Koncept Škoda Afriq prepojil gény troch modelov.
24. mája 2022Od roku 2013 funguje Škoda akadémia v Mladej Boleslavi. Je to niečo ako súdna vysoká škola, kde sa školí personál pre závody a technické strediská Škody. Za celý čas akadémia uvoľnila 24 tisíc odborníkov. Každý rok študenti akadémie vyvíjajú svoje vlastné koncepčné autá založené na sériových automobiloch Škoda a inžinieri a dizajnéri spoločnosti na plný úväzok pôsobia ako kurátori projektov. Je pravda, že kvôli pandémii tento proces zlyhal a minulý rok nestihli postaviť auto. Teraz je však ôsmy študentský koncepčný automobil úplne pripravený. Zoznámte sa so Škodou Afriq.
Podľa autorov bol tento názov vymyslený na počesť preteku rally Dakar, ktorý sa predtým konal v Afrike. Navyše je to práve Škoda, ktorá je od minulého roka zodpovedná za stratégiu celého koncernu Volkswagen v severnej Afrike. Písmeno „q“ na konci je názvov všetkých moderných SUV značky Škoda.
Projekt sa začal na jeseň 2020, ale práce napredovali pomaly a so stavbou auta bolo možné začať až v apríli 2021. Na koncepte Škoda Afriq pracoval tím 25 ľudí (vrátane troch dievčat), odpracovaných bolo okolo dvetisíc pracovných hodín. Keďže tentoraz bolo auto stvorené na preteky, pomocníkom študentov sa stal továrenský tím Škoda Motorsport, ktorý sa rally zúčastňuje na hatchbackoch Škoda Fabia.
Študentský koncepčný automobil vychádza z kompaktného SUV Škoda Kamiq. Rázvor ostal nezmenený (2649 mm), rovnako ako šírka (1793 mm), no dĺžka auta narástla zo 4241 na 4362 mm. Zadné dvere sú zvárané, podbehy kolies sú zväčšené, nárazníky sú prepracované a vpredu sú nainštalované ďalšie reflektory.
Mnohé prvky sú požičané z pretekárskeho hatchbacku Škoda Fabia Rally2 Evo. Ide o veľké zadné krídlo, ventilačný systém a takmer celú kabínu vrátane volantu, prístrojov, sedadiel, bezpečnostných pásov a interkomov. Bezpečnostná klietka je vyrobená nanovo s prihliadnutím na geometriu karosérie Kamika.
Techniku však zdieľala Škoda Octavia 4×4. Požičaný je aj turbomotor 2,0 TSI (190 k), sedemstupňové DSG a aj pohon 4×4. Bolo potrebné skrátiť kardan a prerobiť výfukový systém, no vo všeobecnosti sú tieto komponenty úplne „civilné“ a nemajú nič spoločné s technikou Fabia rally. Dokonca zostal zachovaný aj sériový volič prevodov a elektrická ručná brzda.
Sériový Kamiq nemá verzie s pohonom všetkých kolies, takže pre inštaláciu novej prevodovky a nezávislého zavesenia zadnej nápravy bolo potrebné prerobiť spodok a motorový priestor. Palivovú nádrž požičala aj Octavia s pohonom všetkých kolies. Zosilnené odpruženie bolo vyrobené podľa štandardov rally. Najneočakávanejší prvok je inštalovaný v zadnej časti kabíny. Vodný generátor od izraelskej spoločnosti Watergen, ktorý dokáže vyrobiť pitnú vodu z vlhkosti vo vzduchu. Hmotnosť konceptu Škoda Afriq je 1350 kg.
Rovnako ako predchádzajúce študentské predvádzacie autá, aj rally SUV Škoda Afriq zostane v jedinom exemplári. A ani továrenský športový tím to sotva bude potrebovať, pretože pripravuje nový pretekársky model na základe čerstvej štvrtej generácie Fabie .