
Hyundai vysvetľuje svoj záväzok k ponechaniu fyzických tlačidiel.
11. novembra 2024Prechod od hardvérových tlačidiel k do v kabíne je zaužívaným trendom posledných desiatich rokov. Dotykové ovládanie si medzi automobilkami získalo obľubu z niekoľkých dôvodov. Po prvé, toto je móda pre špičkové technológie, ktorú nastavili elektromobily Tesla. Po druhé, je tu zvýšený počet funkcií, ktorých ovládanie nie je tak jednoduché organizovať pomocou tlačidiel a kláves. Senzory napokon umožňujú spoločnostiam ušetriť na nákladoch na výrobu interiéru. Nie každý však tomuto trendu podľahol. Hyundai si napríklad ponechal nielen fyzické tlačidlá a ovládače, ale ich počet začal vo svojich najnovších modeloch aj zvyšovať.
Kórejská spoločnosť vykonala mnoho prieskumov a jazdných testov, na ktorých sa zúčastnili zákazníci a ľudia z cieľových skupín. Ukázali, že mnohí vodiči sa k odmietaniu zvyčajných tlačidiel stavali nepriateľsky, a to nielen zo zvyku, ale aj rozumne poukazovali na nepohodlnosť až nebezpečenstvo dotykového ovládania počas jazdy. Vyžaduje si to oveľa viac času a pozornosti ako tlačidlo, ktoré je vždy na svojom mieste. Z tohto dôvodu sa vodiči cítia podráždení a vystresovaní, keď chcú niečo rýchlo upraviť, ale dotyková obrazovka to neuľahčuje a zjednodušuje.

Aktualizovaný Hyundai Ioniq 5
Podľa Haka Soo Ha, šéfa kalifornského dizajnérskeho štúdia a viceprezidenta severoamerickej divízie Hyundai, sa snažili aj všetky ovládacie prvky zhutniť do dotykových displejov, no ľuďom sa to nepáčilo. Potom bolo prijaté strategické rozhodnutie zachovať známe tlačidlá a rukoväte v nových modeloch. Minimálne pre správu najdôležitejších a najobľúbenejších funkcií. Navyše aj niektoré už vyrobené modely po restylingu získali ďalšie analógové ovládacie prvky: napríklad aktualizovaný elektromobil Hyundai IONIQ 5.
Je zvláštne, že Aston Martin dospel k približne rovnakým záverom ako výsledok vlastného výskumu a organizácia Euro NCAP má v úmysle pokutovať autá za to, že majú plne senzorický interiér. Napriek nastupujúcej renesancii tlačidiel sa však tí istí dizajnéri Hyundai domnievajú, že analógové ovládacie prvky stále stratia na význame. Stane sa to vtedy, keď autopilot a iné automatizačné systémy umožnia vodičovi úplne sa odpútať od procesu riadenia auta. Potom už tlačidlá nebudú potrebné.