vozidiel.
Nissan zároveň zverejnil svoje štatistiky za rok 2022. Predali sa 3 milióny 226 tisíc osobných a úžitkových vozidiel. Pokles bol značných 20,7 % a zasiahol všetky kľúčové trhy. Napríklad v Číne sa dopyt znížil o 22,1 % (na 1 milión 45 tisíc áut), v USA o 25,4 % (na 729 tisíc), v Japonsku o 0,5 % (na 449 tisíc áut vrátane kei-cars) a v Európe o 23,1 % (až 286 tisíc áut).
Spoločnosť Mitsubishi Motors , ktorej 34% vlastníkom je Nissan, zatiaľ zverejnila len štatistiky výroby. V minulom roku jej továrne vyrobili 1 milión 12 tisíc áut (vrátane zmluvnej výroby), čo je o 3,5 % menej ako rok predtým. Objem výroby v Japonsku zároveň vzrástol o 0,3 % (440,8 tisíc áut), zatiaľ čo v ostatných krajinách poklesol o 6,2 % (571,6 tisíc áut). Celosvetové štatistiky predaja Mitsubishi zverejní neskôr.
Najzaujímavejšie štatistiky sú však od Toyoty, ktorá si udržala titul najväčšej automobilky sveta. Vlani predala 10 miliónov 483-tisíc nových áut, čo je len o 0,1 % menej ako v roku 2021. Značky Toyota a Lexus predstavovali 9 567 000 vozidiel (pokles o 0,5 %), Daihatsu 766 000 vozidiel (nárast 5,6 %) a nákladné autá a autobusy Hino 150 000 vozidiel (pokles o 3,5 %). Na druhom mieste svetového rebríčka je Volkswagen, ktorého predaj vlani klesol 7 % na 8,26 milióna vozidiel.
Šéf značky Volkswagen Thomas Schafer uviedol, že preštylizovaný Golf ôsmej generácie bude predstavený v roku 2024. Nemali by sme očakávať rozsiahle inovácie, ale hlavné zmeny sa dotknú elektroniky. Objaví sa napríklad väčšia obrazovka multimediálneho systému. V tejto podobe vydrží model na montážnej linke ešte tri až štyri roky a potom už tradičný názov prejde na elektrické vozidlo na platforme MEB. Ako bolo avizované už v novembri minulého roka, „deviaty“ Golf v zostave bude stáť o pol kroku nižšie ako hatchback Volkswagen ID.3.
Šéfdizajnér Audi Mark Lichte povedal, že nová generácia výkonného sedanu Audi A8 bude vychádzať z predminulého koncepčného vozidla Grandsphere (na obrázku). Okrem toho bude podobnosť veľmi jasná. Dôležité je, že nový sedan Audi A8 bude čisto elektrickým vozidlom, benzínové a dokonca ani hybridné verzie sa neplánujú. Základ bude tvoriť modulárna platforma Premium Platform Electric (PPE), no debut sa uskutoční až v roku 2024.