Land Rover sa rozpadá na tri značky a Jaguar ide do luxusu.
25. apríla 2023Jaguar Land Rover ohlásil veľký prevrat. Formálne ležia v osnove stratégie Reimagine, ktorá bola predstavená pred dvoma rokmi a hlavný smer vývoja je rovnaký – elektrifikácia. V tejto stratégii však došlo k niekoľkým zmenám.
Dlhý názov Jaguar Land Rover, ktorý vznikol v roku 2008 po prechode dvoch firiem pod krídla koncernu Tata, už nie je aktuálny. Teraz sa spoločnosť oficiálne volá JLR. A značka Land Rover sa čoskoro stane súčasťou histórie. Namiesto toho bude mať JLR tri samostatné značky naraz. Range Rover, Defender a Discovery. Ako spoločnosť vysvetľuje, že v hovorovom prostredí sa tieto názvy skutočne na dlhý čas osamostatnili a príliš dlhé oficiálne názvy modelov (napríklad Land Rover Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic) nutne potrebujú zníženie počtu názvov.
Na vrchole ponuky off-roadov zostanú modely Range Rover a Range Rover Sport, ktoré nedávno vymenili generácie. Verzie so spaľovacími motormi JLR budú navyše vyrábať čo najdlhšie. O ich nútenom odmietnutí nemôže byť ani reči. Koncom tohto roka však bude predstavený elektrický Range Rover, ktorý vstúpi na trh v roku 2024. Platforma MLA bola pôvodne vyvinutá s ohľadom na vytvorenie verzií batérií, takže všetky odrody Range Rover sa budú vyrábať v rovnakom závode v Solihull v Anglicku. A BMW bude zdieľať niektoré elektrické komponenty.
Juniorské crossovery úplne prejdú na elektrický pohon. Pripravuje sa pre ne samostatná čisto elektrická platforma EMA (Electrified Modular Architecture). Do roku 2025 bude závod v Halewoode prerobený na výrobu týchto strojov. Crossovery Discovery Sport, Range Rover Evoque a dokonca aj Range Rover Velar prejdú na platformu EMA. Možno príde aj štvrtý model, akýsi kompaktný Defender. „Veľký“ Defender bude pokračovať vo svojom živote v súčasnej podobe, ale o osude súčasného modelu Land Rover Discovery spoločnosť zatiaľ nič nepovedala.
Jaguar stojí v štruktúre JLR bokom a čaká ho rozsiahla transformácia. Ako bolo avizované pred dvoma rokmi, Jaguar sa z „prémiového“ segmentu vyšvihne do luxusného segmentu a úplne prejde na elektrický pohon. Budúci rad zahŕňa tri modely na samostatnej platforme JEA (Jaguar Electrified Architecture), pre ktoré dizajnérsky tím pripravuje jedinečný štýl, ktorý nenapodobňuje žiadne existujúce autá.
Prvorodeným z nového radu v roku 2024 bude veľký sedan triedy GT (v ukážke nižšie). Uvádza sa, že pôjde o najvýkonnejší sériový Jaguar v histórii (teraz je horná priečka 575 koní) a na jedno nabitie dokáže prejsť až 700 km. Odhadovaná cena bude od 100 tisíc libier. Formát ďalších dvoch modelov ešte nebol odtajnený, no s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o crossovery. Celá trojica vyjde v Solihull. Plánovaný objem predaja áut Jaguar je len 50-tisíc áut ročne, aj keď teraz je to o niečo viac (62-tisíc v roku 2022).
S prechodom na štyri značky (Range Rover, Defender, Discovery, Jaguar) JLR reštrukturalizuje prácu s predajcami. V skutočnosti bude schéma priameho predaja implementovaná s objednávkou stroja priamo v továrni. Úloha predajcov sa zredukuje na predvádzaciu plochu a odberné miesto pre dodané autá. V dôsledku toho sa zmenšuje globálna sieť predajcov JLR.
JLR investuje 15 miliárd libier do programu elektrifikácie v priebehu nasledujúcich piatich rokov. A nezabezpečuje výstavbu vlastnej batérie. Najprv bude firma nakupovať batérie inde (pre model Jaguar I-Pace ich teraz dodáva LG Chem) a zhruba o päť rokov si materský koncern Tata postaví v Európe vlastnú gigafabriku. Podľa plánu bude mať do roku 2026 každá zo štyroch značiek JLR aspoň jedno elektrické vozidlo, do roku 2030 bude mať každý model elektrickú verziu a do roku 2036 spoločnosť úplne upustí od spaľovacích motorov.