Hypercar Aston Martin Valhalla s motorom v strede: sériová verzia je predstavená.

Hypercar Aston Martin Valhalla s motorom v strede: sériová verzia je predstavená.

14. decembra 2024 0 Od spiatocka.sk

Toto auto má ťažký osud. Ešte v roku 2019 ukázal Aston Martin prototyp kupé s označením AM-RB 003, na vývoji ktorého sa mal podieľať pretekársky tím Red Bull. Projekt dostal názov Valhalla, no pomerne rýchlo musel byť radikálne prerobený. Partnerstvo s Red Bullom bolo ukončené, vlastný koncernový turbomotor V6 bol nahradený partnerským motorom AMG V8 4.0 s dvojitým preplňovaním a hybridnou sústavou a zásadným prepracovaním prešiel aj podvozok. Znovuzrodená Valhalla bola prvýkrát predstavená v roku 2021, potom auto prešlo rozsiahlymi vývojovými prácami. A až teraz sa ukazuje finálna verzia.

Vzhľad kupé Aston Martin Valhalla s motorom v strede už dlho nie je tajomstvom a je prísne funkčný. Vďaka celému komplexu aktívnych aerodynamických prvkov sa pri rýchlostiach nad 240 km/h dosahuje prítlak 600 kg. Jeho základom je monokok z uhlíkových vlákien, ku ktorému sú pripevnené hliníkové pomocné rámy. Predné odpruženie je vyrobené podľa pretekárskeho dizajnu push rod, vzadu je nainštalovaný päťprvkový a všetky štyri kolesá sú vybavené elektronicky riadenými tlmičmi Bilstein DTX. Karbón-keramické brzdy sú brzdy-by-wire a obsahujú 410 mm predné a 290 mm zadné kotúče. Na prednej náprave sú nainštalované šesťpiestové strmene a na zadnej náprave sú namontované štvorpiestové strmene.

Základom hybridnej sústavy je upravený 4,0-litrový biturbo motor AMG V8 vo verzii s „plochým“ kľukovým hriadeľom a suchou vaňou. Vyvíja 828 koní, to znamená, že jeho špecifický výkon je 207 koní na liter objemu a to je pre cestné Aston Martiny rekord. Pomáhajú mu tri elektromotory s celkovým výkonom 251 koní. Jeden z nich je zabudovaný do osemstupňového predselektívneho „robota“ v tandeme so spaľovacím motorom otáčajú zadné kolesá prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu. Na prednej náprave sú umiestnené ďalšie dva olejom chladené axiálne elektromotory zabezpečujúce pohon všetkých kolies a vektorové riadenie trakcie. Celkový výkon celého systému je 1 079 koní a 1 100 Nm. Suchá hmotnosť kupé je 1655 kg. Výsledkom je, že hyperšport je schopný dosiahnuť prvú „stovku“ za 2,5 sekundy a maximálna rýchlosť je obmedzená na 350 km/h.

Na synchronizáciu činnosti odpruženia, brzdového systému, riadenia, aktívnej aerodynamiky a hnacieho ústrojenstva je k dispozícii elektronický systém integrovaného riadenia dynamiky vozidla (IVC) s rôznymi jazdnými režimami. Napríklad v čisto elektrickom režime dokáže hyperšport prejsť 14 km s pohonom predných kolies pri maximálnej rýchlosti 140 km/h. O trakčnej batérii nie sú žiadne informácie, aj keď sa uvádza, že pozostáva z 560 článkov a má samostatný systém kvapalinovej termoregulácie.

Pri vývoji hyperauta Aston Martin pomáhali špecialisti z továrenského tímu Formuly 1 a preto niet divu, že sa to prejavuje nielen v technickej časti, ale dokonca aj v interiéri. Jeho hlavným prvkom bol volant inšpirovaný kráľovskými pretekmi a vyrobený z jedného kusu uhlíkových vlákien. Športové sedadlá s koženými vložkami majú podobný dizajn. Pred vodičom je veľký prístrojový displej s rôznymi možnosťami zobrazovania informácií a v strede je obrazovka multimediálneho systému, pod ktorou je rad fyzických tlačidiel. Rovnako ako ostatné Astony, aj Valhalla môže byť personalizovaná na žiadosť kupujúceho súdnym personalizačným štúdiom Q.

Hyperšportov Aston Martin Valhalla s motorom uprostred sa vyrobí v počte 999 kusov. Vyvolávacia cena je 850 tisíc libier šterlingov! Prvé komerčné kópie budú zákazníkom doručené v lete 2025.