Jubilejné Porsche 911 S/T má atmosférický motor a manuálnu prevodovku.

Jubilejné Porsche 911 S/T má atmosférický motor a manuálnu prevodovku.

5. augusta 2023 0 Od spiatocka.sk

Tento rok oslavuje Porsche 911 60. výročie. Premiéra prvého modelu sa konala v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte, hoci tam bol predstavený iba prototyp a dokonca pod pôvodným názvom Porsche 901. Sériová výroba športových áut novej generácie s motorom vzadu sa začala až v septembri 1964 už pod názvom Porsche 911. A teraz je pripravená jubilejná verzia modernej „deväťstojedenástky“ Porsche 911 S/T kupé.

Označenie S/T má tiež historické korene, aj keď nie zrejmé. V roku 1969 vyšla špeciálna pretekárska verzia Porsche 911 S, ktorá mala továrenské označenie 911 ST. Takéto označenie nebolo verejne používané. Vskutku, k 60. výročiu by bolo lepšie použiť pôvodný názov 901.

Technicky je jubilejné Porsche 911 S/T spojením prvkov z dvoch modelov zo série GT3. Ide o karosériu cestného kupé Porsche 911 GT3 Touring Package (bez aerodynamického bodykitu) a podvozok s atmosférickým motorom z najextrémnejšieho polozávodného Porsche 911 GT3 RS. Šesťvalcový 4,0-litrový boxer so suchou vanou je jediným atmosférickým motorom v generácii 992, takže ako jediný sa k jubilejnému športovému autu dokonale hodí. Jeho výkon je rovnaký ako pri modeli GT3 RS (525 k, 465 Nm).

Ak je však „eres“ vybavené iba automatom PDK, potom bol pre jubilejné auto prispôsobený šesťstupňový manuál z 911 GT3 so skrátenými prevodovými pomermi. Automat nie je ponúkaný ani za príplatok, pretože skoré „deväťstojedenástky“ nemali automatickú prevodovku. Poloautomatická skriňa Sportomatic sa objavila v roku 1968 a plnohodnotná „automatická“ Tiptronic až v roku 1990.

Na výber sú dve možnosti úpravy, no v oboch prípadoch je použitá koža a drahá látka s nostalgickým vzorom. Voliteľnou možnosťou je polobezpečnostný rám za sedadlami (neexistuje tu druhý rad sedadiel). A objednať si môžete aj Heritage Design Package, ktorý obsahuje lak a dekor v štýle pretekárskej „deväťstojedenástky“ prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov.

Všetky verzie GT3 majú širokú škálu odľahčených komponentov, ale pre Porsche 911 S/T Coupé je diéta vylepšená. Veko kufra, strešný panel, dvere, predné blatníky, tyč zadného stabilizátora, výstuha zadnej vzpery a mnoho ďalších prvkov sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Auto je vybavené kolesami z horčíkovej zliatiny so stredovou maticou (20-palcové vpredu a 21-palcové zadné), tenkým sklom a kompaktnou lítium-iónovou batériou.

Dokonca aj spojka je navrhnutá špeciálne pre verziu S/T, s jednohmotovým zotrvačníkom a odľahčenými kotúčmi. Bol nainštalovaný špeciálny výfukový systém a mechanizmus riadenia, povinný pre všetky modifikácie GT3. Výsledkom je, že Porsche 911 S/T Coupé je najľahšie v celej rodine 992. Len 1 380 kg v pohotovostnom stave, o 38 kg menej ako základná GT3.

Jubilejná verzia s manuálom sa zároveň podľa očakávania nestala najrýchlejšou v ponuke. Zrýchlenie na „stovku“ trvá 3,7 sekundy, zatiaľ čo GT3 RS s rovnakým motorom a automatom to zvládne za 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je 300 km/h. A predsa má Porsche 911 S/T ďalší rekord. Ide o najdrahšiu verziu v aktuálnom rade 992. V Nemecku si za takéto kupé pýtajú 292-tisíc eur! Zatiaľ čo GT3 RS stojí 248-tisíc a doterajší rekord patril špeciálnej verzii 911 Sport Classic (273-tisíc eur). Vyrobí sa 1963 kusov, dodávky sa začnú na jar 2024.