Lexus predstavil nadupaný crossover LBX Morizo RR.
22. júla 2024Kompaktný crossover Lexus LBX debutoval pred rokom a je určený predovšetkým pre japonský a európsky trh, takže jediná verzia má hybridný pohon s výkonom len 136 koní. Ale na januárovom autosalóne v Tokiu bol odhalený koncepčný automobil s názvom Lexus LBX Morizo RR, do ktorého bola implantovaná technológia z hot hatchu Toyota GR Yaris. Spočiatku bolo jasné, že uvedenie takejto úpravy do výroby nebude ťažké, keďže LBX a Yaris sú postavené na rovnakej platforme. A tak sa aj stalo: Lexus LBX Morizo RR sa teraz ukazuje ako sériové vozidlo!
Vzhľad novinky úplne kopíruje predchádzajúci koncept. Morizo RR sa líši od „civilného“ auta vo svojej vonkajšej úprave karosérie s vyvinutými prívodmi vzduchu a zväčšenými blatníkmi, ktoré obsahujú 19-palcové kované kolesá. Oznamuje sa dôkladná štúdia aerodynamiky karosérie. Celková dĺžka (4190 mm) a rázvor (2580 mm) sa nezmenili, ale šírka sa zväčšila na 1840 mm (plus 15 mm oproti základnej verzii) a výška sa znížila na 1535 mm (mínus 10 mm).
Interiér obsahuje viac tvarované sedadlá so zvýšenou bočnou oporou. Taktiež je použitá Alcantara a jasne červené švy, ktoré dodávajú športový nádych. S rovnakým účelom sa na pedáloch objavili leštené hliníkové podložky. Najzaujímavejšie a najdôležitejšie vylepšenia sa však ukrývajú pod kapotou.
Crossover vybavený 1,6-litrovým turbomotorom z nedávno modernizovaného hot-hatchu Toyota GR Yaris. Vyvíja 304 koní a 400 Nm. Od ostrého Yarisu je požičaná aj osemstupňová automatická prevodovka Aisin so zosilneným meničom krútiaceho momentu a prídavným chladičom. Ale ponúka sa aj starý dobrý šesťstupňový manuál. Toto je prvý Lexus s tromi pedálmi za posledných 12 rokov! Pohotovostná hmotnosť crossoveru závisí od typu prevodovky: 1440 kg pre autá s manuálnou prevodovkou a 1470 kg pre autá s automatickou. Známy je aj čas zrýchlenia na „stovku“: 5,2 s, čo je o štyri sekundy rýchlejšie ako pri hybridnej verzii!
Lexus LBX Morizo RR a hatchback Toyota GR Yaris majú rovnaký podvozok s nezávislou dvojitou pákou vzadu, ktorá je potrebná na inštaláciu pohonu všetkých kolies so spojkou na zadnú nápravu a Torsenu. Stále však existujú menšie rozdiely: Lexus má nižšie predné ramená zavesenia so špeciálnym tlmením, ktoré ovplyvňuje izoláciu hluku a vibrácií. Stále je to prémiová značka.
V Japonsku sú objednávky na crossovery Lexus LBX Morizo RR už otvorené, ceny začínajú na 6,5 milióna jenov (41 700 USD) a automatická prevodovka nevyžaduje ďalšie príplatky. Okrem toho je už pripravená špeciálna verzia Bespoke Build, čo znamená rozsiahlu individualizáciu. Celkovo sa vyrobí iba 100 týchto špeciálnych crossoverov za cenu od 7,2 milióna jenov (42 200 USD).