Hybridné Porsche 911 predstavuje aktualizáciu základného modelu.

Hybridné Porsche 911 predstavuje aktualizáciu základného modelu.

29. mája 2024 0 Od spiatocka.sk

A je to tu! Elektrifikácia sa dostala k jednej z hlavných ikon petrolheadov! O úplnom prechode na elektrický pohon sa nehovorí (a to ani v dlhodobom horizonte), no hybridné Porsche 911 je už medzi nami. Ide o prvú cestnú verziu sériovej 911 s elektrickým doplnkom, pretože Porsche začalo s experimentmi s elektrifikáciou pretekárskych verzií už dávno a  pokusy o vytvorenie takýchto áut robili aj tuningové firmy.

„Stredná“ verzia Porsche 911 Carrera GTS prešla elektrifikáciou a je v tom jemný náznak, pretože spoločnosť tradične dáva predponu GTS verziám svojich modelov, ktoré sú najviac orientované na vodiča. Hovorí sa, že hybrid by nemal byť o nič menej športový ako tradičné 911. Nie nadarmo samotní vývojári nazývajú hybrid výrazom Performance Hybrid, to znamená, že je navrhnutý nielen pre úsporu paliva, ale aj pre vynikajúce výkonové charakteristiky. Aj keď komerčný názov tohto systému je T-Hybrid.

Jeho základom je nový šesťvalcový boxer motor s objemom 3,6 litra, ktorý je vyrobený na základe existujúceho trojlitrového motora zväčšením priemeru valca (z 91 na 97 mm) a zdvihu piestu (zo 76,4 na 81 mm). Namiesto dvoch turbodúchadiel je nainštalované jedno, ale s elektrickým pohonom. Na cestných autách Mercedes-Benz už túto schému využíva so všetkou silou: na hriadeli medzi turbínou a kolesami kompresora je inštalovaný kompaktný elektromotor s výkonom 11 kW. Do činnosti prichádza okamžite na povel elektroniky, pričom zrýchľuje koleso kompresora ešte skôr, ako prúd výfukových plynov roztočí turbínu. A keď sa uvoľní plyn, motor sa prepne do režimu generátora, aby dobil batériu. Výkon benzínového motora je 485 koní a 570 Nm.

Hybrid má navyše plnohodnotný trakčný elektromotor (54 k, 150 Nm), ktorý je zabudovaný v osemstupňovej robotizovanej prevodovke PDK. Aby bolo možné umiestniť všetky súvisiace prvky (invertory, riadiace jednotky atď.) do motorového priestoru 911, museli inžinieri opustiť remeňový pohon kompresora klimatizácie a nahradiť ho kompaktným elektromotorom. Výsledkom je, že celkový výkon systému je 541 koní a 610 Nm. Predchádzajúca čisto benzínová verzia GTS, pripomíname, mala 480 koní a 570 Nm.

Pre optimalizáciu rozloženia hmotnosti je v prednom kufri inštalovaná batéria s kapacitou len 1,9 kWh. Má prevádzkové napätie 400 voltov, veľkosťou a hmotnosťou je porovnateľná s bežnou autobatériou. Hybrid si zároveň zachováva aj 12-voltovú batériu, nie však olovenú, ale kompaktnú lítium-iónovú: tá je umiestnená pod policou pri zadnom okne. Výsledkom je, že vývojári tvrdia, že hybridné Porsche 911 Carrera GTS je len o 50 kg ťažšie ako jeho predchodca.

Hybridy sú ponúkané s pohonom zadných aj všetkých kolies. Môžete si vybrať kupé, kabriolet alebo Targu (posledná verzia je dodávaná len s pohonom všetkých kolies). Štandardná výbava zahŕňa plne riaditeľný podvozok, adaptívne odpruženie PASM a aktívne stabilizátory PDCC, z ktorých posledné sú súčasťou 400-voltového elektrického systému hybridného systému. Štandardné pneumatiky sú 245/35 ZR 20 na prednej náprave a 315/30 ZR 21 na zadnej náprave. Kupé GTS s pohonom zadných kolies dokáže zrýchliť na 100 km/h len za 3,0 s oproti 3,4 s pre rovnaký predchádzajúci model, čo je len o 0,2 s viac ako vo verzii Turbo (580 k, 750 Nm). Maximálna rýchlosť je 312 km/h.

Plánovaná aktualizácia radu Porsche 911 992, ktorá sa vyrába od roku 2018, je tiež načasovaná tak, aby sa zhodovala s debutom hybridu. No z čisto benzínových verzií je odtajnené len základné Porsche 911 Carrera so zadným náhonom. Trojlitrový biturbo motor bol upravený: dostal efektívnejšie turbodúchadlá z predchádzajúcej úpravy GTS a medzichladič z verzie Turbo. Výkon vzrástol z 385 na 394 koní, krútiaci moment je však rovnaký (450 Nm). Osemrýchlostný robot PDK sa nezmenil. Takáto skromná úprava však umožnila skrátiť čas zrýchlenia na „stovku“ o jednu desatinu sekundy: 4,1 s pre štandardné kupé a 3,9 s pre auto s balíkom Sport Chrono. A maximálna rýchlosť vzrástla z 293 na 294 km/h.

Sedadlá 2+2 sú teraz bezplatnou možnosťou a štandardne budú mať všetky Porsche 911 len dve sedadlá a odkladací priestor za nimi. Existujú aj ďalšie významné zmeny. Napríklad namiesto kanonickej rukoväte štartovania motora je teraz vľavo od volantu nainštalované bežné tlačidlo. Analógový tachometer, ktorý zaujímal centrálne miesto v združenom prístroji, bol tiež vyradený. Porsche 911 má teraz plne virtuálny prístrojový panel s 12,6-palcovou zakrivenou obrazovkou. K dispozícii je sedem režimov zobrazenia vrátane Classic s tradičnou parádou piatich okrúhlych ciferníkov.

Multimediálny systém PCM (Porsche Communication Management) si zachováva 10,9-palcovú obrazovku, no zmenila sa grafika a rozšírili sa možnosti online. Kruhový volič jazdných režimov na volante bol prepracovaný. Objavil sa chladený výklenok s bezdrôtovou nabíjačkou pre smartfóny.

V Nemecku je už aktualizované Porsche 911 k dispozícii na objednávku a ceny výrazne vzrástli. Základná Carrera teraz stojí od 128 700 eur, kým predtým pýtali 122 500 eur. A za hybrid budete musieť zaplatiť minimálne 170 600 eur! Hoci predtým stála Carrera GTS od 155 300 eur. A od novej ceny je to čo by kameňom dohodil k verzii Turbo (176 900 eur). Ďalej sa dočkáme dôslednej modernizácie všetkých početných verzií v rodine.