Mercedes-Benz predstavil nový brzdový systém pre elektromobily.

Mercedes-Benz predstavil nový brzdový systém pre elektromobily.

28. novembra 2024 0 Od spiatocka.sk

Moderné elektrické vozidlá sa pri brzdení čoraz viac spoliehajú na výkonný rekuperačný systém než na tradičné brzdové mechanizmy. To dokonca spôsobuje problémy počas prevádzky: napríklad brzdy modelov Tesla trpia nedostatkom brzdenia a preto vyžadujú údržbu častejšie. A koncern Volkswagen na svojej platforme MEB prezieravo používa lacné bubnové brzdy na zadnej náprave, takmer bez straty účinnosti. Podľa inžinierov Mercedes-Benz je rekuperačné brzdenie postačujúce pre elektromobily v 98 % prípadov a konvenčné brzdy sú potrebné len v núdzových situáciách. Preto Mercedes navrhol úplne sa zbaviť obvyklých brzdových mechanizmov a nahradiť ich iným systémom.

Inžinieri odstránili trecie mechanizmy z kolies a presunuli ich do zostavy motor-prevodovka. V prvom rade to umožnilo naraz znížiť neodpružené hmoty o 90 kg, čo sa priaznivo prejaví na ovládateľnosti a plynulosti. Navyše to umožnilo z dôvodu aerodynamiky úplne uzavrieť kolesá, ako aj eliminovať ich znečistenie abrazívnym prachom z brúsnych vankúšikov. Nakoniec sú tieto brzdy menej náchylné na kontakt s vodou.

Na bokoch motoro-prevodovky sú nainštalované nové trecie mechanizmy. Konštrukcia obsahuje dva disky – jeden je namontovaný na hnacom hriadeli a druhý je statický. Ich kontaktná plocha je podstatne väčšia ako u tradičných brzdových doštičiek s kotúčmi. K dispozícii sú malé misky na zachytávanie abrazívneho prachu a kvapalinový chladiaci systém určený na zabránenie prehriatiu mechanizmu. Ak má elektrické vozidlo iba jeden elektromotor, potom môžu byť na druhej náprave mimo motor-prevodovky inštalované aj samostatné trecie mechanizmy. Mimochodom, toto umiestnenie nie je ani zďaleka nové: už predtým sa automobilky pokúšali namontovať tradičné brzdy na hriadele nápravy vedľa prevodovky, ale túto konfiguráciu opustili kvôli problémom s údržbou a chladením.

Inžinieri z Mercedes-Benz ubezpečujú, že nový brzdový systém nevyžaduje údržbu a je navrhnutý na celú životnosť elektrického vozidla. Bonusom je absencia hluku od bŕzd. Inovatívne brzdy pre elektrické vozidlá sú stále v štádiu vývoja a testovania, konečné rozhodnutie o ich implementácii do sériových vozidiel padne po absolvovaní celého spektra testov.