Mercedes-Benz predstavil nový brzdový systém pre elektromobily.
28. novembra 2024Moderné elektrické vozidlá sa pri brzdení čoraz viac spoliehajú na výkonný rekuperačný systém než na tradičné brzdové mechanizmy. To dokonca spôsobuje problémy počas prevádzky: napríklad brzdy modelov Tesla trpia nedostatkom brzdenia a preto vyžadujú údržbu častejšie. A koncern Volkswagen na svojej platforme MEB prezieravo používa lacné bubnové brzdy na zadnej náprave, takmer bez straty účinnosti. Podľa inžinierov Mercedes-Benz je rekuperačné brzdenie postačujúce pre elektromobily v 98 % prípadov a konvenčné brzdy sú potrebné len v núdzových situáciách. Preto Mercedes navrhol úplne sa zbaviť obvyklých brzdových mechanizmov a nahradiť ich iným systémom.
Inžinieri odstránili trecie mechanizmy z kolies a presunuli ich do zostavy motor-prevodovka. V prvom rade to umožnilo naraz znížiť neodpružené hmoty o 90 kg, čo sa priaznivo prejaví na ovládateľnosti a plynulosti. Navyše to umožnilo z dôvodu aerodynamiky úplne uzavrieť kolesá, ako aj eliminovať ich znečistenie abrazívnym prachom z brúsnych vankúšikov. Nakoniec sú tieto brzdy menej náchylné na kontakt s vodou.
Na bokoch motoro-prevodovky sú nainštalované nové trecie mechanizmy. Konštrukcia obsahuje dva disky – jeden je namontovaný na hnacom hriadeli a druhý je statický. Ich kontaktná plocha je podstatne väčšia ako u tradičných brzdových doštičiek s kotúčmi. K dispozícii sú malé misky na zachytávanie abrazívneho prachu a kvapalinový chladiaci systém určený na zabránenie prehriatiu mechanizmu. Ak má elektrické vozidlo iba jeden elektromotor, potom môžu byť na druhej náprave mimo motor-prevodovky inštalované aj samostatné trecie mechanizmy. Mimochodom, toto umiestnenie nie je ani zďaleka nové: už predtým sa automobilky pokúšali namontovať tradičné brzdy na hriadele nápravy vedľa prevodovky, ale túto konfiguráciu opustili kvôli problémom s údržbou a chladením.
Inžinieri z Mercedes-Benz ubezpečujú, že nový brzdový systém nevyžaduje údržbu a je navrhnutý na celú životnosť elektrického vozidla. Bonusom je absencia hluku od bŕzd. Inovatívne brzdy pre elektrické vozidlá sú stále v štádiu vývoja a testovania, konečné rozhodnutie o ich implementácii do sériových vozidiel padne po absolvovaní celého spektra testov.